۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶

بررسی عضویت دو قدرت هسته‌ای آسیا در سازمان همکاری شانگهای

بررسی عضویت دو قدرت هسته‌ای آسیا در سازمان همکاری شانگهای

انتظار می رود که با عضویت دائم هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای راه برای بهبود روابط این دو کشور همسایه و در عین حال رقیب هموار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روند عضویت دائم پاکستان و هند- به عنوان دو رقیب هسته ای- در سازمان همکاری شانگهای (اس. سی. او) قراراست از این هفته در اجلاسی که در روسیه برگزار می شود، آغاز شود. این نخستین بار است که سازمان از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۱ میلادی به فکر گسترش و عضو گیری افتاده است.

در حال حاضر چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان اعضای دائمی این سازمان را تشکیل می دهند حال آنکه هند، پاکستان، افغانستان و مغولستان به عنوان اعضای ناظر نقش آفرینی می کردند.

وزارت امور خارجه چین عضویت پاکستان و هند را در ارتقاء سازمان همکاری شانگهای مؤثر دانسته و اظهار امیدواری کرد که این امر نقش مؤثری در بهبود روابط این دو کشور همسایه و در عین حال رقیب داشته باشد.

پاکستان و هند از سال ۱۹۴۷ سه جنگ را پشت سر گذاشته اند که دو تای آنها بر سر مالکیت منطقه مسلمان نشین «کشمیر» بوده است. علاوه بر این، اسلام آباد دولت دهلی را به حمایت از جدایی طلبان فعال در ولایت بلوچستانِ پاکستان متهم می کند.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده ‌است.

انتظار می رود که در نشست این هفته، علاوه بر عضویت دائم پاکستان و هند در خصوص امنیت افغانستان نیز صحبت شود.

لازم به ذکر است که اخیرا حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله قرقیزستان از عضویت دائم ایران نیز افزایش یافته است.

کد خبر 2852584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha