۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۹

شیرولیلو در گفتگو با مهر:

تکثیر ماهیان گرمابی در پلدشت/۵۲ تن شاه میگو استحصال شد

تکثیر ماهیان گرمابی در پلدشت/۵۲ تن شاه میگو استحصال شد

ارومیه – مدیر شیلات و آبریان آذربایجان غربی گفت: در سالجاری چهار گونه ماهیان گرمابی در مرکز تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی و بومی شهید کاظمی پلدشت آغاز شده است.

محمد شیرولیلو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این ماهیان شامل کپور معمولی، فیتوفاگ، آمور و بیگ هد است اظهارداشت: در این راستا طی سال جاری تعداد ۷.۵ میلیون قطعه انواع ماهیان گرمابی تولید و پس از یک دوره پرورشی و رساندن به اوزان بالای ۱۰ گرم در منابع آبی استان به خصوص دریاچه‌های پشت سد استان رها سازی کردند که این امر نقش بارزی در افزایش تولید استان، درآمدزایی و اشتغال در منطقه را به همراه دارد.

وی حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی از جمله تعاونی‌های صید و صیادی و حفظ ذخایر منابع آبی را از مهمترین اهداف این اقدام عنوان کرد و افزود: در استان آذربایجان غربی ۱۰ تعاونی صید و صیادی با ۷۰۰ نفر عضو مشغول فعالیت هستند.

شیرولیلو در ادامه با اشاره به استحصال شاه میگو و صدور آن به سایر کشورهای دنیا در استان نیز گفت: طی سالجاری استحصال ۵۲ تن شاه میگو توسط پنج شرکت بهره بردار انجام شده و شاه میگوهای صید شده بعد از عمل آوری و بسته بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه میزان ارزآوری سالانه شاه میگو از طریق صادرات بیش از ۳۰ میلیارد ریال است عنوان کرد: شاه میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می‌شود.

وی یاد آور شد: شاه میگوی دراز آب شیرین دریاچه پشت سد ارس جانداری مختص منابع آبی در آذربایجان غربی است و ۷۰ نفر صیاد محلی سالیانه زیر نظر مدیریت شیلات استان اقدام به صید این موجود می‌کنند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به میزان صادرات آبزیان از استان به سایر کشورها گفت: صادرات ۴۰۰ تن انواع آبزیان سردابی و گرمابی و یک میلیون قطعه ماهیان زینتی به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان از جمله فعالیت‌های دیگر این بخش در استان است.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۳۶ نفر در مراکز آبزی پروری آذربایجان غربی اشتغال دارند یاد آور شد: در یک سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن انواع آبزیان در منابع آبی و ۵۴۳ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان تولید شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: ماهیان کپور، آمور، فیتوفاک و بی کت از جمله ماهیان تولیدی هستند که علاوه بر تأمین مراکز ماهی لازم در استان به سایر استان‌ها شامل گیلان، مازندران، گرگان و کرمانشاه نیز صادر می‌شوند.

شیرولیلو یاد آور شد: همچنین مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در هفت شهرستان چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تکاب، ارومیه و شاهین دژ در استان به اتمام رسیده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: توسعه پرورش ماهی قزل آلا در قفس و توسعه بازارهای عرضه آبزیان در استان، کنترل بهداشتی محصولات تولیدی از مرحله صید تا عرضه به مصرف کنندگان، اجرای پروژه مکانیزاسیون در مزارع موجود جهت افزایش تولید دو تا سه برابر ظرفیت از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی در طول یک سال گذشته است.

کد خبر 2859089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha