۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۰

در گفتگو با مهر مطرح شد:

فعالیت ۴۰واحدصنعتی جدیددر استان سمنان/دغدغه‌های آبی سرمایه گذاران

فعالیت ۴۰واحدصنعتی جدیددر استان سمنان/دغدغه‌های آبی سرمایه گذاران

سمنان- استان سمنان شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری صنعتی به خصوص در غرب خود دارد به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی جدید ایجاد و زمینه اشتغال ۴۹۴ نفر فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان سمنان به لحاظ موقعیت تاریخی و جغرافیایی همچنین حضور موثر در عرصه های مختلف اقتصادی و تجاری در طول تاریخ از توانمندی های اقتصادی خاصی مانند راه های ارتباطی مناسب مانند راه ابریشم و جاده های ترانزیتی، راه آهن و فرودگاه از شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش صنعت برخوردار است.

همچنین این استان با برخورداری از انرژی مناسب برق، شبکه گاز و مراکز مهم و متعدد آموزش عالی، همجواری با استان های بزرگ کشور، ذخایر غنی معدنی فراوان، وجود خاک غنی و با استعداد برای کشاورزی و همچنین پتانسیل نیروی انسانی مطلوب می تواند مقصدی مناسبی برای سرمایه گذاران بومی و غیر بومی محسوب شود.

امروزه در استان سمنان ۲۲ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که از این تعداد ۱۲شهرک صنعتی با چهار هزار و ۶۶۹ هکتار از اراضی و هشت ناحیه صنعتی نیز با ۱۸۹هکتار زمین در کنار دو منطقه ویژه صنعتی دامغان و سمنان سهم قابل توجهی در توسعه صنعتی استان دارند.

در گفتگویی که با محمدرضا صادقی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان داشتیم  وضعیت امروز شهرک های صنعتی استان و دغدغه های صاحبان سرمایه مورد بررسی قرار گرفت که این گفتگو به شرح زیر است:

محمد رضا صادقی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان

*در حال حاضر وضعیت شهرک های صنعتی غیردولتی استان چگونه است؟

طی یک سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی جدید با یک هزار و ۴۱ میلیارد ریال سرمایه زمینه اشتغال ۴۹۴ نفر را فراهم کرده است.

در استان سمنان دو شهرک صنعتی غیر دولتی به نام فجر و جنت آباد وجود دارد که هر دو در شهرستان گرمسار قرار دارد که خوشبختانه این دو شهرک اکنون به متقاضیان واگذار شده است.

استقبال سرمایه گذاران از این شهرک های صنعتی مناسب بوده است، به نحوی که در شهرک فجر دیگر زمین خالی برای واگذاری وجود ندارد اما در شهرک جنت آباد ۲۴ هکتار زمین خالی برای واگذاری موجود است.

مجوز این دو شهرک، تا پایان سال۹۲توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و همکاری شهرک صنعتی استان سمنان اخذ شده است و باید گفت متولی این شهرک ها در حال حاضر سازمان همیاری است.

شهرک صنعتی گرمسار

*جابجایی ها مدیرتی شهرک صنعتی علی آباد گرمسار را با فراز و نشیب های فراوانی مواجه کرده بود، در حال حاضر وضعیت این شرکت چگونه است؟

شهرک صنعتی علی آباد متاسفانه حدود ۱۰مرتبه با جابه جایی مدیریت مواجه بوده که با توجه به مصوبه هیئت دولت در سال۹۳ مقرر شد تا بحث واگذاری و نقل و انتقال این شهرک تنها در داخل استان و بدون ورود افراد غیربومی انجام شود.

این امر با اعتراض صاحبان واحدهای صنعتی مواجه شد و وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستوری مدیریت صدور مجوزها را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک های صنعتی استان تهران ابلاغ کرد و مقرر شد سایر خدمات شامل تامین اجتماعی، امور مالیاتی و ... در استان تهران انجام شود.

از ابتدای خردادماه سال۹۳ مدیر شرکت صنعتی ناحیه علی آباد، توسط اداره کل شهرک های صنعتی استان سمنان و با هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی استان تهران مشخص شده بود اما این پایان کار نبود.

وزیر صنعت دولت یازدهم برای بار دوم در ماجرای شهرک صنعتی علی آباد ورود پیدا کرد و زمانی که مدیر جدید انتخاب شده در داخل استان و تحت نظارت شهرک صنعتی تهران در مجموعه برای ارائه خدمات مستقر شد مجددا صاحبان صنایع اعتراض کردند و این بار نیز ورود وزیر تعیین مدیریت شهرک را نیز به شرکت شهرک های صنعتی تهران واگذار کرد.

شهرک صنعتی در استان سمنان

*در تمام شهرک های صنعتی استان سمنان ایستگاه آتش نشانی وجود دارد؟

در  شهرک های صنعتی سمنان، گرمسار و ایوانکی ایستگاه آتش نشانی فعال و مجهز به امکانات اطفای حریق هستند اما این شرایط در شاهرود و دامغان فعلا به گونه ای دیگر رقم خورده است.

در خصوص لزوم استقرار ایستگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی شاهرود و دامغان نیز مدیران این شهرک ها در حال اقدام برای راه اندازی ایستگاه آتش نشانی در آینده نزدیک هستند.

اقدامات و پیگیری در خصوص واگذاری ایستگاه های آتش نشانی به شرکت های خدماتی خصوصی انجام شده است البته گفتنی است امروزه همه ایستگاه های آتش نشانی موجود در شهرک های صنعتی دارای یک خودرو و ایستگاه های سمنان و گرمسار دارای دو دستگاه ماشین اتفای حریق هستند.

محمد رضا صادقی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان

*طرح های تشویقی نیز برای سرمایه گذاران در استان دارید؟

در خصوص طرح های تشویقی برای سرمایه گذاران باید گفت که در راستای حمایت از بخش تولید و استقرار واحد های صنعتی حق انتفاع زمین های داخل شهرک های صنعتی را به صورت نقد و اقساط به صاحبان صنایع واگذار می کنیم.

اعمال ۱۰درصد تخفیف واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی غیر برخوردار و پنج درصد تخفیف در امر واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی برخوردار از مهمترین مشوق های اداره کل  شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان برای جذب سرمایه گذار است.

البته افزایش زمان بازپرداخت متقاضیان واحدهای صنعتی از ۳۰ به ۳۶ ماه، اعطای یک سال تنفس برای باز پرداخت ها در مناطق غیر برخوردار و شش ماه تنفس برای مناطق برخوردار نیز از دیگر اقدامات تشویقی حمایتی این اداره کل هستند.

در سال های اخیر نیز از سوی این اداره کل زمین هایی به صاحبان صنایع واگذار شده که ازمجموع ۱۰۳قرار داد، این اداره کل در سال گذشته، حدود ۴۷ قرار داد که عمده واگذاری های آن مربوط به شهرستان شاهرود و دامغان و مابقی مربوط به دیگر شهرک های صنعتی استان بود را واگذار کرده است.

شهرک صنعتی در استان سمنان

*سهم بخش صنعت استان سمنان از آب چقدر است؟

درباره خشکسالی و برنامه های این شرکت در مقابله با آن نیز با توجه به اینکه استان سمنان در منطقه ای خشک قرار گرفته است باید بپذیریم که دچار کمبود آب هستیم به طوری که سهم آب بخش صنعتی از کل آب استان حدود چهار درصد است و به ازای هرلیتر  آب تخصیصی به صنعت، زمینه اشتغال قریب به ۷۰نفر فراهم شده است که در صورت تامین آب برای بخش صنعت حداقل به میزان یک تا دو درصد، قطعا ایجاد اشتغال بسیار بالایی را شاهد خواهیم بود.

در حال حاضر برای حفر حدود ۱۸حلقه چاه با دبی حدود ۳۴۰ لیتر آب نسبت به آب واحدهای صنعتی اقدام شده است که برای واحدهای بزرگ صنعتی استان سمنان مانند شرکت چوب تراش نقطه و اتومبیل سازی فردا نیاز به تامین ۶۰ لیتر آب در ثانیه داریم.

همچنین دباره دغدغه های آبی سرمایه گذاران نیز باید گفت، واحدهای مذکور باید بدون دغدغه نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند اما جا دارد تا از همین مکان از مسئولان استانی به ویژه  استاندار و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در راستای تامین آب بخش صنعت استمداد بخواهیم.

اداره کل شهرک های صنعتی استان سمنان برای استفاده بهینه منابع آبی موجود برای شهرک های صنعتی شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار و ایوانکی پنج تصفیه خانه را با ظرفیت چهار هزار و ۶۶۰ مترمعکب در شبانه روز احداث کرده است.

درباره استفاده از پساب صنعتی در استان نیز در حال حاضر میزان دریافتی پساب حدود ۲۰ لیتر در ثانیه است که این میزان پس از تصفیه، مستقیما در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین در شهرک صنعتی سمنان که به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان و یکی از برگترین شهرک های صنعتی در منطقه تلقی می شود، دو تصفیه خانه وجود دارد.

هم اکنون در شهرک های صنعتی استان سمنان حدود ۵۲۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده است که این میزان به وسیله ۳۲۰ کیلومتر شبکه آبیاری قطره ای مشروب می شود.

محمد رضا صادقی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان

*درباره بحث GIS یا مدیریت پلاک گذاری و شناسایی زمین ها و اراضی صنعتی توضیح دهید. این سامانه چه مزایایی دارد؟

در استان سمنان پایگاه تامین GISبرای شهرک های صنعتی طراحی شده و تمام زیرساخت ها از قبیل شبکه های آب، برق، تلفن و فاضلاب به زودی وارد این سامانه خواهند شد که پایان شهریور زمان اتمام GIS واحدهای صنعتی است و امیدواریم اطلاعات تمام شهرک های صنعتی استان تا پایان شهریور ماه امسال وارد این سامانه شود البته این سامانه برای اولین بار در کشور، در سطح استان سمنان راه اندازی شده است.

درباره مزایای GIS واحد های صنعتی نیز باید گفت، این سامانه با شناساندن خصوصیات و مشخصات واحدهای صنعتی، در انتقال مکان یا واگذاری واحدهای سرمایه گذاری صنعتی به صاحبان سرمایه کمک شایانی خواهد کرد چون دارای اطلاعات دقیقی از واحدهای صنعتی است که این قابلیت را دارد تا همیشه اطلاعات موثقی از زیر ساخت ها را در اختیار مدیران و مسئولان استانی قرار دهد.

اطلاعات مورد نیاز سامانه GIS در شهرک های صنعتی گرمسار و دامغان وارد سامانه شده و اطلاعات شهرک های صنعتی شهمیرزاد، آرادان برای بارگذاری رایانه ای آماده است و همچنین سیستم GIS در شهرستان شاهرود و سمنان نیز در حال آماده سازی گزارش شده است.

تصفیه خانه آب شهرک صنعتی در استان سمنان

*برای فعال کردن واحدهای صنعتی نیمه فعال هم برنامه ای دارید؟

تاکنون در کشور برای ۳۶ شهرک غیردولتی پروانه صادر شده است، آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی، واگذاری زمین برای استقرار حداقل۱۲۰ واحد صنعتی، پیگیری و فعال کردن واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده و نیمه فعال از برنامه های شرکت شهرک های صنعتی در سال جاری است.

راه اندازی ستاد تسهیل سرمایه گذاری به صورت استانی، پیگیری تامین آب شرکت شهرک های صنعتی سمنان و گرمسار، پیگیری احداث شبکه گاز شهرک صنعتی سرخه، پیگیری اتصال کل واحدهای صنعتی و بهره برداری رسیده به تصفیه خانه های استان، راه اندازی فاز یک مرکز خدمات فن آوری کسب و کار شهرک صنعتی سمنان نیز از دیگر برنامه های مدیران برای بخش صنعت در استان سمنان است.

طرح توسعه خوشه پسته و تنقلات، معرفی واحدهای دارای کمبود وثیغه برای اخذ تسهیلات به صندوق ضمانت سرمایه گذاری و صنایع کوچک، اعطای تسهیلات در قالب طرح عارضه یابی واحد های صنعتی، اعزام و حمایت واحدهای صنعتی برای حضور در تورهای صنعتی توسط شرکت شهرک های صنعتی و برگزاری ۹۲دوره آموزشی برای دو هر نفر از کارکنان واحد های صنعتی در سطح استان از جمله برنامه هایی است که امیدواریم در سال جاری به تکمیل برسند.

گفتگو از اعظم سالار

کد خبر 2767965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha