۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵

گزارش مهر از تاریخچه جام حذفی؛

سومین جام ذوب‌آهن و رکوردهای سپاهان و پرسپولیس/ استقلال در صدر

سومین جام ذوب‌آهن و رکوردهای سپاهان و پرسپولیس/ استقلال در صدر

سومین قهرمانی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در چهارمین حضورش در فینال رقابتهای جام حذفی فوتبال ایران درحالی رقم خورد که این تیم را بعد از ۳ فصل ناکامی مجددا به لیگ قهرمانان آسیا رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در فینال بیست و هشتمین دوره رقابتهای جام حذفی باشگاه‌های کشور که روز دوشنبه یازدهم خردادماه برگزار شد، مقابل میزبانش نفت تهران به برتری ۳ بر یک دست یافت تا ضمن قهرمانی در این رقابتها، جواز حضور در مرحله گروهی فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد.

البته تیم ذوب‌آهن سه مرتبه دیگر هم به فینال جام حذفی صعود کرده بود که در سال‌های ۸۲ و ۸۸ به ترتیب با پیروزی برابر فجرسپاسی شیراز و راه‌آهن تهران به مقام قهرمانی دست یافت اما در سال ۸۰ با نتیجه ۳ بر یک مغلوب فجرسپاسی شد تا به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند. البته تیم نفت هم در نخستین حضور در فینال این رقابتها، در فتح جام ناکام ماند.

مردان یحیی گل‌‌محمدی جام حذفی امسال را با برتری ۳ بر صفر مقابل پیام چغادک بوشهر آغاز کردند. سپس در اهواز با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل استقلال خوزستان به پیروز رسید و در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل استقلال در ضربات پنالتی پیروز شد. در آن بازی دو تیم در جریان مسابقه به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند اما ذوب‌آهنی در ضربات پنالتی ۳ بر صفر پیروز شده و به دیدار نیمه نهایی رسیدند.

رویارویی با پرسپولیس در پای فینال، یک اتفاق ویژه برای یحیی گل‌محمدی بود، مسابقه‌ای که در نهایت با برتری ۲ بر یک اصفهانی‌ها همراه شد و گل‌محمدی تیم سابقش را حذف کرد. این تیم در نهایت هم برابر تیم علیرضا منصوریان که یکی از گزینه‌های هدایت تیم استقلال است، به پیروزی ۳ بر یک رسیده و جام قهرمانی را بالای سر برد.

قهرمان جام حذفی

استقلال در صدر
هرچند عمر رقابتهای جام حذفی فوتبال ایران ۳۹ سال است اما به خاطر انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و سپس جنگ تحمیلی، از سال ۵۶ تا سال ۶۵ این رقابتها برگزار نشد. همچنین تا سال ۷۲ چند مرتبه دیگر این جام برگزار نشد.

در بیست و هفت دوره گذشته جام حذفی ایران، استقلال با ۶ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی، عنوان بهترین تیم رقابتها را از آن خود کرده است و پس از آبی‌پوشان تهرانی، تیم‌های پرسپولیس با ۵ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی و سپاهان اصفهان با ۴ قهرمانی، رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

تیم‌های ملوان با ۳ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی، ذوب‌آهن اصفهان با ۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی، بهمن تهران، فجرسپاسی شیراز و تراکتورسازی تبریز با یک قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی و برق شیراز و صباباتری تهران با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی رده‌های چهارم تا یازدهم را از آن خود کرده‌اند.

تیم‌های شاهین اهواز، سایپا تهران، هما تهران، خیبرخرم آباد، جنوب اهواز، ابومسلم مشهد، داماش گیلان، راه‌آهن تهران، گسترش فولادتبریز، شاهین بوشهر، مس کرمان و نفت تهران هم در دوره‌های گذشته به فینال رسیدند اما در فتح جام ناکام ماندند تا تنها یک عنوان نایب قهرمانی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کنند.

قهرمان جام حذفی

رکورد جالب سپاهان
تیم فوتبال سپاهان اصفهان در ۲۸ دوره برگزاری رقابتهای جام حذفی باشگاه‌های کشور، در ۴ فینال این جام حضور یافته که در همه این دیدارها به پیروزی رسیده و در نهایت جام قهرمانی را به خانه برده است. در این بین محرم نویدکیا به عنوان کاپیتان در همه این دیدارها حضور یافته و جام قهرمانی را بالای سر برده است.

در این بین ۲ قهرمانی آنها با موفقیت در ضربات پنالتی برابر رقیبان بدست آمده است. این تیم در سال ۸۵ با پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت به تساوی ۲ بر ۲ دست یافت اما در ضربات پنالتی مقابل این تیم با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شد تا دومین جام قهرمانی این رقابتها را به خانه ببرد. آنها در سال ۹۲ هم در جریان بازی برابر پرسپولیس به تساوی ۲ بر ۲ رسیدند اما در ضربات پنالتی به برتری ۴ بر ۲ رسیده و دوباره جام را از چنگ سرخپوشان تهرانی درآوردند.

البته سپاهانی در سال ۸۳ و در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر استقلال به برتری ۵ بر ۲ رسیدند تا نخستین جام قهرمانی این مسابقات را به خانه ببرند. این تیم در سال ۸۶ هم فینالیست جام حذفی شد که در آن بازی با ۴ گل از سد صباباتری تهران عبور کرد و به مقام قهرمانی رسید.

زردپوشان اصفهانی در کنار پرسپولیس رکورد دو قهرمانی متوالی در جام حذفی را هم دارند. سپاهانی‌ها ابتدا در سال‌های ۸۴ و ۸۵ موفق شدند دو جام قهرمانی این رقابتها را به خانه ببرند اما پرسپولیس در سال‌های ۸۹ و ۹۰ چنین موفقیتی را به نام خود ثبت کرد.

قهرمان جام حذفی

در زیر اشاره‌ای گذرا به ۲۸ فینال گذشته مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌ها شده است:
فصل ۱۳۵۵: ملوان بندرانزلی ۴ - تراکتورسازی تبریز یک
فصل ۱۳۵۶: استقلال تهران ۲ - هما تهران صفر
فصل ۱۳۶۵: خیبر خرم آباد صفر - ملوان بندرانزلی ۲
فصل ۱۳۶۶: پرسپولیس تهران یک - ملوان بندرانزلی صفر
فصل ۱۳۶۷: شاهین اهواز ۵ - ملوان بندرانزلی ۳
فصل ۱۳۶۹: ملوان بندرانزلی صفر - استقلال تهران صفر (ملوان در ضربات پنالتی به پیروزی ۶ بر۵ رسید)
فصل ۱۳۷۰: پرسپولیس تهران ۲ - ملوان بندرانزلی یک
فصل ۱۳۷۲: سایپا تهران یک - جنوب اهواز یک (سایپا به علت گل زده در خانه حریف به پیروزی رسید)
فصل ۱۳۷۳: تراکتورسازی تبریز یک - بهمن تهران ۲ 
فصل ۱۳۷۴: استقلال تهران ۵ - برق شیراز یک
فصل ۷۵-۱۳۷۴: برق شیراز یک - بهمن تهران یک (در ضربات پنالتی برق شیراز به پیروزی ۳ برصفر رسید)
فصل ۷۸-۱۳۷۷: پرسپولیس تهران ۲ - استقلال تهران یک
فصل ۷۹-۱۳۷۸: بهمن تهران یک - استقلال تهران ۳
فصل ۸۰-۱۳۷۹: فجرسپاسی شیراز ۳ - ذوب‌آهن اصفهان یک

قهرمان جام حذفی

فصل ۸۱-۱۳۸۰: استقلال تهران ۴ - فجرسپاسی شیراز ۳
فصل ۸۲-۱۳۸۱: ذوب‌آهن اصفهان ۴ - فجرسپاسی شیراز ۴ (در ضربات پنالتی ذوب‌آهن به پیروزی ۴ بر۳ رسید) 
فصل ۸۳-۱۳۸۲: استقلال تهران ۲ - سپاهان اصفهان ۵
فصل ۸۴-۱۳۸۳: صباباتری تهران ۲ - ابومسلم مشهد ۲ (در ضربات پنالتی صباباتری به پیروزی ۴ بر ۲ رسید)
فصل ۸۵-۱۳۸۴: سپاهان اصفهان ۲ - پرسپولیس تهران ۲ (در ضربات پنالتی سپاهان به پیروزی ۴ بر ۲ رسید)
فصل ۸۶-۱۳۸۵: صباباتری تهران صفر - سپاهان اصفهان ۴
فصل ۸۷-۱۳۸۶: استقلال تهران ۳ - پگاه گیلان یک
فصل ۸۸-۱۳۸۷: ذوب‌آهن اصفهان ۵ - راه‌آهن شهرری ۲
فصل ۸۹-۱۳۸۸: پرسپولیس تهران ۴ - فولادگستر تبریز یک
فصل ۹۰-۱۳۸۹: پرسپولیس تهران ۴ - ملوان بندرانزلی ۳
فصل ۹۱- ۱۳۹۰: استقلال تهران صفر - شاهین بوشهر صفر (در ضربات پنالتی استقلال به پیروزی ۴ بر یک رسید)
فصل ۹۲-۱۳۹۱:  پرسپولیس تهران ۲ - سپاهان اصفهان ۲ (در ضربات پنالتی سپاهان به پیروزی ۴ بر ۲ رسید)
فصل ۹۳-۱۳۹۲:  مس کرمان صفر - تراکتورسازی تبریز یک
فصل ۹۴-۱۳۹۳: نفت تهران یک - ذوب‌آهن اصفهان ۳

کد خبر 2766778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha