۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۳۴

تکرار حادثه برای نفتکش های عراقی/ محور جنوب به نفت سیاه نشست

تکرار حادثه برای نفتکش های عراقی/ محور جنوب به نفت سیاه نشست

پلدختر - واژگونی تانکر عراقی ۲۴ هزار لیتری حامل نفت سیاه در جاده ترانزیتی پلدختر - اندیمشک موجب آلودگی حاشیه این جاده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اداره محیط زیست پلدختر عصر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران از واژگونی تریلر نفت کش عراقی حامل نفت سیاه در جاده پلدختر - اندیمشک خبر داد.

امیررضا محمدی نژاد اظهار داشت: یک دستگاه تریلر عراقی حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه در محور پلدختر - اندیمشک در نزدیکی پاعلم واژگون شد.

وی افزود: بر اثر این واژگونی ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه این تریلر عراقی در حاشیه جاده جاری و موجب آلودگی خاک شد.

رئیس اداره محیط زیست پلدختر گفت: واژگونی تریلرهای نفت کش عراقی در محورهای مواصلاتی شهرستان به یک قصه و سریال دنبال دار تبدیل شده است که مشکلات فراوان آلودگی منابع آب از جمله رودخانه کشکان و خاک و محیط زیست را به دنبال داشته است.

تصادف تانکر نفتکش عراقی حامل سوخت

بنابراین گزارش با توجه به قرارگیری لرستان در گلوگاه شاهراه تزانزیتی شمال - جنوب کشور بسیاری از تانکرهای حامل سوخت صادراتی با ورود از مرز پرویزخان به کشور و عبور از استانهای غربی از جمله کرمانشاه و لرستان راهی بندر امام می شوند، این تانکرها به دلایل مختلف در مسیر عبور از جاده پلدختر دچار واژگونی شده و خسارات جدی به محیط زیست وارد می کنند.

عدم تعریض محور پلدختر، بی توجهی راننده های تانکرهای حامل سوخت به قوانین راهنمایی و رانندگی و گاه غیراستاندارد بودن این تانکرها موجب واژگونی و در نهایت آلودگی آب و خاک منطقه می شود.

این روند به گونه ای است که طی هر ماه محورهای جنوبی لرستان اعم از پلدختر و کوهدشت شاهد تکرار حوادث برای تانکرهای حامل سوخت است که بخش عمده ای از آنها عراقی بوده و درصدی نیز مربوط به تانکرهای ایرانی عبوری از این محور است.

با این تفاسیر پیگیری معضل واژگونی تانکرهای نفتکش تا سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه نیز رفته است تا معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دیدار با استاندار لرستان در خصوص آلودگی های ناشی از واژگونی خودروهای حامل سوخت در استان لرستان، بگوید: این موضوع در ابعاد داخلی از طریق هماهنگی با وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و در بعد خارجی از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع شدن است و اقدامات خوبی نیز در این زمینه آغاز شده است.

طبق برخی آمارها روزانه نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می کنند که این رقم در طول ماه و سال به رقم چشمگیری می رسد که اگر تعداد حوادث مربوط به این تانکرها را هم بخواهیم محاسبه کنیم متاسفانه به اعداد قابل تاملی خواهیم رسید که نتیجه آن خسارت جدی به محیط زیست و زیرساختهای منطقه است.

باید دید که آیا پیگیری مسئولان امر در سازمان محیط زیست و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی نتیجه ای برای محیط زیست شکننده لرستان خواهد داشت و یا باید همچنان شاهد عمیق شدن خسارات آلودگی نفتی در این استان باشیم.

کد خبر 2767244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • پاپیل ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
      0 0
      باسلام ماکه دریک دهه ی اخیرهرچی پیام راجب آتش سوزی میبینیم محیط زیست پلدخترحتی یکبارحضورنداشته وکمک نکرده است.ازفرماندارومدیرکل محیط زیست انتظارمیروددستورفرمایندوظیفه شون راانجام بدهند.فقط مگه خبرتلف شدن چندتاماهی توسط چندنفرمحتاج یاتصادف تانکرمحصولات نفتی که به پلیس راه ومنابع طبیعی ربط داردراهرهفته بدهند