۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۹:۴۲

بازخوانی حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان؛

مسجد جامع زاهدان مظلومیت را فریاد می زند/قربانگاه کبوتران عاشق

مسجد جامع زاهدان مظلومیت را فریاد می زند/قربانگاه کبوتران عاشق

زاهدان-۲۴ تیرماه، تداعی کننده لحظه ای سیاه و تیره در اذهان مردمان زاهدان و لحظه پر کشیدن 27 کبوتر عاشق در پی عداوت فکری و اندیشه جریانی تکفیری و همچنین مظلومیت مردمان جنوب شرقی ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور اقشار و گروه های مختلف مردم زاهدان در یادواره شهدای شعبانيه مسجد جامع زاهدان که در قربانگاه ۲۷ کبوتر عاشق گرد هم آمده بودند قابل وصف نیست.

شب گذشته مسجد جامع محل تجمع مردمی بود که قصد داشتند یاد و خاطر عاشقانی را که در شب سوم شعبان سال ۱۳۸۹ در این مکان گرد هم جمع شده بودند، را گرامی بدارند.

آنچه گذشت

در یادواره شب گذشته از همه قشر پیر و جوان، بزرگ و کوچک، آمده بودند که به شهدا بگویند راهتان همواره ادامه دارد و هیچ وقت شما را فراموش نخواهیم کرد.

۲۴تیر ماه ۱۳۸۹مصادف با میلاد امام حسین(ع) بود، مردم زاهدان چون سایر مسلمانان ایران و جهان غرق در شادی و برگزاری جشن های شعباینه بودند.

کوچه و خیابانی نبود که محبان اهل بیت (ع) آن را آذین نبندند، شربت و شیرینی بود که کام مردم را شیرین تر می کرد، هرچه روز میلاد حسین ابن علی (ع) به شب میلاد حضرت ابوالفضل (ع) نزدیک تر می شد و خنده بر لب مردم و شادی بر دلشان بیشتر می نشست، که ناگاه حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان صحنه را جوری دیگر رقم زد و لباس مشکی را برای مدت ها بر تن این مردم نقش بست.

هندسه رفتاری گروه های افراطی در مرزهای جنوب شرقی

اگر نگاهی به سیر اقدام های نظام سلطه در تقابل با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، هندسه این روند را هندسه ای برانداز خواهیم یافت که از ابتدای انقلاب با اقدام های برانداز، از کودتا گرفته تا جنگ هشت ساله، از ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی تا انجام ترورهای مختلف با فعال سازی عناصر وابسته، قابل مشاهده است.

از سویی دشمنان آرمان انقلاب اسلامی، برای مقابله با فراگیر شدن این تفکر، طرح ها و برنامه های گوناگونی را در نقاط مختلف کشور به اجرا در آورده اند، حمایت و هدایت گروه های معاند در برخی از نقاط قومی و مذهبی کشور همچون پر و بال دادن به گروهک هایی چون پژاک در غرب، سازمان مجاهدین خلق و گروهک موسوم به جندالله و جیش العدل در مرزهای جنوب شرقی، همواره مورد توجه دشمن برای بر هم زدن اتحاد و انسجام قومی و مذهبی در ایران اسلامی است.

در این میان سیستان و بلوچستان در شرایط خاص و ویژه ای قرار دارد، این استان با دارا بودن بیش از ۴۴۰ تیره و طایفه و داشتن هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای پاکستان و افغانستان و حدود ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی، شرایط خاص و ویژه ای دارد که می تواند نقش آفرین توطئه ها و سناریوی دشمن باشد.

از سوئی دیگر، وجود دو مذهب شیعه و سنی با فرقه های مختلف بر اهمیت استان می افزاید که ضرورت حفظ وحدت و روشن گری را امری مهم در این خطه از ایران اسلامی برای مقابله با جنگ نرم نشان می دهد.

بازخوانی حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان

شامگاه پنجشنبه مورخ ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹ بعد از اقامه نماز جماعت و مولودی خوانی به مناسب میلاد پر برکت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در مسجد جامع زاهدان دعای کمیل با حضور محبین اهل بیت (ع) در حال برگزاری بود، بازماندگان گروهک ریگی که با نیت هدف قرار دادن نماز جماعت به خیابان آزادی زاهدان آمده بودند تا شاید با حضور در صحن مسجد جامع، حادثه مسجد علی ابن ابی طالب (ع) را بتوانند تکرار کنند اما با دیدن گیت بازرسی و امنیت ورودی درب مسجد نتوانستند اقدام کور خود را در زمان برگزاری نماز انجام دهند، با این اوصاف به دنبال فرصتی برای ورود به مسجد شدند.

عوامل تروریستی با مشاهده وضعیت حفاظت و امنیت مسجد تصمیم می گیرند که از گیت خواهران به داخل مسجد ورود پیدا کنند.

ساعت حدود ۲۱:۱۵ بود، اسد اللهی یکی از خواهران بسیجی حاضر در گیت خواهران وقتی می بینند که فردی اصرار دارد بدون بازرسی وارد مسجد شود این موضوع را به شهید «محمد گلدوی» نیروی بسیجی مستقر در گیت در میان می گذارد، شهید گلدوی با رشادت مانع ورود این تروریست به محوطه مسجد می شود که عامل تروریست با مشاهده این وضع مجبور می شود ضامن انفجاری را بکشد که پس از انفجار اول شهیدان محمد گلدوی، علیرضا ویزش فر، علیرضا کرد، رضا شهرکی و مسعود شجاعی باغینی از دیگر افراد در محوطه گیت، به شهادت می رسند.

پس از انفجار اول

صدای انفجار اول کاملا در زاهدان پیچیده شده بود، همین باعث شد از دور و نزدیک خیل عظیمی از جمعیت برای یاری رساندن به حادثه دیدگان مسجد جامع کشیده شوند، با وضعیت موجود عامل تروریستی دوم همچنان به دنبال ورود به مسجد بود تا بتواند اقدام کور خود را درصحن مسجد عملی سازد که شاید بتواند کارنامه ننگین زندگیش را برای اربابانش پرنگتر جلوه دهد.

حضور مردم و تیم های امنیتی در صحنه باعث شد که این عامل انتحاری نتواند وارد مسجد جامع شود که نهایتا در خیابان میان جمعیت با کشیدن ضامن جلیقه انتحاری خویش ر ا منفجر کرد و باعث به شهادت رسیدن ۱مصطفی آبیاری ۲. محمد اکبری ۳. غلامرضا توکلی ۴. مجتبی ثریا محتاط ۵. سجاد حاجیان ۶. محمد حسینی ۷.سید محمد جواد حسینی ۸. محمد رضا خمر ۹. محمد رضا راغی ۱۰. عبدالحمید سرحدی راد ۱۱. محمد سرحدی راد ۱۲. محمد سرگزی ۱۳. عارف شهرکی ۱۴. مرتضی عباس زاده محمودی ۱۵. علی طهرانی مقدم ۱۶. احسان فرازمند ۱۷. احمد رضا قاسمی ۱۸. محمد کیانی ۱۹. رضا میر ۲۰. مصطفی نجار ۲۱. کاظم نجار ۲۲. یاسر نظامی و حدود ۳۰۰ نفر مجروح شد.

دقایقی بعد از انفجار

صدای آژیر آمبولانس ها و خودروهای امنیتی جایگزین نوای مولودی دقایق سپری شده شب میلاد حضرت عباس (ع) شده بود، کسی فریاد میزد یا ابوالفضل و دیگری با بغضی شکسته و چهره ای بهت زده تنها به صحنه نگاه میکرد، کودکی به دنبال پدر و زنی به دنبال همسر و برادری به دنبال برادر میگشت.

تاریکی که بر اثر موج انفجار سوی چراغ های ورودی مسجد را برده بود نمیگذاشت پیکر شهدا بخوبی شناسایی شود، البته هر از گاهی نور فلاشهای دوربین عکاسان حاضر قطعه ای را روشن میکرد تا علاوه بر حافظه دوربینهای خبرنگاری در ذهن حاضرین در صحنه همیشگی عمرشان ثبت بماند.

کلیه بیمارستان های زاهدان به حالت آماده باش در می آیند و بلافاصله تمامی شهدا و مجروحان به بيمارستان‌ها منتقل می شوند و امكانات بهداشتی درماني به آنان ارائه می شود.

 


گروهک  جند الشیطان چه کرد؟
ساعتی بعد از انفجار، گروهک تروریستی جندالشیطان با صدور بیانیه ای مسئولیت این جنایت هولناک را برعهده می گیرد و با سناریویی از قبل طراحی شده با افتخار، عکس های دو عامل انتحاری که حادثه مسجد جامع را رقم زدند در تنها وبلاگ خود منتشر می کند.

این گروهک مدعی می شود که این افراد به نام‌های "عبدالباسط ریگی"معروف به اسلام جان و" محمد ریگی" معروف به جنید جان عملیات تروریستی انتحاری خود را در مقابل مسجد جامع زاهدان انجام داده‌‌ و به هلاکت رسیده‌اند.

آنچه در این میان توجه را به تصاویر کریه عوامل تروریستی جلب می کند سن کم عامل انتحاری است، که استفاده از نوجوانان کم سن و سال برای اقدامات تروریستی بویژه عملیات های انتحاری بعد از شستشوی مغزی آنها از جمله اقدامات ویژه ای است که گروهک جند الشیطان و سایر وهابیون به صورت ابزاری از آن استفاده میکند همچنین این پروسه مستلزم زمان و آموزش های ویژه برای این اقدام است که بهترین مامن برای این گونه تعلیمات کشور  پاکستان است.


فعالیت رسانه های بیگانه


عبدالمالک ریگی

 

صدای آمریکا VOA و بی بی سی BBC در ساعات اولیه تنها به پوشش خبر این حادثه و تعداد شهدا و مجروحان پرداختند اما در این میان نقش تلویزیون العربیه وابسته به ریال های وهابیون عربستان سعودی که ارتباط نزدیکی با گروهک تروریستی ریگی داشته و دارد پس از این جنایت در بزرگنمایی این حادثه پرنگ تر از قبل می شود.


این رسانه با پخش آرشیو بخشی از فیلمها و اخبار عملیات‌های تروریستی گذشته این گروهک بویژه عملیات های عبدالمالک معدوم، مصاحبه‌های اختصاصی با رهبران تروریست این فرقه پلید ترتیب می دهد و در خبری فوری اعلام می کند که جندالله این جنایت را بر عهده گرفته است و تصاویر عاملان انتحاری را به نمایش می گذارد.

مروری بر جنایت ها عبدالمالک ریگی 

۱۲ دی ۸۴  : در حمله به یک پاسگاه نیروی انتظامی در نزدیکی شهر سراوان ۹ نفر از نیروهای انتظامی گروگان گرفته شدند. مسوولیت این اقدام را گروهک جندالله در تماس با شبکه ماهواره ای العربیه برعهده گرفت.

۲۵ دی ۸۴:  گروهک جندالله سه کایت سوار ترکیه ای را در سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته و خواستار دریافت یک میلیون دلار غرامت در برابر آزادی آنها شد.

۲۵ اسفند ۸۴: اعضای گروهک جندالله با بستن جاده زابل - زاهدان در منطقه تاسوکی به شش خودروی عبوری حمله کردند. در این عملیات تروریستی ۲۲ نفر شهید و تعداد دیگری به گروگان گرفته شدند. در میان شهدای این حادثه برخی از مسولان از جمله مسول حراست فرمانداری، مسول حراست امور آب زاهدان و  یکی از روحانیون عضو دفتر نمایندگی ولایت فقیه در استان سیستان و بلوچستان از جمله شهدای این حادثه بودند. همچنین فرماندار زاهدان و معاونش نیز در میان زخمیان این حادثه بودند.


۱۶ فروردین ۸۵ : خبرگزاری فارس از کشته شدن عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک جندالله به همراه ۱۱ نفر دیگر در شرق ایران خبر داد اما این خبرها تکذیب شد.

۲۵ بهمن ۸۵: انفجار در خودروی بمب گذاری شده در مسیر اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بلوار ثارالله زاهدان، ۱۳ نفر شهید و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند. گروهک جندالله مسوولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفت.


۲۳خرداد۸۷:  گروهک جندالله با حمله به یک پاسگاه در سراوان، ۱۶ مامور انتظامی را گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

۲۵ خرداد ۸۷:  پاکستان عبدالحمید ریگی برادر سرکرده گروهک جندالله و ۱۵ عضو دیگر این گروه را به ایران تحویل داد.


۲۱مرداد۸۷: تلویزیون العربیه گزارش داد که گروهک جندالله دو سرباز تحت اسارت خود را شهید و سه مامور سپاه پاسداران را به گروگان گرفته است.

۱۴ آذر ۸۷: معاون فرمانده نیروی انتظامی ایران تایید کرد گروهک جندالله ۱۵ نفر از ۱۶ سربازی را که از پاسگاهی در سراوان به گروگان گرفته بود، شهید کرده است. پیشتر یکی از سربازها آزاد شده بود.

 

۷ خرداد۸۸: گروهک ریگی مسولیت انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان  را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۵ نفر شهید شدند و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند. این حادثه توسط عامل انتحاری انجام شد.


۲۶ مهر ۸۸ : جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمع دیگری از فرماندهان ارشد سپاه و سران عشایر سنی بلوچ در بمب گذاری انتحاری در شهر سرباز به شهادت رسیدند. گروهک ریگی مسولیت این حمله را برعهده گرفت.

۲۴ تیر ۸۹: گروهک ریگی مسولیت انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان زاهدان  را برعهده گرفت. دراین حادثه ۲۷ نفر شهید شدند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. این حادثه توسط عامل انتحاری انجام شد.

عبدالمالک ریگی، رهرو تفکرات پوچ سلفی گری

اگرچه با مرور اعترافات ریگی بخوبی می توان به تفکرات سلفی گری به عنوان بن مایه اقدامات تروریستی این شرور پی برد اما تشریح این تفکر برای جامعه و افکار عمومی که در خط مبارزه جنگ نرم قرار دارند امری ضروری است.

نگاهی کوتاه به اهداف و عملکرد گروهک تروریستی نشان می دهد اقدامات وحشیانه عبدالمالک ریگی گویای این واقعیت است که وی تربیت یافته یک تفکر خاص به نام سلفی گری است، در نگاه سلفیت، همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت کافر محسوب می شوند و ریختن خون و تجاوز به مال و جان و ناموس آنان مباح است.

مکتب سلفی گری به عنوان یک جریان در اواسط قرن ششم هجری شکل گرفت، در قرن دوازدهم قمری (هفدهم میلادی)، محمد بن عبدالوهاب، موسس فرقه وهابیت این اندیشه ها را بار دیگر زنده کرد.

اندیشه سلفی گری در مباح دانستن خون و اموال مسلمانان شیعه و سنی، دشمنی سرسختانه با اهل بیت پیامبر(ص)، گرفتن ظاهر الفاظ قرآن بدون توجه به تفسیر آن، عبادت و تقدس ظاهری، کافر شمردن بقیه‌ مسلمانان به جز خود، شرک دانستن دعا، شفاعت، توسل و ... خلاصه می‌شود.

سلفی گری بر اساس تکفیر فرق اسلامی، ایجاد تفرقه میان مسلمانان و خشن جلوه دادن تعالیم اسلام، محو آثار رسالت وحی و سازش با مستکبران زمان همچون آمریکا و سایر قدرت های غربی استوار است.

این تفکر شوم همواره به طور پنهان در سال های اخیر توسط سرویس های مخفی خارجی و استکباری مورد حمایت قرار داشته و دارد.

در تفکر سلفی گری، اعمالی همچون توسل و شفاعت خواستن از انبیا و اولیای الهی و برگزاری جشن در ولادت آنان، شرک محسوب می شود و هر فردی اعم از شیعه و اهل سنت که چنین عقایدی داشته باشد مشرک و مهدورالدم اعلام می شود.

تفکر سلفی گری چهره ای بسیار خشن و بی رحم از اسلام عرضه می کند و براحتی مجوز کشتار مسلمانان شیعه و اهل سنت را می دهد.

سلفی گری تا جایی پیش می رود که حتی بوسه زدن بر دست پدر و مادر و نذر و نیاز برای مردگان را هم رد می کند و شرک به حساب می آورد.

بررسی ابعاد جنایات عبدالمالک ریگی و گروهک تروریستی تحت امر او بیانگر این ادعاست که این گروهک تنها ابزاری برای پیاده کردن خواسته های تفرقه افکنانه استکبار و ترویج افکار سلفیت در منطقه به طور عملی بوده است.

نگاهی به جنایات گروهک ریگی از جمله حادثه تروریستی پیشین که طی آن یک عامل انتحاری با انفجار خود در میان مردم بی گناه، جمعی از هموطنان شیعه و سنی را به شهادت رساند و در نتیجه این اقدام کور، عده زیادی از اهل سنت در کنار هموطنان شیعه به شهادت رسیدند، به وضوح نشان می دهد که گروهک ریگی بین شیعه و اهل سنت فرقی قایل نیست.

در این راستا هر فردی که مخالف با برنامه های ریگی شرور باشد خواه شیعه یا اهل سنت، براحتی از میان برداشته می شد.

به دلیل انجام همین جنایت ها بود که شعارهای پوچ گروهک تروریستی ریگی در داعیه داری اهل سنت و قوم بلوچ هرگز مورد باور مردم منطقه و علمای اهل سنت قرار نگرفت زیرا آنان با دیدن جنایات این گروهک بخوبی به این واقعیت پی بردند که ریگی و مزدوران او تنها دست پرورده تفکرات سلفی گری و مورد حمایت آشکار کشورهای غربی به ویژه آمریکا هستند و ادعای حمایت آنها از اهل سنت دروغی بیش نیست.

حمایت آشکار سلفی های عربستان و کمک های مالی و تبلیغاتی آنان همچون شبکه العربیه از گروهک تروریستی ریگی گواهی دیگر بر ارتباط تنگاتنگ تفکر سلفی گری با افکار تروریستی ریگی است.

این حمایت به اندازه ای آشکار است که شبکه العربیه بلافاصله پس از جنایات تروریستی گروهک ریگی اقدام به پخش آن جنایات کرد و در یک نوبت نیز خبرنگار خود را برای انجام مصاحبه با عبدالمالک به پاکستان و مقر گروهک ریگی فرستاد.

اعترافات عبدالمالک ریگی قبل از اعدام، مبنی بر حمایت آمریکا از برنامه های تروریستی وی نیز گویای همین واقعیت است که او تنها یک ابزار در دست قدرت های استکباری و سلفی های تندرو بوده و هیچ اراده ای از خود نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دشمنان این مرز و بوم طی عمر انقلاب، بارها و بارها جدای از صفحه جنگ سخت و ترور، از همان ابتدای روی کار آمدن نظام با تعابیری چون ناتو فرهنگی، تهاجم فرهنگی و طی سال های اخیر جنگ نرم، عمق حسد خود را بر علیه مردم ایران نشان داده اند.

این جنگ نرم و سخت را به خوبی می توان در لایه های پنهان اقدام های کور تروریست ها در سیستان و بلوچستان مشاهده کرد، اقدام هائی که ضربه روحی و روانی بسیاری را به مردمان این خطه از ایران اسلامی وارد کرده است، ضربه هائی که به گفته حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در پی شهادت بیش از سه هزار نفر از مردم این استان، بسیار سخت و طاقت فرسا است.

با مطالعه سیر تحولات سیستان و بلوچستان پس از انقلاب، می توان به این سناریوی دشمن پی برد که اجیر شدگان و دشمنان تفکر و آرمان انقلاب در صدد هستند که این مرز نشین جنوب شرقی را به مرکز بحرانی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند.

با سیر تاریخی این جریان ها، اقدام های کور بسیاری را مشاهده می کنیم، دوره ای با زورگیری و شرارت، دوره ای با دامن زدن به  اختلافات قومی و مذهبی و زمانی با استفاده از جنگ تمام عیار تبلیغاتی و رسانه ای، سعی در اجرای این رویکرد داشتند که بارها و بارها با هوشیاری مردم و معتمدان، ریش سفیدان و بزرگان این توطئه ها خنثی و تفکرات پوچ آنان اجرا نشد.

اکنون نیز مهم است همان طوری که رهبری معظم انقلاب بر امر وحدت تاکید فرموده اند، تمامی اقشار مختلف شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط خاص استان با حفظ وحدت در برابر توطئه های شوم دشمنان ایستادگی کنند.

کد خبر 2860703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha