۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۱۴

آثار بزرگان موسیقی نواحی از شمال تا جنوب گردآوری شد

آثار بزرگان موسیقی نواحی از شمال تا جنوب گردآوری شد

یک پژوهشگر ایرانی بخشی از موسیقی نواحی کشورمان از شمال تا جنوب را گردآوری کرده تا در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری منتشر شود و البته مانند تعداد دیگری از فعالان این عرصه از کم‌توجهی دولت گله‌مند است.

پیمان بزرگ‌نیا آهنگساز و پژوهشگر موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر به تدوین آلبومی درباره موسیقی نواحی کشورمان اشاره کرد و گفت: آنچه که قرار است در این آلبوم برای مخاطبان موسیقی ارائه شود منتخبی از آثار بزرگان موسیقی نواحی شمال تا جنوب کشور است که با در نظر گرفتن اشتراکات فرهنگی و هنری اقوام و موسیقی های آنها انتخاب شده است. موسیقی نواحی اقوام مختلف ایران فارغ از تنوع و رنگ های مختلفی که دارد دارای اشتراکات زیادی است که همجواری این اشتراکات می تواند سرمنشا تولید آثار بسیار ارزشمندی باشد.

وی ادامه داد: در این آلبوم تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که با استفاده از ترانه های بومی و مقامی شمال و جنوب کشور به مرزهای فرهنگی نزدیک شویم؛ مرزهایی که تشابهات موسیقایی زیادی با یکدیگر دارند و می توان از این درگیری فرهنگی کارهایی را تولید کرد که متفاوتی هستند.

این پژوهشگر و آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با معرفی هنرمندانی که قرار است در این آلبوم با وی همراه باشند، توضیح داد: ایرج رحمانپور از منطقه لرستان، کوروش اسدپور از منطقه بختیاری، تواب ساداتی از منطقه ترکمن، ابراهیم عالمی از موسیقی مازندران، محمود فرضی نژاد از موسیقی گیلان، خالو قنبر راستگو از موسیقی هرمزگان، چنگیز مهدی پور از موسیقی آذربایجان، صلاح الدین خضری از موسیقی کردستان، عادل نادری از موسیقی منطقه شاهو و فرهنگ دورانی از جمله هنرمندانی هستند که قرار است در تولید این آلبوم با آنها همکاری داشته باشیم. البته تعدادی از بزرگان موسیقی نواحی هم هستند که با توجه به اینکه هنوز با آنها به توافق کامل نرسیدم فعلا نمی توانم خبر دقیقی از نحوه حضورشان بدهم.

دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه دار

بزرگ نیا بیان کرد: هنرمندانی که برای تولید این آلبوم انتخاب شده اند از جمله افرادی هستند که علاوه بر نوازندگی و خوانندگی، پژوهشگر و محقق فرهنگ موسیقایی منطقه خودشان هم هستند. ما همچنین قصد داریم در صورت فراهم شدن امکانات آلبوم تصویری هم در کنار این اثر صوتی داشته باشیم که به نوعی نمایشی محدود از حرکات آیینی هر منطقه است و تصور می کنم می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی با انتقاد دوباره از کم توجهی مسئولان در حوزه موسیقی نواحی تصریح کرد: متاسفانه تا به امروز غیر از حمایت های معنوی بزرگانی چون استاد محمدرضا درویشی، هیچ مجموعه و یا نهاد دولتی از این پروژه سنگین حمایت نکرد. البته تا به امروز با چند نهاد خصوصی برای تولید آلبوم مذاکراتی داشتم که امیدوارم به نتیجه برسد.

بزرگ نیا با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی گفت: مشغول تدوین و جمع آوری مجموعه ای برگرفته از نغمه های باستانی ایرانی هستیم که امیدوارم بتوانم به زودی این مجموعه را نیز منتشر کنم.

کد خبر 2780348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha