۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰:۳۱

مزارع ساخته بشر عامل نابودی گونه های زیستی

مزارع ساخته بشر عامل نابودی گونه های زیستی

دانشمندان هشدار داده اند که مناظر طبیعی و مزارعی که به صورت مصنوعی توسط بشر ساخته می شوند عامل مهمی در از بین رفتن گونه های زیستی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان معتقدند که زمین های کشاورزی و مزارع، جایگزین خوبی برای مناطق طبیعی نیستند ولی با رویکردهای ساده می توان در حفاظت از تنوع زیستی اقداماتی انجام داد.

تحقیقات دانشگاه اکستر نشان می دهد که تعداد گونه های پرندگان در باغات پرورش انبه در مقایسه با زیستگاه های طبیعی در آفریقای جنوبی با کاهش قابل توجهی روبرو شده اند. نتایج تحقیق فوق که در مجله چشم انداز بوم شناسی منتشر شده است، ارزش ارزیابی زیستگاه قبل از اعمال تغییر در  زمین را به منظور پیش بینی تاثیر کشاورزی بر تنوع زیستی مورد تاکید قرار می دهد.

محققان جمعیت پرندگان در سراسر باغات کشت انبه در کروگر (بزرگترین منطقه حفاظت شده آقریقا) و زیستگاه های طبیعی در منطقه کانیونز در آفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که جایگزین کردن زیستگاه طبیعی با مزارع کشاورزی دست ساز بشر می تواند منجر به کاهش قابل توجه (۳۵ درصد) گونه های موجود در آن منطقه شود.

دکتر فرانک ون وین، یکی از نویسندگان این مطالعه از مرکز اکولوژی و حفاظت دانشگاه اکستر می گوید: باغات انبه عاری از زمین های پوشیده از خار و خاشاک و خارستان هایی است که در پوشش گیاهی منابع طبیعی وجود دارد و پرندگانی که در این مناظر مصنوعی از بین می روند دقیقا آن هایی هستند که به سبک زندگی وابسته به این پوشش گیاهی عادت دارند. 

این نتایج نشان می دهد که تنها با بررسی ساختار پوشش گیاهی در یک منطقه می توان کمک شایانی به پیش بینی اثرات منفی کشاورزی بر تنوع زیستی و ارائه رویکردهای مناسب برای کاهش این رویداد کرد.

کد خبر 2850914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha