۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴

در نشست خبری مدیر عامل آب منطقه ای اردبیل عنوان شد؛

عبور از خط قرمز مصرف آب در اردبیل/ ۲۰ سال زمان برای جبران مافات

عبور از خط قرمز مصرف آب در اردبیل/ ۲۰ سال زمان برای جبران مافات

اردبیل- مازاد مصرف از منابع آبی طی سال‌های اخیر این استان را دچار بحران کم آبی ساخته است، تا جایی که مسئولان به عبور از خط قرمز های مصرف آب در بخش خای مختلف تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل شامگاه یکشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه بر ضرورت اطلاع رسانی گسترده به اهمیت آب و وضعیت منابع آبی استان تاکید کرد.

داوود نجفیان با بیان اینکه در یک جامعه پیشرفته با توسعه پایدار حداکثر ۴۰ درصد از منابع آبی مصرف می شود، افزود: این در حالی است که در کشور و به تبع در استان نزدیک به ۸۵ درصد منابع مصرف شده است.

وی سهم عمده مصرف را متوجه بخش کشاورزی در استان دانست و افزود: کشاورزی در اردبیل در حالی ۹۳ درصد مصرف منابع آبی را متوجه خود ساخته که راندمان مصرف ۴۲ درصد و ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان با تاکید به خط قرمزهای مصرف تصریح کرد: کشاورزی سنتی پاسخگو نیست و تنها راهکار ما افزایش راندمان در بخش کشاورزی به شیوه های مختلف است.

نجفیان با اشاره به تعریف برنامه ۲۰ ساله برای جبران مافات افزود: در دشت اردبیل ۶۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب داریم و ۱۴ میلیون متر مکعب اضافه برداشت موجب شده است سطح ایست آبی ۲۸ سانتی متر کاهش یابد.

تامین آب چهار شهرستان از حوزه سفید رود

وی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیر زمینی با هدف بازگرداندن وضعیت سفره های آبی به قبل و جبران اضافه برداشت اجرا می شود، گفت: ۶۱ میلیون  متر مکعب باید در عرض ۲۰ سال کاهش برداشت داشته باشیم.

به گفته این مسئول ۶۶۰ میلیارد ریال برای اجرای این مهم به استان اردبیل اختصاص یافته و این اقدام باعث می شود در مدت مقرر سفره های آبی به وضعیت سابق بازگردد.

نجفیان از جمله طرح های در دست اجرا را تامین منابع آبی جدید دانست و گفت: برای چهار شهرستان نیر، نمین، سرعین و اردبیل سه گزینه تامین آب از دریای خزر، رود ارس و حوزه سفید رود و قزل اوزن مطرح بود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان با اشاره به پرهزینه بودن انتقال از خزر و ارتفاع بالا و مسافت طولانی انتقال از ارش تنها گزینه و منبع آبی جدید برای این چهار شهرستان را انتقال آب از قزل اوزن عنوان کرد.

وی افزود: این پروژه عظیم که به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد به تصویب رسیده و انتظار داریم با طی روال اداری تا شهریور ماه با اخذ مصوبه از وزارت نیرو برای انتخاب سرمایه گذار فراخوان منتشر کنیم.

نجفیان در خصوص اظهارات برخی مسئولان شهرستان اردبیل مبنی بر اینکه این انتقال بیشتر آرمانی است، اضافه کرد: برای تامین آب شهرستان های ذکر شده گزینه دیگر در اختیار نداریم.

پساب منبع آبی پنهان در اردبیل

مدیر عامل آب منطقه ای استان در عین حال با اشاره به سهم صنعت در مصرف منابع آبی افزود: در کشور بخش صنعت ۱.۲ درصد از منابع را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در استان این رقم به دو صدم درصد رسیده است.

نجفیان افزایش مصرف بخش صنعت را شاخصه توسعه یافتگی یک منطقه دانست و افزود: از جمله منابعی که برای بخش صنعت در نظر گرفته شده پساب آب شرب است که به عنوان یک منبع پنهان آبی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: ۷۰ درصد آب شرب به پساب تبدیل می شود و مصرف پساب در صنعت با رعایت استانداردها به عنوان یکی از شیوه های عملی مدیریت بهینه آب مدنظر است.

این مسئول در عین حال به ضرورت فرهنگ سازی در بخش شرب تاکید کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد مدیریت بهینه منابع آبی در سایه مدیریت مصرف منابع حادث خواهد شد.

تشکل های آب بران تشکیل شود

این مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر عدم تخصیص آب به صورت حجمی با وجود تاکید جهاد کشاورزی افزود: بر اساس قانون توزیع عادلانه ظرفیت قانونی برای تخصیص حجمی لحاظ نشده و زارع پر مصرف آبی با زارع کم مصرف آب بهای یکسان می پردازند.

مدیر عامل آب منطقه ای استان تصریح کرد: هر چند تخصیص حجمی در قانون پیش بینی شده اما ضرورت آن تشکیل تشکل های آب بران است و نمی توان آب حجمی را به فرد تخصیص داد.

نجفیان با بیان اینکه تخصیص حجمی فرد به فرد با توجه به کانال کشی ها مقدور نیست و نیازمند به کار گیری نیروی انسانی چندین برابری برای تخصیص است، اضافه کرد: در حال حاضر کشت و صنعت مغان و تمامی مشترکان دولتی آب حجمی دریافت می کنند اما بخش خصوصی نتوانسته الزامات را تامین کند.

وی تعدد زارع در اردبیل را از موانع اجرای این طرح دانست و گفت: ما حتی در تخصیص کارت آبیاری با مشکل مواجه هستیم و به همین منظور انتظار می رود در ابتدا تشکل های آب بران تشکیل شود و با توجه به ظرفیت موجود حاضر به اجرای این خواسته هستیم.

 

کد خبر 2789769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha