۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴

مهر گزارش می دهد؛

گردشگری روستای پلکانی سُر خورد/ فرصتهای «گلابر» از دست می رود

گردشگری روستای پلکانی سُر خورد/ فرصتهای «گلابر» از دست می رود

زنجان-روستای پلكانی گلابر در شهرستان ايجرود با ۴۰ پله ساسانی، جزيره ای در وسط سد، منظره چشم نواز سد گلابر، مسجد قديمی گلابر و طبيعت زيبای آن كماكان سايبانی برای گردشگران ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای گلابر در ۵۲ کیلومتری سمت جنوبی زنجان واقع شده است. در این روستا آثاری از قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می­ شود.

در دامنه غربی این ارتفاعات تل تاریخی مسجد گلابر واقع شده که مورد حفاری قرار گرفته و مجموعه بسیار ارزشمندی از دل خاک نمایان شده است.

این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه تشکیل شده که احتمال دارد بقعه باشد. مسجد دارای پلان مربع نسبتا کوچکی است که دور تا دور آن تا ارتفاع ۱.۵ متری از سنگ تراورتن ساخته شده و بر روی آن اسماء جلاله و اسامی ائمه اطهار (ع) و نام حضرت فاطمه (س) همراه با نقوش اسلیمی حکاکی شده است.

سد گلابر

در حفاری انجام گرفته در محل، اثری از نوع سقف مسجد، پدیدار نشد اما با مشاهده سنگ­ های اطراف بنا و قراین موجود و مقایسه با بناهای هم­ردیف آن چنین می­نماید که سقف ابتدایی مسجد، گنبد مدوری بوده که به لحاظ عدم انسجام سنگ ­ها فرو ریخته و در دوره ­های بعدی، سقف با تیر و تخته پوشیده شده است.

قدمت این مسجد به حدود قرن پنجم هجری باز می­ گردد. این بنا بعد از بازسازی، اکنون مورد استفاده اهالی قرار گرفته است. در سمت شمالی آثار و بقایای ساختمانی مشهود است که گمان می­رود آرامگاه شیوخ بوده است.

صخره معروف به قیرخ ایاق (هزار پا) نیز در جنوب روستای گلابر قرار گرفته و از ارتفاع جالب توجهی برخوردار است که از پایین آن مسیر پل ه­ای برای بالا رفتن از آن وجود دارد که به همین دلیل آن­را قیرخ ایاق نامیده­ اند.

 همه فصول سال به ­ویژه تابستان روستای گردشگری گلابر پذیرای میهمانانی است كه برای استفاده از طبیعت چشم ­نواز گلابر وارد این روستا می­ شوند.

سد گلابر

 گرچه حالا به­ دلیل نبود خدمات رفاهی و گردشگری در روستای گلابر و بلااستفاده رها شدن ساختمان­های اطراف سد، اغلب گردشگران از سمت روستای شویره برای ماهیگیری روانه روستای مجاور گلابر می­ شوند اما این نوع گردشگری نه به مذاق گردشگر و نه اهالی خوش نمی­ آید.

مردم روستای گلابر سال­هاست که آماده پذیرایی از گردشگرانی هستند كه قرار بود با تكمیل شدن ساختمان­های اطراف آن به میهمانی بیایند،  اما حالا فقط ظرفیت­هایی را می­ بینند كه مغفول واقع شده است.

عضو شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به ظرفیت­ های گردشگری شهرستان  ایجرود، می­ گوید: روستاهای گلابر و خویین از جمله این ظرفیت­ ها هستند كه می­ توانند بر رونق گردشگری بیفزایند.

سد گلابر

فرهاد امینی با بیان اینكه روستای گلابر طی سال گردشگران بسیاری دارد، خاطرنشان می­ كند: متاسفانه علی­رغم استقبال مناسب گردشگران از این منطقه،  امكانات خدماتی رفاهی و اسكان فراهم نشده است.

وی ضمن ابراز تاسف از كم­ كاری شركت آب منطقه­ ای در گشایش سد و فراهم كردن زیرساخت ­های سرمایه ­گذاری در این محل، پیشنهاد كرد: حداقل هفته ای یك روز ورود گردشگران را به سد آزاد کرده و سرمایه ­گذاری برای بهره برداری از ساختمان­ های آماده اطراف سد را جذب کنند.

این عضو شورای اسلامی شهرستان ایجرود یادآور شد: سد گلابر جزو سدهایی است كه می­ توان قایقرانی و جت اسكی را در آن فعال كرد.

سد گلابر

امینی ابراز می ­كند: در صورتی كه امكان جذب سرمایه گذار و ساماندهی این منطقه برای مدیران وجود ندارد، می­ توانند آن­ را به دهیاری واگذار كنند تا شاهد درآمدزایی و رونق باشیم.

خبرهای نویدبخش برای احیای روستای گردشگری گلابر داریم، با شركت آب منطقه ­ای برای تبدیل تاسیسات پایین­ دست سد گلابر با كاربری گردشگری و احیای قلعه ساسانی جزیره وسط سد به توافق رسیده­ ایموی به نیاز مردم برای حضور در مراكز تفریحی گردشگری اشاره و اظهار می كند: حضور پررنگ مردم در فضاهای گردشگری و بالا رفتن سطح رفاه و اقتصاد خانواده­ ها ضرورت ایجاد بسترهایی برای ارائه خدمات بیشتر را نمایان كرده و چه ظرفیتی بهتر از گلابر كه به مركز استان نیز نزدیك­تر است.  

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر می ­گوید: خبرهای نویدبخش برای احیای روستای گردشگری گلابر داریم، با شركت آب منطقه ­ای برای تبدیل تاسیسات پایین­ دست سد گلابر با كاربری گردشگری و احیای قلعه ساسانی جزیره وسط سد به توافق رسیده­ ایم.

یحیی رحمتی خاطرنشان می­ كند: سرمایه­ گذار پیشین كه اقدامی در گلابر انجام نداده خلع ید شده و برای جذب سرمایه­ گذار جدید اقدامات لازم صورت می گیرد.

سد گلابر

 به گفته وی، طرح مطالعات جامع گردشگری منطقه گلابر كه اعتبار اولیه آن مصوب شده است، امسال اجرایی می­ شود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به كمبود زیرساخت­ های در گلابر، می­ گوید: مادامی كه زیرساخت­ ها و امكانات خدماتی رفاهی در منطقه وجود نداشته نباشد، نمی ­توان بیش از این برای جذب گردشگر تبلیغ كرد.

رحمتی یادآور می­ شود: مشكلات سفره ­خانه سنتی مستقر در گلابر رفع شده و امیدواریم با جذب سرمایه گذار شاهد رونق بیشتری در ارائه خدمات در این منطقه باشیم.

لاله عبدی­ كیا رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ایجرود نیز تاكید می­ كند: مهم‌ترین اقدامی که می‌توان در شهرستان ایجرود انجام داد که منجر به تحول گردشگری آن می‌شود، جذب سرمایه ­گذار برای منطقه گردشگری گلابر است.

وی خاطرنشان می ­كند: با توجه به اینکه سد گلابر دارای ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر است و استقبال مناسبی از این منطقه وجود دارد­، از سوی دیگر در مسیر ترانزیتی و پرتردد قرار گرفته است، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

سد گلابر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایجرود اظهار می­ كند: آمارهای گردشگری سال گذشته مبین آن بود که مسیر گردشگری گلابر جزو پرتردد‌ترین مسیرهای گردشگری در استان بوده است.

عبدی­ کیا یکی از دلایل عدم جذب سرمایه­ گذار در این منطقه را عدم اعتماد سرمایه ­گذاران نسبت به بازگشت سرمایه برشمرده و می­ گوید: گلابر از موقعیت بی‌نظیری برای سرمایه ­گذاری برخوردار است و در صورت سرمایه­ گذاری بسیار سودده خواهد بود؛ چراکه صنایعی همچون سیمان خمسه، فولاد سهند، روی و پتروشمی که هزاران کارمند و کارگر را مقیم شهرستان ایجرود کرده، نیاز به مناطق تفرحی گردشگری را دوچندان کرده است.

سد گلابر

چندی پیش نیز رئیس گروه مرکز گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان زنجان در این خصوص گفته بود: مهم­ترین نیاز مجموعه گلابر با ظرفیت­ های گردشگری خاص خود جذب سرمایه­ گذار است.

ابوالفضل اجلی ادامه داد: مجموعه گلابر به لحاظ ظرفیت‌های مختلفی که دارد، هدف گردشگری قرار گرفته است که شامل روستای گلابر به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و صخره قیرخ‌ایاق و جاذبه بی‌نظیر سد گلابر می‌شود. در واقع وجود این دیواره‌ها و صخره‌ها می‌تواند ظرفیت ورزشی را در این منطقه رونق دهد.

به گفته وی، سد گلابر در این منطقه جاذبه بی‌نظیری است که وجود صخره‌ها و دیوارهای بلند در اطراف آن چشم‌انداز منحصر به‌ فردی به آن بخشیده است، همچنین در سد گلابر شرایط برای ورزش‌های آبی، صخره ­نوردی و ماهیگیری فراهم است.

اجلی حفظ بافت محلی روستای گلابر را برای جذب گردشگران ضروری دانست و بر نقش ساكنان روستا در گردشگرپذیری تاكید كرد.

ناگفته پیداست که بهره ­برداری از ظرفیت­ های موجود، عزمی راسخ و هم ­افزایی بین نهادهای ذی­ربط را برای تعیین تكلیف و ساماندهی گلابر می­ طلبد.

گزارش از سولماز شهبازی

کد خبر 2770447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha