۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸

قزوینی:

مطالعات انتقال آب الموت رود به قزوین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مطالعات انتقال آب الموت رود به قزوین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: مرحله اول مطالعات انتقال آب الموت رود و ارتفاعات دو هزارو سه هزار، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با اختصاص اعتبار لازم تا پایان سال تکمیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید قزوینی در جلسه اتاق فکر آب که صبح روز یکشنبه در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب روستایی قزوین برگزار شد اظهار داشت: با بررسی وضعیت بارش ها در ۱۰۰ ایستگاه مشخص شده با کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی بارندگی ها درمنطقه مواجه شده ایم که روند بحران آب را تشدید کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: ورودی آب به سد طالقان ۱۸ میلیون مترمکعب ومیزان مصرف و خروجی آن ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزارمترمکعب است که این روند بیانگر کمبود منابع آبی در این حوزه نیز هست.

اتاق فکر آب قزوین

وی اضافه کرد: حجم ذخیره آب نیز ۲۴۵ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۴۱ میلیون مترمکعب افزایش یافته که بیانگر بالا رفتن بارش ها در این سد است.

قزوینی تصریح کرد: ۲۵ میلیون مترمکعب از رودخانه شاهرود مدت چهارسال است که در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته تا برای توسعه باغات زیتون استفاده شود که به دلیل عدم هماهنگی این کار انجام نشده است و تا پایان برنامه پنجم و ششم این موضوع باید پیگیری شود.

وی اضافه کرد: مجموع آب قابل دریافت در این بخش ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که امیدواریم با پیگیری جدی این تخصیص لغو نشود.

اجرای مصوبات اتاق فکر آب استان

وی یادآورشد: مطالعات تکمیلی انتقال آب الموت رود و ارتفاعات دو هزار و سه هزار انجام شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داردکه تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

قزوینی تصریح کرد: برای تکمیل مطالعات طرح پنج تا شش میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تا افق ۱۴۱۵ باید ۳۵۱ میلیون مترمکعب آب تامین شود که با برنامه ریزی و تامین اعتبار لازم می توان این طرح را سرعت بخشید.

وی اظهارداشت: انتقال آب شری از سد طالقان به قزوین و تاکستان از دیگر مصوبات اتاق فکر است که مقرر شده تا پایان شهریور ماه توسط بخش خصوصی و BOT عملیات اجرایی آغاز شود.

قزوینی گفت: پمپاژ آب از رودخانه شاهرود، تکمیل تصفیه خانه شهرهای شال، آبگرم، اسفرورین، ضیاء آباد، اقبالیه، شریفیه، خرمدشت با کمک بخش خصوصی، تکمیل ۲۳ مجتمع آبرسانی روستایی از مصوباتی است که برای اجرایی شدن آن اقدام شده است.

بهاروند: قزوین در منطقه خشکسالی متوسط قرار دارد

آرش بهاروند مدیرکل هواشناسی استان قزوین نیز در این نشست، گفت: در خصوص بارندگی در استان در منطقه قرمز هستیم و تا پایان تابستان با افزایش ۱.۵ درجه ای دما روبرو هستیم که روند کم آبی را تشدید می کند.    

بهاروند یادآورشد: با کاهش ۱۴ درصدی میزان بارندگیها در استان نسبت به دوره نر مال در شرایط خشکسالی متوسط قرار داریم و امسال از نظر آبی در اکثر ماهها به جز آبان با افزایش دما مواجه بودیم که تعداد روزهای یخبندان همکاهش داشته که روزهای بارشی هم منفی است.  

این مسئول یادآورشد: در شهرهای قزوین، تاکستان، بوئین زهرا، معلم کلایه، شاهد کاهش بارش و در سیردان و کوهین با افزایش بارش ها مواجه بودیم و میزان بارندگی در قزوین هم ۲۳۱ میلیمتر گزارش شده است.

ریزگردها کم می شود

بهاروند با اشاره به گردوغبار استان هم گفت: به دلیل وزش باد شدید در روزهای اخیر روند آلودگی ریزگردها در استان روبه کاهش است.

کد خبر 2764635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha