۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۸:۳۰

رئیس منابع طبیعی مانه و سملقان مطرح کرد:

جنگل های هیركانی مانه و سملقان فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران

جنگل های هیركانی مانه و سملقان فرصت مغتنمی برای جذب گردشگران

مانه و سملقان- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان وجود جنگل های هیركانی در این شهرستان را فرصت مغتنمی برای جذب گردشگر عنوان كرد.

مهدی علی آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ظرفیت های بالقوه عرصه های منابع طبیعی در شهرستان مانه و سملقان، گفت: بیشترین جنگل های هیركانی یا خزری خراسان شمالی در منطقه جوزك، دركش و هاور از توابع این شهرستان قرار دارند.

وی افزود: وجود جنگل های هیركانی تورانی و یا خزری در حوزه این شهرستان فرصت مغتنمی در راستای جذب توریست است كه متاسفانه تاكنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

علی آبادی اظهار داشت: مراتع شهرستان مانه و سملقان به لحاظ تنوع گیاهی كم نظیرترین مراتع خراسان شمالی محسوب می شوند که علاوه بر تامین علوغه ۶۶۴ هزار راس دام سبك، ۲۱ هزار و ۹۰۰ راس دام سنگین و هزار و ۹۲۴ نفر شتر، با داران بودند گیاهان دارویی و معطر فراوان مورد استفاده جوامع روستایی و محلی قرار گرفته است.

وی وجود این میزان دام در شهرستان را برای مراتع و منابع طبیعی نامناسب عنوان كرد و گفت: با توجه به خشكسالی های پی در پی و وضعیت بحرانی مراتع، وجود دام مازاد برای حفظ مراتع شهرستان بسیار نگران كننده است.

به گفته این مسئول خشكسالی موجب کاهش رشد عرصه های جنگلی و مرتعی شده و كاهش رشد گیاهان در تولید بذر مناسب، ذخیره بذری، زاد آوری گونه های مرتعی، جنگلی و درختان در طبیعت نقش مهمی دارد.

علی آبادی حجم دام مازاد در مراتع شهرستان مانه و سملقان در فصل چرای دام به دلیل كاهش تولید علوفه را بسیار نگران كننده دانست و افزود: وضعیت مراتع شهرستان، ظرفیت و توان این همه دام مازاد را ندارد چراكه دام مازاد موجب از بین رفت پوشش گیاهی شده و به همین دلیل نیز همه ساله شاهد فقیر شدن مراتع هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان با اشاره به موقعیت استراتژیك این شهرستان كه دارای طبیعت بكر و زیبا و نیز طولانی ترین جاده ترانزیتی متصل كننده استان های شمالی و شرقی كشور است، گفت: با توجه عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر امام هشتم(ع) از این مسیر با برنامه ریزی مناسب می توان زمینه بیشتر جذب گردشگران داخلی و خارجی به مانه و سملقان را فراهم ساخت كه این موضوع در ایجاد اشتغال و اقتصاد استان و شهرستان نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی همچین در خاتمه به مسافران، زائران عبوری و روستاییان همجوار عرصه های منابع طبیعی توصیه كرد تا با توجه به گرم شدن هوا و كاهش نزولات آسمانی كه منجر به خشك شدن بیش از حد طبیعت شده است، برای حفظ و نگهداری طبیعت و مراتع و نیز اجتناب از هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی دقت لازم را داشته باشند.

کد خبر 2855725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha