۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳

آیت‌الله تحریری:

نگاه جامع به ارتقای اخلاق در حوزه داشته باشیم

نگاه جامع به ارتقای اخلاق در حوزه داشته باشیم

مدیر کمیته اخلاق و تهذیب مجمع عمومی جامعه مدرسین ارتقای اخلاق در حوزه علمیه را نیازمند نگاه جامع به مسئله اخلاق دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدباقر تحریری شامگاه یکشنبه در چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اخلاق و تهذیب نفس در میان طلاب و خانواده‌های آنها از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین کمیته اخلاق و تهذیب برای پیگیری امور تهذیبی این قشر تاکنون ۶ جلسه تشکیل داده است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای بررسی و آسیب‌شناسی مسائل اخلاقی طلاب با همکاری معاونت تهذیب حوزه، تصریح کرد: جلسه هم اندیشی اساتید صاحبنظر در عرصه اخلاق با حضور ۸۵ نفر از استادان اخلاق برگزار شده و نظرات این افراد تدوین شده تا در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این استاد حوزه، اعضای کمیته اخلاق و تهذیب با توجه به جلساتی که برگزار کرده، چهار محور را مورد تاکید قرار داده که شامل تحلیل جامعه از مقتضیات روحی طلاب از پایه اول تا ششم سپس پایه ششم تا دروس خارج، آثار فرهنگ اجتماعی بر رفتار طلاب، موانع رشد اخلاقی در میان طلاب و مقتضیات فراگیرشدن دروس اخلاق در حوزه‌های علمیه و توجه به کاستی‌ها و نقصان‌های این زمینه، است.

به اعتقاد آیت‌الله تحریری، علاوه بر اینکه در مسائل عملی حوزه کاستی‌هایی وجود دارد، در مسائل اخلاقی هم آسیب‌هایی مشاهده می‌شود.

مدیر کمیته اخلاق و تهذیب مجمع عمومی جامعه مدرسین به بیان طرح‌های این کمیته برای ارتقای اخلاق در حوزه پرداخت و تاکید کرد: گسترش مباحث اعتقادی به عنوان اولین مبنای رشد و تعالی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که یکی از زمینه‌های آسیب‌های اخلاقی میان طلاب، ضعف مسائل اعتقادی است که باید به این مسئله توجه بیشتری شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: مباحث اخلاقی باید در سه حوزه «دروس اخلاق»، «تذکرات اخلاقی» و «مباحث علمی علم اخلاق» تقسیم شود و در هر بخش افرادی که لیاقت کافی دارند متکلف امور اخلاقی طلاب شوند تا در این بخش‌ها اساتیدی وارسته تربیت شوند.

این استاد حوزه اضافه کرد: نگاه جامع به مقتضیات اخلاقی طلاب علوم دینی و بررسی راه‌های انگیزشی در میان اساتید برای توجه بیشتر به مسائل اخلاقی طلاب نیز در کمیته اخلاق و تهذیب مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 2765624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha