۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۲

گزارش تصویری - تشریحی مهر از لرستان؛

۴ روز «آتش بیاری» در معرکه بلوطستان/ عملیات نجات با دستِ خالی

۴ روز «آتش بیاری» در معرکه بلوطستان/ عملیات نجات با دستِ خالی

پلدختر - در آتش سوزی های اخیر در بخش شرقی پلدختر در کوه های کیالان، تخت چان و چارتا، نیروها به علت نبود امکانات، در گرمای ۵۰ درجه با بطری آب معدنی و شاخ و برگ درختان اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در بحبوهه آتش سوزی عصر جمعه برای تهیه گزارش به منطقه کوه چارتا می رویم و پس از پیمودن یک ساعت و نیم کوه سخت گذر چارتا خود را به محل حادثه می رسانیم.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

گرمای طاقت فرسای تابستان و شیب تند کوه، توان نیروهای اعزامی که خبرنگار مهر هم در میان آن هاست را تحلیل برده تا وقتی به محل حادثه می رسند تا دقایقی توان انجام عملیات را نداشته باشند.

روزه داری با اعمال شاقه

کامران هاشمی یکی از نیروهای عملیاتی که در حال خاموش کردن آتش است به خبرنگار مهر می گوید: با گذشت چند ساعت به محل حادثه رسیده ایم که با توجه به سختی مسیر و گرما دیگر رمق و توانی برای نیروهای کمک دهنده باقی نمی ماند.

وی اضافه می کند: چهار روز تمام است که جنگل ها و مراتع شهرستان پلدختر در آتش می سوزند، در حالیکه اگر مسئولان استان و کشور امکانات اطفای حریق را فراهم می کردند شاهد نابودی بخش مهمی از سرمایه های استان و کشور نبودیم.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

وی ادامه می دهد: هنگامی که نیروها به محل حادثه خود را می رسانند و امکانات و وسیله ای برای مهار آتش ندارند مجبورند که با هر وسیله ای که  می بینند و در اختیار دارند از قبیل شاخ و برگ درختان و بطری های آب معدنی برای خاموش کردن آتش استفاده کنند.

با دست خالی

علی ولی پور یکی دیگر از نیروهای کمک دهنده در منطقه نیز به مهر می گوید: شاهد بودم که مردم و نیروهای کمک دهنده با دست های خالی و بدون داشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز راهی کوه «چارتا» پل تنگ شدند تا بتوانند به خاموش کردن آتش سوزی در منطقه در حال گسترش کمک کنند.

وی افزود: همانگونه که نیروهای منابع طبیعی، بسیج، سپاه، جهاد کشاورزی و مردم احساس مسئولیت کرده و چهار روز را در کوه های سر به فلک کشیده شهرستان پلدختر به سر می برند مسئولان ذی ربط استان و کشور نیز احساس مسئولیت کنند و نیروهای کمکی و بالگرد و امکانات اطفای حریق را در اختیار شهرستان قرار دهند.

نبود امکانات و بالگرد اطفای حریق و خاموش کردن آتش با شاخ و برگ درختان و دستان خالی نشان دیگری از عمق محرومیت در این شهرستان و استان لرستان استیکی دیگر از نیروهای منابع طبیعی شهرستان پلدختر که با شاخ و برگ درختان در حال خاموش کردن آتش بود به خبرنگار مهر می گوید: چهار روز تمام نیروهای منابع طبیعی به صورت شبانه روز در حال خاموش کردن آتش با دستان خالی هستند.

وی که نمی خواهد نامش در گزارش برده شود اضافه می کند: به علت نبود امکانات، کار اطفای حریق که می بایست سه ساعت انجام شود به چندین روز کشیده می شود که این یعنی از بین رفتن سرمایه ملی!

وی می گوید: حضور گروه های امدادی برای رسیدن به منطقه آتش سوزی به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه به سختی و کندی صورت می گیرد و نبود امکانات و بالگرد اطفای حریق و خاموش کردن آتش با شاخ و برگ درختان و دستان خالی نشان دیگری از عمق محرومیت در این شهرستان و استان لرستان است.

سریال آتش سوزی تمامی ندارد

دهیار دهستان پاعلم که همراه نیروهای بسج در منطقه مشغول خاموش کردن آتش بود به مهر می گوید: سریال آتش سوزی جنگل ها و مراتع شهرستان پلدختر گویا تمامی ندارد و هر روز در رسانه ها خبر آتش سوزی در نقطه ای از این شهرستان منعکس می شود که موجب تاسف و ناراحتی دوستداران طبیعت را به همراه دارد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

حجت بساطی زاده اضافه می کند: شهرستان پلدختر از فقر امکانات اطفای حریق در رنج است ولی شاهد بودم که نیروهای منابع طبیعی به موقع و جانانه وارد عمل شده و خود را به آب و آتش می زدند.

وی می گوید: نیروهای کمکی و پشتیبانی که به کمک آمده بودند جز بیل چیزی در دست نداشتند تا برای مهار آتش استفاده کنند.

مشکلی همیشگی نبود امکانات

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر نیز با یادآوری اینکه جنگل و مرتع جزو سرمایه های ملی به حساب می آیند می گوید: ضرورت تجهیز شهرستان به امکانات اطفای حریق را بیش از پیش نشان می دهد هرچند که تا کنون این مهم مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

علی خادمی اضافه می کند: با وجود تلاش های مردم و دستگاه های اجرایی برای خاموش کردن آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کوه های چارتا، تخت چان و کیالان اما به دلیل سخت گذر بودن، نبود امکانات اطفای حریق و گستردگی آتش سوزی تنها ابزار برای خاموش کردن آتش استفاده از بیل و شاخ و برگ درختان بود.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

وی معتقد است که سخت گذر بودن منطقه و روزه دار بودن بعضی از نیروهای کمکی کار عملیات اطفای حریق را در منطقه با مشکل مواجه کرده بود.

تلاش برای دستگیری عاملان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر هم به مهر می گوید: مهار آتش در کوه چارتا با کمک نیروهای جهاد کشاورزی و نیروهای مردمی اعزامی از معمولان و مرکز استان صورت گرفت که جای قدردانی دارد.

چنانچه آتش سوزی ادامه و دوباره به وقوع بپیوندد تنها راه اطفای حریق اعزام بالگرد از مرکز استان استعابدین میر دریکوند از ستاد اطفای حریق شهرستان پلدختر که امکانات خودرویی را در اختیار این اداره برای اعزام نیرو پشتیبانی به منطقه قرار داده اند تقدیر می کند.

وی علت آتش سوزی های به وقوع پیوسته در چند روز اخیر در شهرستان پلدختر را اختلافات محلی و عمدی اعلام کرده و یادآور می شود: تلاش برای شناسایی و دستگیری عامل و یا عاملان این حوادث از سوی اداره منابع طبیعی شهرستان ادامه دارد.  

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر معتقد است که چنانچه آتش سوزی ادامه و دوباره به وقوع بپیوندد تنها راه اطفای حریق اعزام بالگرد از مرکز استان است.

میزبانی ۴ روزه بلوطستان از آتش

بنابراین گزارش نخستین آتش سوری در جنگلها و مراتع شهرستان پلدختر روز سه شنبه رخ داد که پس از مهار آتش در بامداد چهارشنبه دوباره آتش سوزی به علت وزش باد ساعت ۱۵ روز چهارشنبه آغاز شد و تا ساعت چهار بامداد پنج شنبه ادامه داشت.

هنوز ساعاتی از مهار آتش نگذشته بود که بعدازظهر روز پنج شنبه تخت چان در نزدیکی همین منطقه دوباره شاهد وقوع آتش سوزی گسترده دیگری بود تا بخش مهمی از مراتع و جنگلهای بکر لرستان از دست برود.

آتش سوزی تخت چان نیز ساعت ۲۲ شب پنج شنبه مهار شد تا صبح جمعه کیالان دوباره گر بگیرد و شاهد حریق باشد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

هنوز از اطفای حریق در کیالان ساعتی نگذشته که مسئولان از وقوع آتش سوزی دیگری در «چارتا» خبر دادند تا آتش سوزی مراتع و جنگلهای این منطقه وارد چهارمین روز خود شود.

سرمایه ای که از دست می رود

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2856162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha