۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۱۲

مهر گزارش می دهد/

وداع «بابا زار» استاد موسیقی نواحی ایران/پیام تسلیت پیتر لایش

وداع «بابا زار» استاد موسیقی نواحی ایران/پیام تسلیت پیتر لایش

میناب - غلام مارگیر معروف با بابا زار یکی از بزرگان موسیقی نواحی ایران جمعه گذشته درگذشت تا هنر موسیقی استان هرمزگان در سوگ یکی از بهترین های موسیقی را به عزا بنشیند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلام مارگیر از خواننده ها و نوازندهای چیره دست ایران زمین است که در دهه ۶۰ توسط استاد محمدرضا درویشی با همراهی زنده یاد ابراهیم زارعی به دنیای موسیقی و هنر شناسانده شد. مارگیر که معروف به بابا زار ایران بود در روستای بنذرک میناب زندگی میکرد که توانست صدای موسیقی بومی محلی را به جهان معرفی کند.

استاد غلام مارگیر در سال ۱۳۱۳ در روستای گرازوئیه میناب به دنیا آمد واز همان سنین نوجوانی به دنبال کسب حرفه پدرش بود.

غلام مارگیری بارها در ایران و خارج از ایران برنامه اجرا کرد. با موسیقی‌اش خیلی‌ها را به حیرت انداخت و حتی بالای سن هم زیر چشمی نگران آدم‌هایی بود که می‌گفت بی‌خبر از همه جا، گرفتار بادها هستند.

او با «زاران‌»هایش حالا دیگر نیست. آوازهایی به زبانی ناآشنا:‌«کل زار فو/ و انا ماوفونی/ شیخ شنگر رضو/ وانا مارضونی/ وزفنا وزفش نایی/ دوئي وانت دوئی…»

حسن سبحانی یکی از فعلان حوزه هنر وموسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت:استاد غلام مارگیر به همراه پسرش عباس ونوه هایش در جشنهای مختلف بین المللی وکشوری به اجرای موسیقی می پرداخت.

سبحانی یکی از ویژگی های مهم استاد مارگیر که اورا از دیگر موسیقی ها جدا میکرد هنر اجرای او دانست وگفت:در هنگام اجرای موسیقی تماشاگر را سحر وجادو میکرد وهمیشه در نوازندگی وخوانندگی اش نوعی درام نمایشی نهفته بود.

این فعال حوزه هنر وموسیقی در مورد آخرین اجرای استاد مارگیر تصریح کرد: اخرین اجرای وی فروردین سال ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش در جشنواره جهانی بود که براداران ملاحسینی و استاد قنبر راستگو او را همراهی می کردند.

سبحانی درخصوص آلبوم های موسیقی استاد مارگیر بیان داشت: اولین اجرا وآلبوم وی درهمان دهه ۶۰بود که استاد محمد رضا درویش به عنوان خوانند اورا همراهی میکرد واخرین آلبوم  توسط شرکت ماهور در سال ۸۲ انتشار گردید.

وی گفت: استاد مارگیر به جزء نوازندگی یکی از بابا زارهای  معروف منطقه شرق استان هرمزگان بود که با اجرای هنرخود به وسیله موسیقی به درمان بیماران می پرداخت ومهارت خاصی در باد نوپان داشت.

سبحانی در ادامه تصریح کرد: فرزند ونوه های استاد مارگیر ادامه دهنده راه او هستند وبه زودی در جشنواره موسیقی نواحی ایران  به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

مدیر فستیوال هنری ۴۰۲۰ اتریش و همچنین  علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد به مناسب در گذشت استاد موسیقی نواحی ایران غلام مارگیر به باز ماندگان وی پیام تسلیت فرستادند، ضمن آنکه مراسم نکوداشت استاد مارگیر با حضور معاونین وزارت ارشاد و مدیر کل ارشاداستان هرمزگان و سایر اصحاب موسیقی بزودی در محل سکونت وی برگزار می شود.

مدیرفستیوال ۴۰۲۰اتریش با ارسال پیامی درگذشت غلام مارگیری پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان را تسلیت گفت.

پیتر لایش در این پیام  آورده است: از شنیدن خبر درگذشت استاد غلام مارگیری بسیار اندوهگین شدم. جذبه و نوای ساز و شخصیت متمایز، از ویژگی های برجسته این مرد بزرگ بود و می توان گفت وی نه تنها یک موزیسین موفق بود،بلکه شخصیتی منحصر بفرد داشت و از این که افتخار میزبانی این استاد را در کشور اتریش و در فستیوال ۴۰۲۰داشتم بر خود می بالم.

این اتفاق تلخ را به جامعه هنری ایران و مردم هرمزگان تسلیت می گویم.

بزرگداشت زنده یاد غلام مارگیری در زادگاهش برگزار می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در دیدار با خانواده زنده یاد غلام مارگیری در روستای بندزرک فقدان این هنرمند بزرگ را ضایعه ای جبران ناپذیر برای فرهنگ و هنر استان دانست.

علیرضا درویش نژاد ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم غلام مارگیری گفت: خبر این ضایعه بزرگ هنرمندان سراسر کشور، اهالی فرهنگ و هنر استان و همچنین علاقه مندان به وی را در خارج از کشور متأثر و اندوهگین کرد.

وی اظهار داشت: استاد غلام مارگیری توانست با زحمات و ریاضت های فراوان از روستایی دور افتاده و بی نام و نشان هنرش را در سطح ملی و بین المللی معرفی کند و باید شیوه و منش وی الگوی سایر هنرمندان استان قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان یاد آور شد: یکی از دلایل حضور، علاوه بر عرض تسلیت، هماهنگی جهت برگزاری مراسم بزرگداشت استاد مارگیری در محل زندگیش می باشد و مطمئنا علاقه مندان به وی از سراسر کشور حضور خواهند یافت.

درویش نژاد بر انتشار آثار استاد مارگیری تأکید کرد و گفت: بسیاری از مردم استان و حتی ایران دسترسی به آثار ماندگار استاد مارگیری ندارند و این اداره کل هرگونه مساعدت و همکاری را در جهت انتشار آثار به عمل خواهد آورد.

غلام مارگیری از استادان و پیشکسوتان موسیقی آیینی هرمزگان بود جمعه هشتم خرداد بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی فروردین امسال به همراه علیرضا ملاحسینی و قنبر راستگو در فستیوال ۴۰۲۰ اتریش به روی صحنه رفت و هنرنمایی وی مورد توجه مخاطبان این جشنواره قرار گرفت.

 

 

 

 

 
کد خبر 2765507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha