۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۱

گزارش خبری؛

کوه مخملی خرم آباد روی گنج گردشگری/ اینجا چرخ صنعت سبز نمی چرخد

کوه مخملی خرم آباد روی گنج گردشگری/ اینجا چرخ صنعت سبز نمی چرخد

خرم آباد - پارک مخملکوه خرم آباد باوسعت ۴۷۵ هکتاری گنج خفته ای در صنعت سبز گردشگری لرستان است که سالها مورد غفلت قرار داشته تا با واگذاری این وسعت ارزشمند به شهرداری، امید به رونق این ظرفیت زنده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مخمل کوه یکی از کوه های بسیار زیبای لرستان به ارتفاع نزدیک به دو هزار متر در شمال شرق خرم آباد است که قسمتی ازشهر خرم آباد را در دامن خود جای داده است.

مخمل کوه از مناطق دیدنی خرم آباد است که به خاطر گل سنگ های زیبا با رنگ سبز مخملی که در بهار روی سنگ ها رشد می کنند، به این اسم معروف شده است.

این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر آن پوشیده از گلسنگ است با آغاز فصل بارش گلسنگ ها سیاه رنگ و آفتاب گریز هستند به همین علت قسمت هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبزتر و دیدنی تر است.

در قسمت انتهایی شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنی است، ولی همچنان از این ظرفیت آنطور استفاده جدی نشده است.

- مخمل-کوه-1378388547

هوشنگ بازوند استاندار لرستان ظهر شنبه در جلسه بررسی وضعیت و ساماندهی پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد اظهار داشت: پارک جنگلی مخمل کوه یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری لرستان است.

وی عنوان کرد: اگر به فرض جامعه هدف این پارک فقط مردم خرم آباد باشند ناخودآگاه تمایل دارند اوقات فراغت خود را در این پارک سپری کنند.

قابلیت تبدیل مخمل کوه به قطب گردشگری کشور

استاندار لرستان با بیان اینکه مردم خرم آباد ذوق و علاقه خاصی نسبت به این پارک دارند، عنوان کرد: شهرداری اگر پارک مخمل کوه را تحویل می گیرد باید به صورت بسیار جدی و ۲۴ ساعته وارد عمل شود.

بازوند با اشاره به اینکه مخمل کوه می تواند یک قطب گردشگری در کشور باشد، تصریح کرد: تبدیل کردن استان از معبر به مقصد گردشگری مستلزم هزاران کار عمرانی و میلیاردها تومان سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اینکه قلعه فلک افلاک و دریاچه کیو یک ساعت از وقت مسافر را در استان نمی گیرد، افزود: اما اگر مخمل کوه سامان دهی و توسعه داده شود حداقل شش ساعت مسافر را در شهر خرم آباد نگه می دارد.

استاندار لرستان یادآور شد: لرستان هیچوقت از گردشگری خیری ندیده و پولی از گردشگری سر سفره مردم این استان نیامده و نتوانسته آن گونه که باید و شاید در اقتصاد لرستان اثرگذار باشد.

آمادگی شهرداری خرم آباد برای تبدیل پارک مخملکوه به قطب گردشگری

مهرداد بهاروند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این جلسه گفت: مخملکوه یکی از پروژه های منابع طبیعی است که ۴۷۵ هکتار مساحت و ۹۰ هکتار جنگل های طبیعی و دست کاشت دارد.

3018

وی عنوان کرد: یکی از برنامه های سازمان جنگل ها در سطح کشور واگذاری پارک های جنگلی به شهرداری ها است که ما به شدت از این طرح استقبال می کنیم.

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم آباد نیز پارک مخملکوه را یک ظرفیت و پتانسیل بسیار خوب برای استان و شهر خرم آباد دانست و اظهار داشت: شهرداری آمادگی تبدیل این پارک به یک قطب گردشگری را دارد که البته نیازمند کمک سایر دستگاه های اجرایی است.

لزوم تهیه طرح بر ای ساماندهی پارک مخملکوه

سیروس ابراهیمی مشاور استاندار لرستان در امور گردشگری نیز در این جلسه گفت: مجموعه پارک مخملکوه در شمال خرم آباد و در بهترین جای آب و هوایی مرکز استان واقع شده است.

وی با بیان اینکه فاصله مخملکوه با مرکز شهر کوتاه است، عنوان کرد: از راه های مختلف می توان این فاصله را نزدیک تر کرد.

مشاور استاندار لرستان در امور گردشگری ادامه داد: همه پارک های جنگلی استان لرستان از محل اعتبارات زیرساخت های گردشگری همه ساله اعتبار دارند و شهرداری نباید خیلی نگران تامین اعتبار باشد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه برای این مجموعه باید یک طرح تهیه شود، تصریح کرد: پس از تعریف شدن طرح بر اساس آن از همکاری سایر دستگاه ها به آنها ابلاغ شود.

معرفی پارک مخملکوه به عنوان منطقه نمونه گردشگری

محمدرضا امانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه پارک مخملکوه در سفر هیئت دولت دوره نهم به عنوان منطقه نمونه گردشگری تعریف شده است، اظهار داشت: ما در خصوص مطالعه و امکان سنجی توسط مهندسان مشاور کارهایی انجام داده و فراخوان دادیم که دو نفر متقاضی از بخش خصوصی برای پارک اعلام آمادگی کردند.  

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وقتی می خواهیم لرستان مقصد گردشگری شود به معنی این است که گردشگر باید در استان بماند و پول خرج کند.

وی با اشاره به اینکه برای ماندن گردشگر باید امکاناتی فراهم شود، افزود: اگر می خواهیم از گردشگری شغل و ثروت تولید شود باید امکاناتی فراهم کنیم که گردشگر برای استفاده از آنها با کمال میل پول پرداخت کند.

-مخمل-کوه-1378388547

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهمیت مخملکوه برای خرم آباد بیشتر از اهمیت از پتروشیمی برای اراک است، یادآور شد: مخملکوه از پارک کیو نیز بهتر و مورد استقبال تر است.

وی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی باید ورودی این پارک را سامان دهی کند، عنوان کرد: این آب منبع آب و لوله کشی دارد اما آب شرب در لوله های آن نیست که آبفا پیگیر آن باشد.

تملک روستای ورودی پارک مخملکوه

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه برخورد اولیه از مهمترین مسائل در جذب سرمایه گذار است اظهار داشت: مدیران از حالت بخشی نگری بیرون آمده و به توسعه استان بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت توریسم در لرستان به عنوان یک اصل غیر قابل انکار تلقی می شود، عنوان کرد: یک سرمایه گذار بخش خصوصی پیدا شده که حاضر به تملک روستای ورودی پارک مخملکوه است که برخی سکنه راغب بودند و دیگران با اعمال مواد قانونی باید خانه های خود را واگذار کنند.

معاون عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: کار عملی تملک روستای ابتدای مخملکوه انجام شده و خانه ها به قیمت کارشناسی و عادلانه خریداری می شوند.

پیش بینی ۲.۸ میلیارد برای ایجاد زیرساختهای راه پارک مخملکوه

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه مطالعات فاز یک و دوی ورودی پارک مخملکوه انجام شده است، اظهار داشت: حدود هزار و ۴۰۰ متر باند کندرو از قبل برای این ورودی اجرا شده و اجرای فاز دو در دستور کار است.

24757587554190336967

وی عنوان کرد: این پروژه در مجموع دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه می برد که شامل راه شکافی، زیرسازی، آسفالت، اجرای ایمنی و دور برگردان می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان افزود: این آمادگی را داریم که ظرف یک ماه آینده از طریق پیمانکار شروع یه کار کنیم.

کد خبر 2851295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha