۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۱

خلیلی:

منتقدان با اصل مذاکرات مخالف نیستند/صنعت هسته‌ای را ارزان نفروشید

منتقدان با اصل مذاکرات مخالف نیستند/صنعت هسته‌ای را ارزان نفروشید

شاهرود- مدرس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به نقطه نظرات منتقدان توافق هسته ای، گفت: منتقدان، با اصل مذاکرات مخالف نیستند بلکه نگران ارزان فروشی فناوری هسته ای به غرب هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خلیلی شامگاه یکشنبه، در همایش منتقدان توافق هسته ای که از سوی تشکل های دانشجویی شهرستان شاهرود در مسجد غربای این شهر برگزار شده بود، بیان کرد: ترس منتقدان توافق هسته ای از مذاکرات نیست بلکه از نتایج آن است لذا ملت ما هیچگاه از مذاکره نترسیده و تجربه ۱۲ساله مذاکرات دلیل این مدعا است.

وی افزود: امروز نرمش قهرمانانه برای مردم ما ملاک است اما متاسفانه برخی سیاست ها ما را از نرمش به سوی کرنش سوق داده است.

نباید به سوی ارزان فروشی تکنولوژی هسته ای رفت

این کارشناس علوم سیاسی، با بیان اینکه نباید به سوی ارزان فروشی تکنولوژی هسته ای رفت، ابراز داشت: باید اندیشید که ما در قبال امتیازاتی که در توافق نامه های ژنو و لوزان به غرب داده ایم، چه چیزی نصیب خود کرده ایم. لذا نگاهی به مذاکرات نشان می دهد ملت ایران تنها ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی نفتی خود را پس گرفته و حتی یک سنت از دارایی آمریکا کاسته نشده است.

خلیلی با بیان اینکه توافق هسته ای نیز مانند هر معامله دیگری، ارتباطی دو سویه دارد، گفت: اما در این تعامل، ملت ما تنها بخشی از پولی که سهم خود بوده است را به همراه حق بیمه کشتی رانی، فروش محصولات نفتی تولید خود، از بین بردن سانتریفیوژها بازهم با هزینه خود و ... را به دست آورده است.

وی افزود: سخن دولتمردان این است که ایران برای پیشرفت نیازمند تعامل با کشورهای جهان است اما مذاکرات هسته ای مانعی بزرگ در برابر این تعامل محسوب می شود. باید گفت بدون همکاری با این کشورها و به خصوص آمریکا نیز ملت ایران پیشرفت کرده، لیکن تاریخ سی و پنج ساله جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی آن گواه این مدعا است.

 فناوری هسته ای ایران در مذاکرات قربانی شده است

مدرس دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه مذاکرات خیانت به مردم و کشور نیست، گفت: ما معتقد هستیم که فناوری هسته ای ایران در این بین قربانی شده است اما تاکید داریم که تیم مذاکره کننده خائن به مملکت نیستند چرا که ایشان نیز برای سربلندی نظام و ایران تلاش دارند اما راه حل مناسب نیست.

خلیلی با اشاره به اینکه راه حل پیشرفت و تعالی کشور از سوی دولت صحیح نیست، بیان داشت: بدون رابطه با غرب و به خصوص آمریکا می توان پیشرفت کرد چراکه ملت ایران بر عکس مردم مصر که در کمپ دیوید، سلطه آمریکا را پذیرفتند، از زیر سلطه آمریکا بیرون آمد و امروز ملت ما پنجمین قدرت موشکی دنیاست حال آنکه مصر در فقر به سر می برد.

وی افزود: تاریخ نشان داده است که مردم ایران، همواره بدون رابطه نیز پیشرفت کرده است اما در توافق لوزان و ژنو کار از انعطاف سیاسی گذشت و به کرنش به جای نرمش رسید لذا در نهایت ایران پول نفتی که حق خود می داند را آن هم در شش قسط دریافت کرد.

علی خلیلی مدرس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)

این کارشناس صاحب نظر در حوزه علوم سیاسی، با بیان اینکه هیچ صنعتی قابل فروش نیست، گفت: حال اگر قرار بر فروش صنعت هسته ای در ازای بهبود شرایط و روابط با غرب است حداقل آن را ارزان نفروشیم. تنها بند نخست توافق نامه لوزان که به غنی سازی ۳.۶ درصد از ۲۰درصد کنونی اشاره می کند، میلیارد ها دلار از خزانه آمریکا می ارزد.

تیم مذاکره کننده باید حمایت شود

تحلیلگر مسائل سیاسی، با بیان اینکه هر توافقی شایسته قدردانی است، گفت: باید به تیم مذاکره کننده خسته نباشید گفت و قدردان زحمات آنها بود حتی اگر نتایج این زحمات باب طبعمان نباشد.

خلیلی تیم مذاکره کننده را نماینده ایران دانست و بیان داشت: ما همانگونه که از نمایندگان ایران در ورزش های مختلف در عرصه بین المللی حمایت می کنیم باید از تیم مذاکره کننده نیز حمایت کنیم اما تنهاحرف مخالفان توافق هسته ای این است که باید گل هایی را که وارد دروازه ایران می شود را نیز به مردم نشان داد و آنها را کتمان نکرد.

وی افزود: واقعیات را باید به مردم گفت تا در نقاط ضعف تجدید نظر و نقاط قوت را تقویت کرد همچنین به واسطه تعلقات سیاسی نباید واقعیات را انکار کرد.

طبق توافق لوزان برنامه های هسته ای محدود و نظارت ها گسترده می شود

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در تشریح تعهدات ایران در توافق نامه لوزان، گفت: به طور کلی ما در لوزان پذیرفته ایم که برنامه هسته ای خود را محدود و نظارت های گسترده و بنا به گفته رئیس سازمان سیا در دانشگاه یو سی ال ای، بی سابقه را قبول کنیم.

خلیلی خاطرنشان کرد: در بحث هسته ای ایران در چهار بند شامل کاهش غنی سازی از ۲۰ به پنج درصد و کاهش سانتریفیوژ ها از ۱۹هزار قطعه به پنج هزار عدد، تحقیقات و نظارت آژانس، تعطیلی سایت فردو و تغییر کاربری آب سنگین اراک خلاصه می شود.

وی افزود: این درحالی است که ما تا پیش از آن بیش از ۱۰تن اورانیوم ۳.۵درصد غنی شده، دو مرکز غنی سازی در فردو و نطنز، ۱۶هزار سانتریفیوژ در نطنز و سه هزار عدد در فردو و ... را داشته ایم اما حال باید تعداد سانتریفیوژها و زیرساخت های آنها در نطنز به سه هزار کاهش باید و مابقی تحت نظارت آژانس برای مدت ۱۰سال در انبارها جای می گیرند.

توافق هایی قاجاری در قرن ۲۱

این کارشناس همچنین درباره فردو گفت: در فردو نیز قرار است از مجموعه سه هزار سانتریفیوژ، دو هزار عدد انبار و مابقی از گاز خالی شوند، همچنین مواد شکاف پذیر در فردو وارد نشده و در نهایت کاربری آن تنها به عنوان مرکز تحقیقاتی ابلاغ شود که این نشان از عقد چهار قفل بر درهای فردو است که به عقیده بنده اگر این مرکز پلمپ می شد، آنقدر برای ما مضرات نداشت.

خلیلی ادامه داد: همچنین درباره آب سنگین اراک باید گفت قرار است قلب این راکتور خارج و منهدم شود، این سایت مجددا طراحی و ساخته شود و در نهایت ایران پذیرفته است که بازفراوری پلوتونیوم آن را تا ابد واگذار کند که این بند از توافق نامه بدتر از تمامی قراردادهای تاریخ معاصر در زمان قاجار و صفویه است.

وی همچنین با اشاره به سخنان دولمتردان در باره توافق لوزان، بیان داشت: متاسفانه دولمتردان از تعطیل نشدن سایت های هسته ای ایران سخن می گویند، حال آنکه بر اساس گفته های رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران، نیاز کشور به غنی سازی در حد ۱۹۰هزار سو است حال آنکه با پنج هزار و ۶۰سوی کنونی اگر نیروگاه نطنز ۳۱سال مداوم کار کند، تنها می تواند یکسال سوخت راکتور بوشهر را تامین کند حال بیاندیشید چه کسی در این بین ضرر کرده است.

نمی توانیم برای تامین سوخت راکتور بوشهر امیدوار باشیم

استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) تهران با بیان اینکه توافق هسته ای نیاز داخلی کشور را تامین نمی کند، ابراز داشت: انرژی هسته ای در دست مردم ما تنها کمی بزرگتر از اسباب بازی در اختیار فرزندانمان است آن هم برای اینکه غرور ملی ما جریحه دار نشود و به همه بیان کنیم ما انرژی هسته ای کشور خود را استفاده می کنیم.

خلیلی ادامه داد: ما اکنون برای تامین سوخت یک راکتور بوشهر نمی توانیم امیدوار باشیم حال آنکه نگاه کشور در آینده به احداث ۲۰راکتور بود که توافق کنونی یک پانصدم این مقدار را نیز پاسخگو نیست چرا که اولا تعداد سانتریفیوژ ها خود را کاهش داده ایم و ثانیا به مدت ۱۵سال غنی سازی بیش از ۳.۶۷درصد را از خود سلب کرده ایم همچنین نباید فراموش کرد که از ۱۰تن اورانیوم موجود در سال، ۹هزار و ۷۰۰کیلو گرم آن را به مدت ۱۵سال باید از کشور خارج یا آن را اکسید کنیم.

 وی، همچنین درباره پروتکل الحاقی، گفت: ایران در توافقنامه ها پذیرفته است که علاوه بر پروتکل الحاقی به بازرسی و دسترسی های بیشتر نیز تن دهد که این امر جای نگرانی دارد.

علی خلیلی مدرس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)

مسئولان همه حقایق درباره پروتکل را نمی گویند

این پژوهشگر مسائل سیاست خارجی همچنین با اشاره به مضرات پذیرفتن پروتکل الحاقی و بازرسی با هم از سوی ایران، بیان داشت: بازرسی از همه نقاط کشور که آژانس به انها مشکوک شده باشد یکی از مفاد این پروتکل است که این امر به لحاظ حقوقی به معنای بازرسی حتی از کاخ ریاست جمهوری کشور است.

خلیلی ادامه داد: دولت معتقد است ۱۲۵کشور نیز این پروتکل الحاقی را پذیرفته اند اما نکته اصلی در این میان این است که همه آن کشورها شرایط ایران را نداشتند همچنین هندوستان در حالی این پروتکل را پذیرفته است که بر روی ۹بند از ۱۸بند آن را خط کشیده و سپس آن را امضا کرده است لذا ایران با امضای این پروتکل موجبات شگفتی همه از جمله سولانا مسئول وقت سیاست خارجی اروپا و رئیس سیا را فراهم آورده است.

وی، با اشاره به بخشی از قرارداد که از سوی مسئولان کشور بیان نمی شود، ابراز داشت: در متن آمریکایی توافق نامه در بخش پروتکل الحاقی آمده است، ایران باید فعالیت های خود را از طریق کانال تدارکاتی انحصاری به منظور نظارت و تائید تک تک موارد مربوط به تامین، فروش و انتقال مواد هسته ای و دارای استفاده های دوگانه، انجام بدهد.

خلیلی بیان داشت: تک تک این کلمات بار حقوقی خاصی دارند برای مثال مواد دارای استفاده دوگانه، کلمه ای بسیار گسترده است که همه انواع فلزات از جمله آهن و همه تکنولوژی ها را ممکن است شامل شود لیکن از این پس ایران هرچیز را که بخواهد وارد کند یا به فروش برساند یا حتی انتقال بدهد با نظارت آژانس خواهد بود.

نگرانی مردم از نشر اطلاعات و اسرار کشور

وی افزود: چگونه ممکن است عکاسی از سایت های نظامی و هسته ای برای بنده شهروند ایران ممکن نباشد، آنگاه آژانس دوربین های آنلاین بیست و چهار ساعته را در داخل حساس ترین سایت های ایران نصب کند، آنگاه بنده نگران نشر اطلاعات و اسرار کشورم نباشم و با خود تجربه تلخ حمله آمریکا به عراق را یادآوری نکنم.

خلیلی درباره تحریم ها نیز اعلام کرد:  اما نکته به اینجا ختم نمی شود لذا باید گفت از ابتدا قرار بود با اعطای چنین امتیازاتی حداقل تحریم ها از روی دوش ملت ایران برداشته شود، متاسفانه در متن توافق آمده است که از سوی اتحادیه اروپا، تنها تحریم های اقتصادی و مالی(تکنولوژی و نظامی دریا نوردی و ... پای برجا خواهند بود) موقتا اجرا نخواهند شد یعنی قوانین آنها هستند اما فعلا به تعلیق در خواهند آمد.

وی ادامه داد: همچنین از سوی آمریکا، اعلام شده است که اجرای تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه همزمان با اجرای تعهدات از سوی ایران و تائید آژانس انرژی اتمی تعلیق می شود که این امر با گفته های مسئولان ایران مبنی بر اینکه همه تحریم ها از روز نخست برداشته می شوند، تناقض دارد.

همه تحریم ها تعلیق نخواهد شد

این کارشناس مسائل سیاسی، همچنین با اشاره به سه نوع تحریم ایران از سوی سه جبهه آمریکا، اروپا و شورای امنیت، بیان داشت: به یاد داشته باشیم که ایران از سه ناحیه فعالیت هسته ای، حمایت از تروریسم و سلاح های کشتار جمعی تحریم است و این مذاکرات تنها تحریم های حول محور هسته ای را تعلیق می کند لیکن مابقی تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

خلیلی در بحث تعهدات غرب در قبال ایران نیز ابراز داشت: تعلیق تحریم ها از سوی غرب از جمله تعهدات آنها است اما باید این حقیقت را پذیرفت که تحریم ها تنها در حوزه اقتصادی و مالی، آن هم در شرایطی که آژانس نظر مثبت داشته باشد از سوی آمریکا برداشته می شود.

وی ادامه داد: این به آن معناست که در سایر رسته ها مانند کشتیرانی، بیمه، تکنولوژی و هوافضا و ... کماکان تحریم خواهیم بود همچنین منظور آمریکا از تحریم های ثانویه تعلیق تحریم هایی است که نه از سوی شرکت های آمریکایی بلکه از سوی شرکت های ثانویه ای مانند شرکت های مالزی، سنگاپور و ... اعمال شده اند پس علنا نفعی برای مردم ما ندارد.

در بیانیه لوزان و ژنو، صنعت هسته ای مردم کشور را تقدیم غرب کردیم

استاد دانشگاه امام صادق (ع) تهران، با بیان اینکه پروتکل الحاقی برای کشور خطرناک است، گفت: این پروتکل برای امنیت کشور مضر است و همچنین می تواند مقدمه ای برای نفوذ و جاسوسی از ایران باشد.

خلیلی با اشاره به ماجرای حمله آمریکا به عراق، بیان داشت: آمریکا در ابتدای حمله به عراق نیز به بهانه سلاح های کشتار جمعی صدام، ابتدا با ورود به کشور جاسوسی کرده و پس از شخم زدن اطلاعاتی خاک عراق، اقدام به حمله نظامی و حتی بازرسی از داخل کاخ ریاست جمهوری عراق کردند.

وی ادامه داد: دولتمردان باید بپذیرند ایران با ۱۲۵کشور دیگر که این پروتکل را پدیرفته اند، تفاوت دارد لیکن هیچ کشوری ۱۲سال در شورای امنیت و سازمان ملل پرونده مفتوح مذاکرات نداشته است همچنین هیچکدام از این کشورها خارج از سلطه آمریکا نیستند.

این کارشناس علوم سیاسی همچنین گفت: هیچ کدام از کشور های پذیرنده پروتکل الحاقی، هر دو مورد شامل پروتکل و دسترسی بیشتر را با هم امضا نکرده اند لیکن باید دانست که با همین یک مورد، باید اتمام پرونده هسته ای ایران را اعلام کرد.

خلیلی گفت: ما در بیانیه لوزان و بدتر از آن در ژنو، صنعت هسته ای مردم کشور را تقدیم غرب کردیم و در ازای آن بخشی از پول نفت را که از آن خودمان بوده است را پس گرفتیم که این استیفای حقوق حقه مردم ایران نیست.

حقوق هسته ای ایران کاملا به رسمیت شناخته نشده است

این کارشناس صاحبنظر در مسائل سیاست خارجی، در توضیح دستاوردهای توافق هسته ای برای ملت ایران، ابراز داشت: متاسفانه با این توافق نامه حقوق حقه ملت ایران استیفا نشده است و آن هم عدم شناسایی حقوق ایران از سوی غربی ها است.

خلیلی توضیح داد: در هیچ جای توافق نامه واژه پذیرفتن حقوق حقه مردم ایران در استفاده صلح امیز از انرژی هسته ای نیامده است و تنها مواردی همچون، اجازه استفاده صلح امیز بیان شده است که این امر با نیاز های داخلی مردم ایران همخوانی ندارد.

وی افزود: مردم ایران به دنبال لغو همه جانبه تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت بودند این در حالی است که تنها تحریم های بی اثر شورای امنیت لغو خواهد شد لیکن مهمترین تحریم ها از سوی آمریکا به صورت یکجانبه اعمال شده است که متاسفانه قوانین آنها پای برجا خواهند بود.

این کارشناس همچنین درباره مهلت ۱۰ ساله توافق نامه هسته ای، توضیح داد: برخی در این فکر هستند که پس از ده سال مدت انقضای این توافق نامه، همه چیز به نفع مردم تمام شده و تمام توافق ها و ... مادام العمر می شود اما باید گفت در این بین چه تضمینی وجود دارد که پس از ۱۰سال همه چیز به نفع مردم ایران شود و دوباره تمامی این فشارها، مذاکرات و تحریم ها به جای خود باز نگردند.

خلیلی خاطرنشان کرد: تغییر کاربری راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و طراحی مجدد آن که از جمله مباحث مورد توافق بوده است، به دلیلی انجام بین المللی کار، به گفته اقای صالحی شش سال به طول خواهد انجامید حال آنکه تنها یکسال تا بهره برداری از آن مهلت باقی بود این امور هستند که در برنامه هسته ای ایران خلل وارد کرده و مدت زمان را طولانی تر می کنند تا در نهایت مردم ما به اهداف خود نرسند.

وی ادامه داد: حال می توان به مدت ده ساله توافق نامه خوش بین بود، لذا سلب حق بازیابی سوخت مصرف شده در راکتور آب سنگین اراک را چه می توان کرد.

خلیلی همچنین در خاتمه با تاکید بر اینکه این مهم حق مردم ایران تنها به بهانه اینکه کاربرد پلوتونیوم تنها بمب است و ما بمب نمی خواهیم گفت: این بخش نیز به راحتی تقدیم غرب شده است حال آنکه ممکن است برای این ماده کاربردهای غیر نظامی فراوانی در آینده کشف شود و ما با دستان خود این حق را از خود سلب کرده ایم تا سخره آیندگان را برای خود بخریم.  

کد خبر 2765520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha