۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸

توسعه خوشه‌های فرش دستباف در كشور

توسعه خوشه‌های فرش دستباف در كشور

مديرعامل سازمان صنايع كوچک و شهرک‌های صنعتي ايران از توسعه خوشه‌های فرش دستباف در كشور خبرداد و گفت: توسعه بازارهای هدف صادراتی خوشه‌های فرش دستباف كشور مورد حمايت قرار می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سيدمحمد علي سيد ابريشمي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همكاري مشترك با مركز ملي فرش با اشاره به قدمت صنعت فرش در ايران و زحمات شبانه روزي بافنده هاي فرش دستباف گفت: صنعت فرش از گذشته تابه حال باعث افتخار كشور ايران بوده و هنوز تلاش بافندگان ايراني در بسياري از موزه ها قابل مشاهده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، توسعه خوشه‌هاي فرش در سراسر كشور را از برنامه‌هاي سازمان عنوان كرد و افزود: اميدواريم با همكاري مشترک سازمان صنايع كوچك و شهرك‌های صنعتي ايران و مركز ملی فرش، شاهد ارتقای اين صنعت در كشور در آينده‌اي نزديك باشيم.

وی با بيان اينكه ۲۲خوشه فرش در استانهاي مختلف شناسايي شده است، تصریح كرد: در حال حاضر پروژه توسعه خوشه فرش دستباف در ۱۱استان كشور آغاز شده و ۶ خوشه از آنها در مرحله پياده سازي قرار دارد.

سیدابریشمی، حمايت از شكل‌گيري و توسعه واحدهاي طرح و نقشه فرش و صنايع جانبي و تكميلي و توليدي تجهيزات استاندارد فرشبافي در سطح خوشه هاي كسب و كار فرش دستباف كشور را از جمله محورهاي اين تفاهم نامه برشمرد و افزود: اجراي پروژه هاي تكميل حلقه هاي مفقوده زنجيره ارزش خوشه هاي فرش و تقويت پيوند بين خوشه همسان فرش دستباف كشور با همكاري مركز ملي فرش مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در ادامه بر استفاده مشترك از منابع و توانمندي‌هاي طرفين در زمينه‌هاي برگزاري دوره‌هاي آموزشي، تامين مواد اوليه، تامين مالي و توسعه بازار در خوشه‌هاي فرش دستباف كشور تاكيد كرد.

همچنین حميد كارگر، سرپرست مركز ملي فرش ايران نيز در اين مراسم، صنعت فرش دستباف را از جنبه هاي مختلف فرهنگي، هنري، اقتصادي و اشتغالزايي قابل اتكا توصيف كرد و گفت: اين صنعت با توجه به ويژگي‌هاي سنتي و بومي كه دارد در شرايط اقتصاد مقاومتي بسيار قابل اتكا است.

وي با بيان اينكه توسعه صنعت فرش كشور به سرمايه كلان خارجي نيازندارد، خاطرنشان كرد: اين صنعت با سرمايه كم قابل توسعه بوده و دانش فني آن نيز در داخل كشور موجود است و نياز به تكنولوژي خارجي ندارد.

سرپرست مركز ملي فرش ايران با تاكيد بر حمايت ساير نهادهاي اجرايي از اين صنعت، تصريح كرد: با توجه به ويژگي هاي اين صنعت ضروري است تمامی دستگاه ها در جهت فرهنگ‌سازي، آموزش، بازاريابي و صادرات با متوليان اين صنعت همكاري كنند.

كارگر در ادامه انعقاد اين تفاهم نامه را در راستاي هم افزايي و بهره مندي از پتانسيل‌هاي دو مجموعه برشمرد و گفت: اميدواريم با همكاري متقابل و مشترك شاهد شروع فصلي جديد در توسعه خوشه‌هاي فرش دستباف در سراسر كشور باشيم.

اين تفاهم نامه به منظور گسترش همكاري هاي علمي، پژوهشي و اجرايي در زمينه توسعه خوشه هاي فرش دستباف كشور و استفاده بهينه از منابع، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي طرفين، بين مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران و سرپرست مركز ملي فرش ايران به امضا رسيد.

کد خبر 2790209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha