پاسخ به سؤالات دینی؛

مروری اجمالی بر زندگی امام حسن مجتبی(ع)

مروری اجمالی بر زندگی امام حسن مجتبی(ع)

حضرت مجتبى (ع) در نيمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرت متولد شد و به ابو محمد مكنى گرديد. حضرت رسول(صلّى اللَّه عليه و آله) او را حسن نام گذاردند و قوچى از براى وى عقيقه كردند.

به گزارش خبرنگار مهر، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر در این گزارش یکی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.

پرسش: لطفاً در رابطه با زندگانی امام حسن مجتبی(ع) اجمالاً توضیحاتی بفرمایید؟

پاسخ: حضرت مجتبى (ع) در نيمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرت متولد شد و به ابو محمد مكنى گرديد. حضرت زهرا(س) فرزندش را خدمت پيغمبر(صلى اللَّه عليه و آله) آوردند و اين در هفتمين روز تولد آن جناب بود. حضرت زهرا(س) او را در پارچه ای از حرير كه جبرئيل از بهشت آورده بود پيچيدند و خدمت پدر بزرگوارش بردند، حضرت رسول(صلّى اللَّه عليه و آله) او را حسن نام گذاردند و قوچى از براى وى عقيقه كردند.

در هنگام وفات پيغمبر هفت و يا هشت سال از زندگى امام مجتبى گذشته بود و در سال چهل بعد از شهادت پدرش امیرالمومنین(ع) به خلافت مسلمین رسید. نهایتاً سال چهل و يك از هجرت بين آن جناب و معاويه صلح واقع شد. علت صلح اين بود كه امام حسن نسبت به جان خود و شیعیانش بيم داشت زيرا گروهى از رؤسا ياران او در نهان با معاويه مكاتبه كرده و از وى اطاعت نموده بودند اين جماعت به معاويه وعده داده بودند كه امام حسن را دستگير كرده و به او تسليم كنند و در ميان لشكر آن حضرت گروه اندكى از پيروان و خواص او حاضر به مقاومت و پايدارى بودند اينان نيز در برابر لشكريان معاويه استقامت نمي كردندو معاويه براى آن حضرت نوشت و پيشنهاد صلح كرد و ضمنا نامه‌هاى اصحاب او را هم فرستاد.

امام مجتبى(ع) پيشنهاد صلح را پذيرفت و در ضمن قرارداد صلح مقرر شد كه معاويه سب علي(ع) را ترك كند و شيعيان آن جناب را آزار نرساند و حقوق تضييع شده را به اهلش برگرداند معاويه اين پيشنهادها را پذيرفت و قول داد كه اين شروط را ادا كند ليكن پس از اينكه صلح نامه تمام شد معاويه براى مردم خطبه خواند و گفت من به هيچ يك از اين شروط عمل نخواهم كرد و آنها را زيرپا مي گذارم!.

حضرت امام حسن (ع) به طرف مدينه حركت كردند و ۱۰ سال در آنجا زندگى كردند و در بيست و هشتم ماه صفر سال پنجاهم از هجرت در حالى كه چهل و نه سال‌ و چند ماه از عمر شريفش گذشته بود توسط جعده دختر اشعث بن قيس مسموم شد و از دنيا رفت، معاويه بن ابى سفيان مقدارى زهر براى جعده فرستاد و به او وعده كرد در صورتى كه حسن را مسموم كند او را به عقد يزيد درخواهد آورد، و صد هزار درهم نيز براى او فرستاد.

جعده هم براى رسيدن به اين آرزو امام حسن(ع) را مسموم كرد و آن جناب در اثر اين زهر مدت چهل روز مريض و بسترى شدند و پس از اين درگذشتند، سيد الشهداء سلام اللَّه عليه برادرش را غسل دادند كفن كردند و در نزد جده‌ اش فاطمه بنت اسد به خاك سپردند. (۱)

پی نوشت­ها:

۱. إعلام الورى بأعلام الهدى، فضل بن حسن طبرسى(م ۵۴۸ ق)، ترجمه عزیز الله عطاردی، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۹۰ ق. ص۲۹۸-۲۹۹.

 

کد خبر 2849877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha