۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۲۲

آمریکا با لهستان در تحقیق درباره روشهای شکنجه سیا همکاری نمی کند

آمریکا با لهستان در تحقیق درباره روشهای شکنجه سیا همکاری نمی کند

دادستان های لهستانی امروز اعلام کردند که آمریکا به درخواست لهستان درخصوص تحویل نسخه کاملی از گزارش سنا درباره شکنجه مظنونان القاعده توسط سازمان سیا در زندانی مخفی در شمال این کشور همکاری نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تودی آن لاین، دادستان های لهستانی امروز اعلام کردند که آمریکا به درخواست لهستان درخصوص تحویل نسخه کاملی از گزارش سنا که می تواند اتهام استفاده از شکنجه توسط سازمان سیا با مظنونان القاعده را در زندانی مخفی در شمال این کشور روشن کند، بی توجهی می کند.

سپتامبر سال گذشته، کمیته اطلاعات سنا گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات روش هایی مانند غرق مصنوعی و اعدام ساختگی در برخورد با مظنونان تروریست در زندان های مخفی در سال های پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طور علنی منتشر شده بود.
گزارش اصلی به مکان زندان های مخفی اشاره کرده بود، اما در نسخه انتشار یافته نام های مذکور ذکر نشده است.

دادستان های لهستانی می گویند که رسماً از وزارت دادگستری آمریکا خواسته اند تا نسخه کاملی از گزارش سنا را در اختیار آنها قرار داده تا بتوانند از آن در تحقیقات خود درباره یکی از این زندان های مخفی سیا در جنگلی در شمال لهستان استفاده کنند. 
«پیوتر کوسماتی» از دادستان های لهستانی که در جریان این تحقیق و تفحص قرار دارد گفت :آمریکا علیرغم درخواست مکتوب ما از ارائه نسخه کاملی از گزارش سنا به لهستان خودداری کرده است.
وی در مصاحبه خود با رویترز افزود: تا کنون هیچ کمکی در این زمینه از طرف مقامات مسئول در آمریکا دریافت نکرده ایم.
پس از انتشار نسخه خلاصه گزارش سنا، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که سازمان سیا در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش برخی افراد را در زندان های مخفی خود در خارج از این کشور مورد شکنجه قرار داده است.

کد خبر 2777973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha