۲۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۲۸

معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کرد:

فاضلاب شهری وکشتی های آلوده مهمترین چالش زیست محیطی دریای خزر است

فاضلاب شهری وکشتی های آلوده مهمترین چالش زیست محیطی دریای خزر است

انزلی- معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اهمیت حفظ حیات زیستی دریای خزر اعلام کرد: آلودگی های ناشی ازفاضلاب شهری و لایروبی کشتی های آلوده چالش های زیست محیطی دریای خزر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی حق شناس در همایش ملی و منطقه ای جستجو و نجات دریایی  که ساعتی پیش خاتمه یافت اظهار کرد: هزینه های زیادی انجام شده تابتوانیم توان مقابله و آمادگی برای بروز حوادث غیر مترقبه را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه هزینه های  زیادی برای حفاظت از محیط زیست دریایی صورت گرفته خاطرنشان کرد: دربندر شهید رجایی یک فروند کشتی با هزینه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال تجهیز و ساخته شده که با به آب انداختن این کشتی توانایی لازم برای مقابله با آلودگی نفتی در خلیج فارس را پیدا می کنیم.

وی با اشاره به تهدیدی که در خلیج فارس در رابطه با آلودگی نفتی وجود دارد بیان کرد: سالانه در خلیج فارس بیش از ۵۰ هزار شناور حضور دارد که می تواند آلودگی ۳۰ درصدی نفتی را برای این خلیج ایجاد کند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در خصوص جستجوی نجات و مقابله با آلودگی های نفتی در خصوص محیط زیست دریا و بندر گفت: رییس جمهور تاکیدات بسیاری بر حفظ محیط زیست دریایی و ساماندهی این بخش دارند که امید است با استراتژی های لازم  فعالیت هایی در این زمینه انجام شود.

وی اضافه کرد:خوشبختانه برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته و هشت فروند بالگرد و هواپیما و ۱۷فروند شناور در شمال و جنوب، که برای آن حداقل ۳ میلیون دلار برآورد هزینه شده است، برای مقابله با اینگونه حوادث پیش بینی شده تا بتوانیم در حداقل زمان با سوانح احتمالی مقابله کنیم.

حق شناس به امضاء تفاهم نامه  با کشورهای حاشیه دریای خزر و سازمان های مختلف اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه های همکاری برای مواقع اضطراری تنظیم شده و بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری شده است و  سالانه ۱۰۰ میلیارد ریال، هزینه اجاره برخی از تجهیزات و تامین نگهداری آنها است تا بتوانیم باتوان بیشتر برای مقابله با آلودگی های نفتی عمل کنیم.

حق شناس در خصوص آلودگی های نفتی خاطرنشان کرد: ما به کنوانسون های مختلفی ملحق شده ایم و به لحاظ بین المللی مکلف هستیم تا در شمال و جنوب کشور برای مقابله با آلودگی های نفتی دریایی آمادگی کامل داشته باشیم.

معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور همچنین اظهار کرد: تالاب انزلی و دریای خزر به دلیل ویژگی های خاص و به لحاظ ارزش زیستی آبزیان و همچنین ارزش اقتصادی نفت و گازی که در دریای خزر وجود دارد اهمیت زیادی دارند که باید از آلودگی آنها نیز با جدیت جلوگیری کرد.

حق شناس با اشاره به مشکلات زیست محیطی که در دریای خزر و تالاب انزلی  وجود دارد افزود: آلودگی های فاضلاب شهری و همچنن لایروبی و رسوب گیری ها و کشتی هایی که این آلودگی را به همراه دارند جزء چالش های زیست محیطی دریای خزر محسوب می شوند.

وی در خصوص بحث توسعه پایدار و اکولوژی تصریح کرد: در بحث توسعه پایدار قطعا محیط زیست می تواند دخالت داشته باشد که با حفظ شاخص های محیط زیستی در رابطه با آب و هوای پاک، نقشه راه کشورها و سازمان های تخصصی تعیین شود.

حق شناس  همچنین با اشاره به بنادر هوشمند مهم ترین شاخص هایی که در بنادر هوشمند مد نظر قرار می گیرد، کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار گازهای ناشی از مصرف انرژی، هزینه و استفاده بهینه از انرژی است و در کنار آن مهم ترین این شاخص ها افزایش کارایی اقتصادی و تجارت در مدیریت زنجیره تامین است.

کد خبر 2779802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha