۴ تیر ۱۳۹۴، ۹:۴۲

مهر گزارش می دهد؛

محصول کشاورزان تایباد بی پناه مانده/ ۲۵ هزار تن گندم در حسرت سیلو

محصول کشاورزان تایباد بی پناه مانده/ ۲۵ هزار تن گندم در حسرت سیلو

تایباد- شهرستان مرزی تایبادی یکی از شهرهای خراسان رضوی است که۱۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت آن به کاشت گندم آبی اختصاص دارد اما با وجود این ظرفیت سر پناهی برای ذخیره سازی این محصول وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجا که از هر هکتار  اراضی زیر کشت گندم در این شهرستان بیش از ۴ تن محصول برداشت می شود و محصول تولیدی این شهرستان بالغ بر ۴۰ هزار تن می رسد اما به دلیل نبود سیلو و امکانات ذخیره سازی این محصول استراتژیک دچار بحران شده است.

به رغم برخورداری این شهرستان از کارخانه آرد اما نبود سیلو ذخیره سازی استاندارد حجم زیادی از گندم های برداشت شده را در معرض اسیب قرار می دهد.

با وجود اینکه برای اولین سال بخش خصوصی با هماهنگی مسئولان ذی ربط اقدام به خرید حدود ۱۵ هزار تن گندم به نرخ تضمینی کرده است اما بیش از ۲۵هزار تن گندم برداشت شده دیگر به دلیل نبود امکانات ذخیره سازی همچنان بلاتکلیف است.

محصول استراتژیک دچار بحران

مدیر عامل تعاونی ایثارگران شهرستان تایباد در این رابطه به مهر گفت: متاسفانه شهرستان تایباد سیلو برای نگهداری گندم ندارد و روزانه گندم تولیدی شهرستان می بایست با پرداخت کرایه حمل و مشکلات فراوان به سایر شهرستانهای حمل شود.

مهندس داد محمدی همچنین از عدم پرداخت به موقع پول گندم به تولید کنند گان ابراز گلایه کرد و افزود: بنا بر قول دولت مبنی بر خرید تضمینی گندم مقرر بود پول تولید کنندگان گندم پس از تحویل محصول به روز پرداخت شود اما با وجود گذشته روز های متمادی هنوز از پرداخت دسترنج کشاورزان از طرف دولت خبری نیست.

وی یادآور شد: گندم محصولی استراتژیک است اما این محصول استراتژیک در این شهرستان خود دچار بحران شده است.

وی تاکید کرد: تشویق کشاورز به خودکفایی و تولید بیشتر مشکلی از کشور و اقتصاد مقاومتی حل نمی کند بلکه باید برای حفظ این تولید نیز نگاه واقع بینانه ای داشت.

ظرفیت سیلوها یک سوم ظرفیت تولید است

یکی از تولید کنندگان محصول گندم نیز در این رابطه به مهر گفت: لازم است تا دولت هنگامی که تمایلی برای ورود به حل این مشکل نشان نمی دهد از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث سیلو بهره بگیرد.

حنفی بیان کرد: روزانه بیش از ۳۰۰ کامیون گندم برای تخلیه به تعاونی گندمکاران شهرستان مراجعه می کنند که با جواب منفی روبرو می شوند و از آنجا که ظرفیت سیلوها های بخش خصوصی گنجایش  کمتر از یک سوم گندم تولیدی را در این شهرستان دارد لذا ذخیره سازی این محصول با بلاتکلیفی روبرو شده است.

گندم

وی افزود: در حال حاضر محصول گندم تولید شده کشاورزان تایباد به شهرستان های همجوار ارسال می شود و سیلوهای هر شهرستان هم اولویت برای تخلیه را به کشاورزان همان شهرستان می دهند و لذا تولید کنند گان تایبادی با مشکل جدی در این راستا مواجه هستند.

ظرفیت انبارهای تایباد تکمیل است

سیدی یکی از دست اندرکاران تخلیه گندم در یک انبار بخش خصوصی این شهرستان نیز گفت: امسال برای اولین بار گندم خریداری شده در انبار کارخانه زیره و چند انبار دیگر مسقف ذخیره سازی شده اما امکان جای دادن تمامی محصول کشاورزان در این مکان ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل کمبود انبار مسقف از روز گذشته خواسته شده تا کامیون های حامل گندم جهت تخلیه به شهرستان همجوار مراجعه کنند.

حمایت از بخش خصوصی چاره کار 

رییس اداره تعاون روستایی تایباد هم ضمن تایید مشکل سیلو در شهرستان گفت : برای حل این مشکل با همکاری شرکت غله و تعاونی کشاورزان تایباد نسبت به شناسایی و آماده سازی تمامی انبار های موجود در شهرستان اقدام شده است.

عباس معتمدی راد بیان کرد: با این وجود امکان ذخیره سازی بیش از ۱۰هزار تن در انبار های مسقف در این شهرستان وجود ندارد.

وی افزود: محصول تولید شده بیش از سه برابر ظرفیت انبارهای موجود شهرستان است و لذا در این خصوص باید چاره اندیشی شود.

وی گفت: چندین سال است که بخش خصوصی متقاضی ساخت سیلو برابر ظرفیت تولید در شهرستان است اما تاکنون تسهیلاتی برای این امر اختصاص نیافته است.

با وجود اینکه برای اولین سال بخش خصوصی با هماهنگی مسئولان ذی ربط اقدام به خرید حدود ۱۵ هزار تن گندم به نرخ تضمینی کرده است اما بیش از ۲۵هزار تن گندم برداشت شده دیگر به دلیل نبود امکانات ذخیره سازی همچنان بلاتکلیف است.وی بیان کرد: امسال به دلیل اینکه حدود ۸ هزار تن جوت ضمینی نیز از کشاورزان خریداری شد لذا خرید این محصول در کنار گندم ذخیره سازی این محصولات را با مشکل مواجه کرد.

معتمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه همه ساله این موضوع به عنوان یکی از چالش های این شهرستان محسوب می شود و تولید محصول نشان دهنده ظرفیت بالقوه این شهرستان در تولید گندم است لذا برنامه ریزی برای احداث سیلو اقدامی ضروری است.

احداث سیلو تسهیلات نیاز دارد 

مدیر عامل تعاونی گندمکاران شهرستان تایباد نیز در این رابطه به مهر گفت: امسال تعاونی کشاورزان تایباد طی قراردادی با شرکت غله اقدام به خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرده است که هنوز مشکل خرید محصول حل نشده این موضوع که کجا باید گندم را ذخیره کنیم به مشکلات اضافه شده است.

گندم

حکیم پهلوان اظهار داشت: در این راستا شرکت گندمکاران شهرستان آمادگی دارد در صورتیکه دولت تسهیلات در اختیار این شرکت قرار دهد اقدام به ساخت سیلو برابر با کل تولید گندم شهرستان کند اما تاکنون دریافت تسهیلات خود نخستین مشکل برای رفع این مشکل بوده است.

تولید گندم ۷۰ درصد افزایش یافته است

فرماندارشهرستان تایباد نیز در این رابطه گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم  و در راستای سیاست های دولت تا کنون بالغ بر۲۰ هزار تن گندم با قیمت مصوب از کشاورزان شهرستان خریداری شده است.

 حسین شرافتی راد در گفتگو با مهر بیان کرد: به ازای هر کیلو گندم ۱۱ هزار و ۵۵۰ ریال به صورت خرید تضمینی نرخگذاری شده است و در این راستا ۲۰هزار تن گندم خریداری می شود.

فرماندار تایباد افزود :علاوه بر رشد ۵.۲ برابری تولید محصول نسبت به مشابه سال قبل کیفیت گندم خریداری شده امسال نیز بسیارمرغوب و مطلوب است و حجم تولید گندم نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: تایباد به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان است که حل مشکل ذخیره سازی گندم این شهرستان به عنوان اولویت باید در دستور کار قرار گیرد.

 وی گفت: مطابق جداول و استاندارشرکت غله در صورتیکه افت مفید گندم در زمان تحویل کم باشد قیمت گندم تامبلغ ۱۲ هزار ریال در کیلو نیز توسط اداره تعاون و اتحادیه خریداری می شود.

مدیرجهاد کشاورزی تایباد هم گفت: سطح زیرکشت  گندم شهرستان  حدود ۱۰هزار هکتار در اراضی آبی این شهرستان می باشد که امسال پیش بینی می شود با توجه به میانگین برداشت ۴ تن گندم درهکتار  ازسطح مزارع شهرستان تایباد حدود ۴۰ هزار تن گندم برداشت شود.

گزارش اویس چهاریاری

 

 

کد خبر 2787058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha