۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۱۳

معاون اجتماعی بهزیستی کرمانشاه:

مراکز سرپایی حمایت از کودکان کار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

مراکز سرپایی حمایت از کودکان کار در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

کرمانشاه- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه گفت: مراکز سرپایی حمایت از کودکان خیابانی و کار در صورت تصویب به زودی در کرمانشاه راه‌انداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی کوهی امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: امور اجتماعی بهزیستی استان بخش‌هایی از جمله کودک و نوجوان، خانواده، مهدهای کودک، امور زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی را پوشش می‌دهد و بخش فوریت‌های اجتماعی نیز شامل مراکز مداخله در بحران‌های خانوادگی نیز ارائه خدمات می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه استقرار پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین را از برنامه‌های در دست انجام عنوان کرد و افزود: کارشناسان ما در این پایگاه‌ها اقدام به ظرفیت‌سازی نموده و زمینه ارتباط مردم با مسئولان و نیز بهره‌مندی افراد از خدماتی همچون امور آموزشی، فرهنگی و اشتغال را فراهم می‌کنند.

کوهی استفاده از توان و ظرفیت مردم در جهت رفع مشکلات و بهبود معیشت آن‌ها را از محورهای کاری فوریت‌های اجتماعی نام برد و گفت: این پایگاه‌ها در حوزه ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان اجتماعی فعالیت و امکان بهره‌مندی مردم از مجموعه‌های دولتی را فراهم کرده اند.

وی رسیدگی به وضعت کودکان کار و خیابانی را از دیگر خدمات فوریت‌های اجتماعی دانست و گفت: در این خصوص نیز اراده آموزش به این کودکان، رفع معضلات درمانی، اشتغال، تحصیل اقدام می‌شود و هم اکنون در استان ۶ مرکز متشکل از کارشناسان مددکاری در راستای حل بحران‌های خانوادگی و سازش مشکلات وجود دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه بیان کرد: کودکان کار اغلب یا فاقد سرپرست بوده و یا به دلیل تامین معیشت خود اقدام به تکدی‌گری یا اعمالی این چنین می‌نمایند و هم اکنون ۴۰۰ کودک کار در استان کرمانشاه شناسایی شده که از این تعداد ۱۵۰ نفر ساماندهی شدند.

کوهی از تصویب طرح ایجاد مراکز سرپایی حمایت از کودکان کار و خیابانی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح بحث نگه‌داری این کودکان در مراکز منتفی و در راستای برقراری ارتباط موثر با خانواده‌های جامعه هدف تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواردی متکدیان تمایلی به همکاری با مسئولان بهزیستی ندارند، گفت: در مورادی که کودکان کار و یا خیابانی در باندهای سوء استفاده برای کار  هستند ورود بهزیستی خنثی و بی اثر است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه افزود: هم اکنون تیم جمع‌آوری متکدیان زن نیز فعال است و از بانوان در این اکیب‌ها برای جمع‌آوری متکدیان زن استفاده می‌شود.

کوهی پیرامون خدمات ماشین‌های سیار اورژانس اجتماعی گفت: در مواقعی که نیاز به مداخله در مشکلات حاد همچون مسائل خودکشی، خشونت‌های خانوادگی باشدبه واسطه ارجاع، تماس مردم یا مراجع قضایی و یا مراجعه فرد متقاضی کمک، کارشناسان ما به محل مورد نظر رجوع کرده و به وضعیت رسیدگی می ‌مایند.

وی وظیفه اصلی خدمات ماشین‌های سیار اورژانس اجتماعی را برطرف نمودن موقعیت بحران دانست و بیان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترذن آیتمی که در این زمینه با آن مواجه هستیم اختلافات خانوادگی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه با ابراز تاسف از روند روبه رشد خشونت‌های خانوادگی نسبت به سالهای پیش گفت: جمع‌آوری متکدیان در وظایف شهرداری و نیز مراجع قضایی بوده و در این زمینه ۱۳ دستگاه متولی امر هستند.

کوهی توانمندسازی بانوان را از مهمت‌رین محورهای کاری سازمان بهزیستی عنوان و تصریح کرد: هم اکنون ۶ هزار خانوار تحت پوش بهزیستی در استان وجود دارد که زنان فاقد سرپرست بوده و سعی ما بر این است که غنی‌ترین برنامه‌ها از جمله اشتغال، بهداشت، فرهنگ‌سازی و اوغات فراغت را برای این بانوان انجام دهیم.

وی افزود: هم اکنون ۶ مرکز غیردولتی و یک مرکز دولتی نگهداری از کودکان در استان وجود دارد که ۲ مرکز وقف خیران بوده و ۴ مرکز دیگر نیز با جذب ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری اداره می‌شود.

کوهی در ادامه خواستار جلب مشارکت‌های مردمی برای حمایت از مددجویان بهزیستی به ویژه کودکان این مرکز شد و بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۶ کودک در مراکز ما نگهداری می‌شوند که از این تعداد ۴۶ نوزاد در شیرخوارگاه هستند و مابقی نیز در مراکز دیگر توزیع شده‌اند.

وی در پایان حفظ کرامت و حرمت کودکان را هدف سازمان دانست و گفت: متقاضان واجد صلاحیت در صورت تمایل می‌توانند با حمایت از این کودکان به صورت فرزندخواندگی و یا امین موقت یاری رسان بهزیستی باشند.

کد خبر 2859193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha