۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۹:۲۶

مهر گزارش می دهد؛

نبود زیرساخت مناسب در مسکن مهر گرمسار

نبود زیرساخت مناسب در مسکن مهر گرمسار

گرمسار- طرح «مسکن مهر» شهرستان گرمسار همانند دیگر نقاط کشور در راستای تحقق اصل ۳۱ قانون اساسی برای خانه دار کردن مردم از سال۸۶ اجرا شد اما ساکنان آن با گذشت سالها، از نبود زیرساختهای لازم رنج می برند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: مسکن این نیاز اولیه هر خانواده جایگاه ویژه ای در زندگی مشترک و تشکیل خانواده دارد و به ناچار تهیه آن جزء اولویت های خانواده ها قرار دارد اما هزینه های سرسام آور موجب شده عده ای ازآن محروم شوند.

با اینکه طبق اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ای است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن ها نیازمندترند زمینه اجرای این اصل را فراهم کند اما این نیاز اولیه و اولویت خانواده ها این روزها تبدیل به معضلی لاینحل شده که انگار گره کورش به دست هیچ کس قابل گشوده شدن نیست.

کارشناسان معتقدند خانوارها در دنیا با پس انداز ۱۰ درصد درآمد خود طی ۱۰سال می توانند صاحب مسکن شوند و این در حالی است که در کشور ما اگر بیش از ۵۰ درصد از درآمد خانواده طی۱۰ سال پس انداز شود شرط ثابت ماندن قیمت ها،می توانند صاحب خانه شوند.

در این میان پیشنهاد اجرای طرح «مسکن مهر» برای عمل به قانون درسال ۱۳۸۶ ارائه و شیوه نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شد و طی پنج سال منتهی به سال ۱۳۹۰ساخت و ساز در کشور رشد ۲۹.۳ درصدی داشت که ۳۸ درصد تولید مسکن این دوره مربوط به طرح مسکن مهر بوده است.

اما مدتی است متقاضیان مسکن مهر شهرستان گرمسار که مدت زمانی بیشتر از یک سال از عقد قرارداد آنان می گذرد با مشکلات و مسائلی برای تحقق خواسته شان یعنی مسکن مواجه شده اند.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

افزایش پرداخت تعرفه مسکن مهر در توان متقاضیان نیست

مریم سعیدی یک شهروند گرمساری با اشاره به اینکه بیش از یکسال از بستن قرار داد مسکن مهر مشاغل آزاد می گذرد و قرار بود بعد از یکسال خانه ها تحویل داده شود، اما بعد از گذشت یکسال و نیم هنوز هیچ خبری نیست، گفت: طرف قرارداد مبلغ را از۲۰ به ۳۲ میلیون افزایش دادند که پرداخت آن در توان متقاضیان نیست.

رحمت الله بخشی نیز با بیان این مطلب که تمام کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند از اقشار کم درآمد و نیازمند به خانه بوده و اجاره نشین هستند که از تمام زندگی، طلاهای همسرشان و پس انداز خود مایه گذاشته اند تا بتوانند پول مسکن را تهیه کنند، افزود: ظاهرا مسئولان هیچ کدام تمایلی به پاسخگویی ندارند.

پرویز میرآخوری از ساکنان مسکن مهر شهرستان گرمسار هم تصریح کرد: ساخت انبوه مسکن با زمین های دولتی و وام بلند مدت با بهره کم برای حل مشکلات مسکن خانواده های کم درآمد آغاز شد، اما حال که چند سال از آن می گذرد به نظر می رسد این طرح نتوانسته به خوبی به این نیاز پاسخ دهد.

مسکن مهر ماهدشت

جانمایی مهمترین مشکل مسکن مهر گرمسار

این شهروند گرمساری با تاکید بر اینکه با آغاز تحویل مسکن مهر مشکلات آن بیشتر نمایان شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات، جانمایی این طرح است چون واحدهای مسکونی جاهایی ساخته شدند که قابل سکونت نبوده و تامین زیرساخت های آن مانند آب، فاضلاب، تلفن، اینترنت و ... دچار مشکل شده است.

وی ابراز داشت: علاوه بر مشکلات ذکر شده در مسکن مهر گرمسار، بسیاری از زیر ساخت ها مانند درمانگاه، مدرسه، فضای سبز، مکان های تفریحی و دیگر نیازهای اولیه نیز در این مکان ها پیش بینی نشده است.

عین الله داوودی از دیگر ساکنان مسکن مهر گرمسار اعلام داشت: علیرغم وعده هایی که از سوی مسئولان این شهر در جلسات بررسی وضعیت مسکن مهر داده شد اما کمتر تغییری در مشکلات و نیازهای زندگی این ساکنان مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه در قرار داد ما تحویل خانه با آسانسور ذکر شده اما به بهانه تورم و افزایش هزینه و دریافت مبلغ اضافی بدون آسانسور تحویل شد و کسی هم پاسخگو نیست، اظهار داشت: این در حالی است که مسکن مهر کارمندی با پرداخت ۱۲ میلیون تومان آسانسور دارد و نمای آن هم سنگ شده ولی ما با پرداخت ۱۶میلیون تومان از این خدمات محرومیم.

این شهروند گرمساری با طرح این سوال که اگر تورم و افزایش هزینه ای وجود دارد، چرا فقط در مسکن مهر مشاغل آزاد رخ داده و مابقی از آن مستثنی هستند، تاکید کرد: نیاز به آسانسور در ساختمان های چند طبقه و با وضعیت غیر استاندارد پله ها به خوبی احساس می شود.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

شهرداری گرمسار هیچ مسئولیتی قبول نمی کند

یک شهروند گرمساری یادآور شد: وقتی مسئول صدور پروانه و پایان کار شهرداری است چرا زمانی که در ساختمان های ساخته شده اتفاقی می افتد که به کیفیت ساخت مربوط است، خود را کنار می کشد و مهندس ناظر را مقصر و مسئول می داند؟

وی همچنین با بیان اینکه اکنون نظارت بر ساخت ساز با سازمان نظام مهندسی است، گفت: شهرداری مجوز ساخت را می دهد و مهندس ناظر باید مرحله به مرحله از آغاز تاپایان ساخت را گزارش کند.

رضایی یکی دیگر از ساکنان این پروژه نیز گفت: پیمانکاران برای توجیه کار خود می گویند مبالغ دریافتی را برای آپارتمان های دیگر استفاده کرده اند و برای شما با کمبود مواجه شده ایم اما مگر نه اینکه برای ساخت واحد هر شخصی از مبلغ خود وی استفاده می شود؛ پس چگونه پیمانکاران توانسته اند با پول ما، دیگر واحدها را تکمیل کرده و ما را محروم سازند.

دیگر ساکنان مسکن مهر گرمسار نیز می گویند: در متن قرارداد ذکر شده «طبق شرایط این قرار داد و قرار داد مسکن و شهرسازی، در صورت انجام به موقع تعهدات عضو، واحد مسکونی با امکانات لازم واگذار می شود» حال که ما به تعهدات خود به خوبی عمل کرده ایم چرا مسئولان و تعاونی ها بی مسئولیتی کرده و به تعهدات خود عمل نمی کنند.

حال این سؤال پیش می آید که تاثیرات مسکن مهر بر افزایش رفاه و کاهش دغدغه های شهروندان گرمسار چقدر بوده است و آیا مسکن مهر توانسته است به اهداف مطلوب خود نائل شود؟

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

محرومیت مسکن مهر گرمسار از خدمات زیرساختی

فرماندار شهرستان گرمسار در این خصوص در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اینکه روان سازی امور و پیگیری مشکلات مسکن مهر، یکی از اولویت های مسئولان این شهرستان است، گفت: تمامی تلاش ها برای حل دغدغه های این حوزه و پاسخگویی مناسب به ساکنان و صاحبان این واحدها به کار گرفته شده است.

داریوش طاهری با بیان این مطلب که بایستی با برنامه ریزی مناسب شرایطی فراهم شود تا زیرساخت های آموزشی، بهداشتی و تفریحی به بهترین شکل در پروژه های مسکن مهر دایر شود، افزود: محرومیت از خدمات و تاسیسات زیرساختی در مسکن مهر گرمسار، منشا مشکلات و معضلاتی شده که جبران آنها بعضا مستلزم هزینه زیادی است.

وی با ابراز اطلاع از مشکلات متعدد مسکن مهر که زندگی را برای ساکنان آن سخت کرده است، گفت: نیاز است در سایه برنامه ای هدفمند، فضاسازی مناسب، آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز و ... در این مناطق انجام شود.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر گرمسار در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار

اسماعیل غنیان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان هم در این گفتگو درباره حسابرسی از تعاونی های مسکن مهر شهرستان گرمسار، تصریح کرد: قرار داد تعاونی با اعضا، عدد و رقم ندارد و ترازها مصوبه مجمع عمومی است و ترازهای مالی در مجمع تا پایان سال ۹۲ تصویب شده و هزینه حسابرسی را باید اعضا مجمع عمومی بر عهده بگیرند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری گرمسار نیز عنوان کرد: طرح پروژه تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر این شهرستان در قالب پکیچ در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار است و بایستی اعتبارات آن از محل زیر ساخت مسکن مهر تأمین شود.

مطهری با بیان این مطلب که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه دو میلیارد تومان است، تاکید کرد: در حال حاضر شبکه جمع آوری فاضلاب مسکن مهر گرمسار انجام شده و در حال بهره برداری از طریق دو چاه جذبی است و زمین مورد نیاز به میزان 17 هزار متر مربع برای اجرای پروژه تحویل شده است.

وی یادآور شد: طرح فاضلاب مسکن مهر را نیمه کاره پیشنهاد دادیم چون مشکلات زیست محیطی داشت و نیاز به پکیج و طرح خاصی داشتیم و امیدواریم با تامین اعتبارات لازم خط اصلی انتقال و جمع آوری فاضلاب را که دارای ظرفیت بیشتری است تکمیل کنیم.

بهرام میراخورلی شهردار گرمسار هم با اشاره به اینکه متقاضیان مسکن مهر گرمسار بابت آماده سازی زیرساختها به پیمانکار یک میلیون تومان پول داده اند و وجهی به شهرداری پرداخت نشده، ابراز داشت: آماده سازی مسکن مهر حدود ۴۶۰ میلیون تومان هزینه داشت که تنها ۲۸۰ میلیون آن به شهرداری پرداخت شده است.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

۱۲۰ واحد از مجموع ۲۰۰ واحد مسکن مهر ایوانکی واگذار شد

بخشدار ایوانکی هم با بیان این مطلب که در مسکن مهر شهر جدید ایوانکی ۱۲۰ واحد از ۲۰۰ واحد توسط پیمانکار مربوطه تحویل متقاضیان شده و به مرور متقاضیان در حال اسکان در سایت مسکن مهر هستند، گفت: مشکلات واحدهای مسکن مهر این شهر نداشتن آب، فاضلاب شهری و گاز است.

علی اصغر رشمه ای با بیان این مطلب که برای اجرای شبکه گاز رسانی به این واحدها حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده افزود: با پیگیرهای صورت گرفته، مقررشد نیمی از هزینه های گاز رسانی به این شهر از محل اعتبارات شرکت گاز و نیم دیگر نیز از محل اعتبارات شهر جدید ایوانکی تامین شود.

وی با یادآوری این نکته که ۳۴۴ واحد مسکن مهر دیگر هم در شهر جدید ایوانکی توسط شرکت هسا در حال انجام بود که بعلت برخی مشکلات،کار متوقف شده است، بیان کرد: مذاکراتی برای شروع بکار دوباره شرکت مذکور با مدیران شهر جدید  انجام شده ولی متاسفانه توافق لازم حاصل نشد و عملا افراد واجد شرایط همچنان در انتظار تکمیل و تحویل واحدهای نیمه کاره خود هستند.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

تامین اعتبار تکمیل مسکن مهر با فروش زمین های تجاری

عضوکمیسیون عمران مجلس هم چندی پیش در نشستی با بیان این مطلب که طبق آخرین تصمیم، مقرر شد دولت هیچ پول اضافی از ساکنان مسکن مهر دریافت نکند، اظهار داشت: دولت می تواند اعتبارات مورد نیاز تکمیل مسکن مهر را از طریق فروش زمین های تجاری، تامین کند.

علیرضا خسروی یادآور شد: فروش مسکن مهر به متقاضیانی که می خواهند مالکیت دائمی داشته باشند، می تواند بخشی از اعتبارات مورد نیاز تکمیل این پروژه را تامین کند.

ستاریان یکی از کارشناسان مسکن نیز در گفتگو با مهر می گوید: اگر بدون برنامه ریزی و در نظر گرفتن سایر اقشار، فقط برای قشر مستضعف جامعه مسکن تولید کنیم، به مرور جابجایی طبقاتی رخ می دهد.

مجری ویژه و قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره بیمه طرح مسکن مهر هم تصریح کرد: براساس مصوبه دولت حق بیمه برای هر متر واحد مسکن مهر فقط 52 هزار ریال بوده و دریافت هرگونه مبلغ اضافه، خلاف مصوبه دولت است.

مهر آبادی درباره مشکل بیمه در پروژه های مسکن مهر نیز عنوان کرد: با وجود دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان تامین اجتماعی، مدیران استانی تامین اجتماعی سلیقه ای عمل می کنند و اعداد متفاوتی تا سقف ۲۲ هزار تومان از متقاضیان دریافت شده ولی وزارتخانه راه و شهرسازی تاکید دارد که تنها متری 52 هزار ریال باید دریافت شود و مصوبه دولت نیز تغییری نکرده است.

وی همچنین درباره سرقت هایی که بعضا در مسکن مهر وجود دارد، ابراز داشت: مقرر شده شرایط خاص امنیتی برای محل های مختلف ایجاد شود تا جلوی این گونه سرقت ها و حفظ امنیت ساکنان گرفته شود.

اوضاع نامناسب مسکن مهر شهرک گلستان بجنورد

درد مسکن مهر نشینان کجای دل مسئولان

با این همه نظارت و اعمال قانون به خوبی در طرح مسکن مهر می توان ساختمان هایی را مشاهده کرد که تازه ساخته شده و هنوز کسی در آن ننشسته اما هم ترکیدگی لوله دارد، هم نم کف و سقف، سرویس بهداشتی آب داده و گچ دیوارها ترک برداشته است.

اینکه زیر کار این ساختمان ها چه خبر است، با گذشت چندین ماه از سکونت ساکنان آن به خوبی معلوم می شود. کیفیت پائین ساختمان هایی که فرو نمی ریزند، اما زندگی در آن ها مترادف راحتی و آسودگی و امنیت نیست، بسیار در مسکن مهر شهرستان گرمسار دیده می شود.

به راستی درد مردم مسکن مهر نشین گرمسار کجای دل مسئولان قرار دارد و مسئول ساختمان های نوسازی که هیچ استانداردی در آن رعایت نشده و گویی هنگام ساخت هیچ نظارتی هم برعملیات ساختش نبوده است چه کسانی هستند؟

ملاک راستی آزمایی مهندسان ناظر طرح مسکن مهر چه بوده؟ ظاهر امر نشان می دهد که ملاکی در کار نبوده تا زمانی که تخلف بزرگ و واضحی در مسکن مهر رخ دهد. اما علاج کار قبل از وقوع باید کرد!.

داوود عبدی

کد خبر 2858323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha