۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷

ابتکار عنوان کرد؛

امداد و نجات حیات وحش از اولویت های محیط زیست است

امداد و نجات حیات وحش از اولویت های محیط زیست است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: امداد ونجات حیات وحش یکی از مهمترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری هلال احمر محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر معصومه ابتکار در جلسه ای مشترک با رئیس و اعضای شورای معاونین جمعیت هلال احمر، با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست که آذر ماه سال گذشته منعقد شد، گفت: زاویه نگاه جدید جمعیت هلال احمر که همانا توجه به حفاظت محیط زیست بوده، قابل ستایش و تقدیر است؛ چرا که هلال احمر علاوه بر توجه به معضلات و مشکلات و همچنین امدادرسانی، به حوادث به مسائل زیست محیطی نیز توجه می کند.

وی با اشاره به اینکه حوادث غیر مترقبه چون سیل، زلزله و بلایای طبیعی محیط زیست را تحت الشعاع قرار می دهد و به آن آسیب جدی وارد می کند، تصریح کرد: علاوه بر آن حوادث ناشی از انسان ساخت ها و توسعه یافتگی نیز به محیط زیست آسیب وارد می کند و چه بسا حوادثی که به دنبال اختلالات آب و هوایی، پدیده های شدیدی را رقم می زند که برای مواجهه با آن، نیازمند تدوین برنامه های جدید هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست با مسائل بشر دوستانه عمیقا گره خورده است، یادآور شد: محیط زیست دارای ماهیتی داوطلبانه و انگیزشی است که در این زمینه جمعیت هلال احمر با داشتن داوطلبانی در تمامی رده های سنی، آثار و صدمات تخریبی وارده به محیط زیست را مشاهده می کنند و می توانند با انجام اقدامات لازم در این زمینه در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

مردم با آسیب هایی که به محیط زیست واد می شود، آشنا نیستند

ابتکار با اعلام اینکه مردم با آسیب های وارده به محیط زیست آشنا نیستند، افزود: در مقطعی از زمان به سر می بریم که بحران های محیط زیست به نوعی تجربه می شود و متاسفانه مردم کشور ما با آسیب های وارده به محیط زیست آشنا نیستند و در واقع الگوی رفتاری درستی دنبال نشده و پیامد آن این است که نه تنها واکنش صحیح در برابر مشکلات ندارند، بلکه باعث تشدید آن نیز می شوند.

به گفته وی، افت شدید آب های زیرزمینی که ناشی از برداشت های بی رویه از سفره های آب های زیر زمینی بوده است؛ باعث شده تا کشور ما با بحران کم آبی مواجه شود، در واقع ۱۸۰ میلیارد متر مکعب آب بر اثر برداشت های بی رویه از بین رفته است که ۸۰ میلیارد متر مکعب آن طی سال اخیر صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در مصرف آب دچار رفتارهایی هستیم که در صورت عدم اصلاح؛ کشاورزی، اقتصاد، بهداشت، سلامت و … مردم به خطر می افتد و لطمات جبران ناپذیری می خورد.

وی با تاکید بر اینکه هم افزایی و ایجاد انگیزه می تواند در حفظ محیط زیست تاثیرگذار باشد، یادآور شد: در صورت تحقق هم افزایی، تحول خوبی در زمینه اصلاح الگوهای غلط رفتاری صورت خواهد گرفت و آینده بهتری برای محیط زیست کشورمان رقم می خورد.

داوطلبان هلال احمر در ایجاد انگیزه برای حفظ و حراست از محیط زیست فعالیت کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه براساس تفاهم نامه سه جانبه میان فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست؛ می توان حفظ محیط زیست در عرصه های ملی و بین المللی را دنبال کرد، گفت: این مهم تنها با هدفگذاری و زمان بندی مشخص و با مشارکت داوطلبان هلال احمر محقق می شود؛ البته داوطلبان می توانند با انجام اطلاع رسانی های لازم به آحاد مردم، در آنها انگیزه برای حفظ و حراست از محیط زیست ایجاد کنند.

وی به ایجاد هدفگذاری های مشخص برای حفظ محیط زیست با همکاری جمعیت هلال احمر اشاره و تاکید کرد: حوزه های بسیاری برای انجام فعالیت های مشترک با جمعیت هلال احمر برای حفظ محیط زیست وجود دارد که در جلسات مستمر با این جمعیت به آن ها خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مقوله امداد ونجات نیازمند همکاری فنی و تخصصی هلال احمر هستیم، تاکید کرد: در این زمینه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می تواند آموزش های لازم را به کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهد.

هلال احمر یکی از بخش های فعال در مانورهای اطفا حریق جنگل ها و مراتع

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر یکی از بخش های فعال مانورهای سازمان حفاظت محیط زیست در اطفا حریق است،ابراز داشت: ایجاد مراکز امداد ونجات حیات وحش یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است که تحقق آن تنها با همکاری و مشارکت جمعیت هلال احمر محقق می شود.

وی در ادامه به آموزش زنان روستایی در حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: در زمینه ارائه اطلاعات به زنان روستایی کمتر موفق بوده ایم؛ اما با کمک و همکاری هلال احمر که تجربه بیشتری در ارائه خدمات آموزشی به روستائیان دارد، می توان آموزش های لازم در زمینه حفظ و صیانت از محیط زیست را به زنان ساکن در زوستاها ارائه داد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انجام برنامه های کاربردی و تخصصی زمانبندی شده می توان در عرصه های بین المللی نیز در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست گام برداشت؛ چرا که برای ما بسیار مهم است که بتوانیم از ظرفیت های بین المللی نیز در زمینه حفظ محیط زیست استفاده کنیم.

در پایان ابتکار برای تمامی امدادگران، نجاتگران، داوطلبان، جوانان و پرسنل خدوم هلال احمر در عرصه های ملی و بین المللی آرزوی توفیق و سلامتی کرد.

کد خبر 2789289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha