۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۱

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه در گفتگو با مهر:

اهدای خون در کرمانشاه طی شب های قدر ۲۱ درصد افزایش یافت

اهدای خون در کرمانشاه طی شب های قدر ۲۱ درصد افزایش یافت

کرمانشاه- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه از رشد ۲۱.۶ درصدی اهدای خون طی شبهای قدر در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

بهمن سلطانیان درگفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص میزان اهدای خون در استان کرمانشاه طی ۴ ماهه ابتدایی امسال و قیاس آن با مدت مشابه در سال گذشته اظهار داشت: از ابتدای امسال تا ۲۲ تیر ماه ۱۷ هزار و ۱۴۲ واحد خون دراستان اهدا شده که این میزان در سال ۹۳ رقمی معادل ۱۶ هزار و ۶۷۷ واحد خونی طی مدت ذکر شده بوده و رشد حدود ۲ و ۸ دهم درصدی را طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی، در بخش دیگر میزان اهدای خون در استان را از ابتدای ماه مبارک رمضان تا ۲۶ رمضان سه هزار و ۱۹۲ واحد اعلام کرد و گفت: این میزان در سال گذشته سه هزار و ۵۵۷ واحد بوده و در قیاس امسال با مدت مشابه در سال قبل کاهش ۱۰ و ۳ دهم درصدی را شاهد هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه، میزان اهدای خون در شب های قدر امسال را ۵۱۳ واحد اعلام کرد و گفت: این رقم در شب های قدر سال گذشته ۴۲۲ واحد بوده و در قیاس امسال با مدت مشابه در سال گذشته رشد ۲۱ و ۶ دهم درصدی را شاهد هستیم.

تنها ۶ درصد اهدا کنندگان خون را خانم ها تشکیل می دهند

سلطانیان بیشترین میزان اهدای خون را مربوط به آقایان با ۹۴ درصد اهدا در استان دانست و گفت: خانم ها تنها ۶ درصد اهدا کنندگان را تشکیل می دهند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه رنج سنی بیشترین اهدا کنندگان را ۲۰ تا ۵۰ سال عنوان کرد.

وی بیشترین گروه های خونی اهدایی در استان کرمانشاه را O مثبت و A مثبت اعلام کرد و گفت: ۸۵ درصد اهداکنندگان در استان گروه های خونی مثبت و ۱۵ تا ۲۰ درصد ازآنان گروه خونی منفی هستند.

سلطانیان ۵۰ درصد اهداکنندگان استان را اهداکننده مستمر و ۳۰ درصد را اهداکننده با سابقه و ۲۰ درصد دیگر را اهدا کنندگان جدید عنوان کرد.

وی در خصوص اینکه نیاز استان به کدام گروه های خونی بیش از سایر گروه ها نیز گفت: مراکز درمانی استان به همه گروه های خونی نیاز دارند اما با توجه به کمبود گروه های خونی منفی نیاز به این گرو ها همواره بیش از سایر گروه های خونی است.

سلطانیان در خصوص فرآورده های خونی تولید شده از خون های اهدایی نیز گفت: چهار فرآورده از این خون ها حاصل و در مراکز درمانی به مصرف می رسد.

وی از تولید ۱۷ هزار و ۱۲۸ واحد فرآورده گلبول خون واحد و خون کامل یا RBC ۱۳ هزار و ۴۳۳ واحد پلاکت یا PIT ۱۵ هزار و ۸۴۹ واحد پلاسما یا FFP و یک هزار و ۱۶۳ واحد کرایو یا CP از ایتدای امسال تا ۲۲ تیرماه خبرداد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در پایان گفت: خون اهدا شده در استان در اختیار مراکز درمانی تحت پوشش استان برای مصرف بیماران تالاسمی، هموفیلی، بیماران مبتلا به سرطان،  برای جراحی، تصادفی و...قرار می گیرد.

کد خبر 2859522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha