۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۴۷

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه:

کارخانه آب معدنی در خشکی چشمه طاقبستان بی اثر بوده است

کارخانه آب معدنی در خشکی چشمه طاقبستان بی اثر بوده است

کرمانشاه- مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه گفت: آب برداشت شده توسط کارخانه آب معدنی، یک لیتر در ثانیه بوده که با این اوصاف نمی توانسته در خشکی طاقبستان دخیل بوده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی حسن آبادی ظهر دوشنبه در کمیته بحران آب که در محل فرمانداری شهرستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: علت اصلی خشکیدگی چشمه های طاقبستان کاهش نزولات جوی بوده و به چهار حلقه چاهی که در تنگه کنشت حفر شده اند، ارتباطی ندارد.

وی افزود: درنظر داریم با اجرای برنامه های مختلف طی چشم اندازی بیست ساله به تعادل در آب های زیرزمینی برسیم و بتوانیم بحران آب را پشت سر بگذاریم.

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه در خصوص تاثیرگذاری کارخانه آب معدنی بر آب طاق بستان گفت: آب برداشت شده توسط کارخانه آب معدنی، یک لیتر در ثانیه بوده است که با این اوصاف نمی توانسته در خشکی طاقبستان دخیل بوده باشد.

حسن آبادی به انسداد چاه های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: طی ۳۵ سال گذشته تعداد چاه های غیرمجاز به حدی رسیده اند که در مدت یک یا دو سال نمی توان آنها را مسدود کرد با این وجود از ابتدای سال جاری ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که تسریع این امر، حمایت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را می طلبد.

وی با اشاره به خشک شدن سراب نیلوفر گفت: سال گذشته در منطقه سراب نیلوفر ۹۷ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و کشت های پرمصرف آبی نیز کاهش یافت. اکنون نیز در شعاع ده کیلومتری ۴۲۰ حلقه چاه مجاز وجود دارند و باتوجه به اینکه فاصله کانونی رعایت شده در خشکی سراب نیلوفر تاثیر چندانی نداشته است.

این مسئول درخصوص کنترل برداشت آب از چاه های مجاز نیز گفت: هوشمندسازی کنتور چاه های مجاز نیازمند زیرساخت هایی است که اعتبار آن هنوز تامین نشده است اما کنترل و نظارت بیشتری باید صورت گیرد.

در ادامه این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه ضمن اظهار ناراحتی از خشکیدگی چشمه های طاقبستان عنوان کرد: بزودی اکیپ کارشناسی اعزامی از تهران برای انجام آزمایشات و مطالعات دراین خصوص، کار خود را آغاز خواهد کرد.

علی فعله گری با بیان اینکه خشک شدن طاقبستان با سراب نیلوفر متفاوت است، گفت: بازگشت آب به چشمه های آن حتی به میزان یک لیتر در ثانیه برای ما ارزش و مهم است چرا که این چشمه ها هویت و اصالت طاقبستان هستند.

وی به روند ثبت جهانی طاق بستان و تاثیری که خشک شدن چشمه ها بر آن می گذارد، گفت: برنامه های ثبت جهانی تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته و تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار صرف شده است به همین دلیل خشکیدگی چشمه ها آن حتی به مدت ۳۰ دقیقه هم قابل قبول نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: چاه های مجاز در شعاع چند کیلومتری طاقبستان هم مشکل دارند چرا که با وجود کاهش دبی آب در سال های گذشته، خشکیدگی چشمه ها بی سابقه بوده است و کارشناسان باید رسیدگی کنند.

 

 

 

 
کد خبر 2858194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha