۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲

کمتر از ۴۰ درصد مهندسان بر نصب درست پکیج نظارت دارند

کمتر از ۴۰ درصد مهندسان بر نصب درست پکیج نظارت دارند

عضو انجمن انبوه سازان گفت: کمتر از ۴۰ درصد مهندسان بر روند نصب درست پکیج در ساختمان سازی نظارت دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محمد علی ربانی  با بیان اینکه مهندسان ساختمان سازی باید در ساختمان های بلند مرتبه از پکیج های مکشدار و لوله های با قطر بیش از ۱۵ سانتی متر برای تهویه هوا استفاده کنند، گفت: متاسفانه در کشور ما نظارت ها چندان جدی و دقیق نیست و تنها کمتر از ۴۰ درصد مهندسان بر این موضوع به خوبی نظارت کرده و بر اجرای آن در ساختمان ها اصرار و پافشاری می کنند.

دبیر انجمن انبوه سازان استان قم اظهار کرد: استفاده از پکیج در ساختمان های دو طبقه هیچ گونه محدودیت قانونی ندارد اما در ساختمان های بلند مرتبه استفاده از پکیج های معمولی با ممنوعیت های قانونی همراه است. مهندسان ساختمان سازی موظف هستند برای ساختمان های بیش از دو طبقه به علت کاهش مکش لوله و مشکلات ناشی از انتقال دود و گاز، از پکیج های مکش دار استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از پکیج های مکش دار باعث می شود پرتاب دود ناشی از سوخت و ساز پکیج به  فضای ازاد به راحتی صورت بگیرد. در واقع فقط این نوع پکیج است که می تواند با توجه به ارتفاع بلند ساختمان،گازهای سمی ناشی از احتراق را به درستی و بطور کامل به فضای ازاد پشت بام هدایت کند.

عضو انجمن انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: استفاده از پکیج های مکش دار مستلزم این است که مهندسان ساختمان سازی در روند ساخت خانه از لوله هایی استفاده کنند که قطر آن کمتر از ۱۵ سانت و بیش از ۲۰ سانت نباشد زیرا در غیر این صورت مشکلاتی ناشی از انتقال دود و گازهای سمی ایجاد می شود.

ربانی با بیان اینکه استفاده از لوله های مخصوص پکیج های مکش دار حدود ۸ سال است که مطرح شده ومهندسان ملزم به اجرای آن هستند، گفت: اما متاسفانه در کشور ما بیشتر نظارت ها صوری بوده و واقعی نیست. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهندسان ناظر بر خطرات ناشی از عدم استفاده از لوله های استاندارد و مخصوص پکیج های مکش دار برای ساختمان های بلند مرتبه واقف هستند اما کمتر از ۴۰ درصد مهندسان ناظر این موضوع را به خوبی نظارت و رعایت می کنند.

وی افزود: متاسفانه در برخی موارد هم  که اندازه قطر لوله ها به خوبی رعایت شد،  دیده می شود مردم اصرار بر نصب پکیج معمولی دارند زیرا خرید پکیج معمولی از نظر اقتصادی برای آنها با صرفه تر است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان قم خاطرنشان کرد: تمام مهندسان ملزم به رعایت مقرارت ملی ساختمان مخصوصا در مواردی که شهرداری تاکید کرده است هستند.

کد خبر 2779165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha