۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲

میزگرد « هر شب یک مهمان با مهر»؛

مناسب سازی معابر شهری دغدغه فراموش شده توانخواهان

مناسب سازی معابر شهری دغدغه فراموش شده توانخواهان

ساری - مناسب سازی معابر و خیابانهای شهری دغدغه جدی معلولان و متولیان بهزیستی مازندران است این درحالیست که روند اجرای این طرح چندان مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود رمپ هایی با شیب هشت درصد، مشکل اشتغال مددجویان و کم توجهی به قانون سه درصد اشتغال، مسکن توانخواهان، اجرای طرح کارازار از شیشه و توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی از جمله مباحثی است که در میزگرد مجازی مهر در قالب طرح هر شب یک مهمان با مهر از سوی دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر مازندران بررسی شد.

با آنکه درصد قابل توجهی از جمعیت مازندران را افرد توانخواه و سالمند تشکیل می دهند، معابر استان شایسته حضور این افراد نیست و در بکار گیری و اشتغال افراد توانخواه نیز مشکلاتی بر سر راه وجود دارد.

جواد بسطامی رئیس اداره بهزیستی نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، توانبخشی برند سازمان بهزیستی است، بیان داشت: برای خدمات پیراپزشکی، آموزش حرفه آموزی، بازتوانی جسمی و روانی، ارتقاء سطح کارایی معلولین و آسیب دیدگان به بالاترین حد ممکن با هدف دستیابی به یک زندگی مستقل همراه با رضایتمندی درجامعه از جمله اهداف است.

وی در پاسخ به موانع اجرای طرح مناسب سازی معابر برای معلولان گفت: درباره موضوع مناسب سازی طبق ماده ۲قانون جامع حمایت از حقوق معلولین کلیه وزارتخانه ها موسسات و شرکتهای دولتی نهادهای عمومی موظفند در احداث ساختمانها به نحوی عمل کنند که دسترسی آسان معلولان کم توان جسمی در آن ادارات فراهم شود.

وی بیان داشت: شهرهای ما خصوصا غرب مازندران به دلیل توریسم ومسافرهای فصلی توانسته با رعایت حداقلی، معابر پیاده روها را مناسب سازی کند.

باتوجه به حجم بالای دانشجویان و فارغ التحصیلان معلول در رشته های مختلف، عدم توجه و باور به توانمندی معلولان از جمله مسائل است

بسطامی درباره رعایت نشدن قانون سه درصد استخدامی معلولان اظهار داشت:باتوجه به حجم بالای دانشجویان و فارغ التحصیلان معلول در رشته های مختلف، عدم توجه و باور به توانمندی معلولان از جمله مسائل است و با این حال شهرستان نوشهر ۳۹ دانشجوی معلول درحال تحصیل دارد که کلیه هزینه های تحصیل توسط بهزیستی پرداخت می شود و برخی از این افراد دانشجو در مقطع دکترا، کارشناسی ارشد وکارشناسی هستند.

اجرای طرح مراقبین ویژه معلولان در نوشهر

وی با اظهار امیدواری از اینکه سازمان بهزیستی با حضور ارزشمند و خلاق دکتر محسنی بندپی گامهای اساسی بردارد گفت: از جمله طرحها را  طرح مراقبین ویژه معلولین اشاره کرد که در هفت استان کشور بصورت پایلوت اجرایی شده و استان مازندران بسیار موفق بوده در این طرح بوده است.

رئیس اداره بهزیستی نوشهر یادآور شد: طرح مراقبین ویژه معلولان در سه شهر نوشهر، قائم شهر و ساری در حال اجراست که نوید حضور معلول برای دستیابی به زندگی بهتر درجامعه بوده و با اشتغالزایی مستقیم ۲۶نفردر شهرستان نوشهر درحال اجراست و دراین زمینه درسطح کشور دارای رتبه است.

جواد بسطامی درباره شمار افراد تحت پوشش ادامه داد: شهرستان نوشهر حدود سه هزار و ۲۰۰ معلول و چیزی حدود ۴۰۰ مددجو شناسایی شده دارد اما جامعه هدف بهزیستی مطمئنا باتوجه سطح کمی وکیفی خدمات سازمان از بحث ژنتیک گرفته تا سالمندی را شامل می شود.

وی با اشاره به مقوله طلاق، حضور سازمان بهزیستی و مداخلات آن را در بحرانهای اجتماعی به منظور کاهش آن موثر دانست و گفت: طبق آمار سال گذشته پرونده های ارجاعی ۳۹ درصد نسبت کاهش داشته است.

وی به برنامه های هفته بهزیستی اشاره کرد و با بیان مانور کاروان اورژانس اجتماعی در شهرستان یادآور شد: با توجه به اینکه دبیری فرهنگی مبارزه با مواد مخدر با بهزیستی بوده، کارهای فرهنگی برای آگاه سازی مردم انجام شده است.

جواد بسطامی ادامه داد: کارزار رسانه ای شیشه در سطح استان برای ارتقای آگاهی خانواده ها و جوانان از پیامدهای مصرف شیشه با موفقیت انجام شد ولی می طلبد که ۲۲ ارگان و سازمانهای مرتبط وعضو نیز فعالیتها ومسئولیتهای خود را به نحو شایسته انجام دهند.

وی با تاکید بر مبارزه اجتماعی با اعتیاد یادآور شد: برای حساس شدن خانوادها می توان کمک در پیشگیری از اعتیاد از طریق آگاه سازی، برگزاری نمایشگاه های پیشگیری از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، اجرای طرح های پیشگیری از اعتیاد با محوریت اجتماع محوری، مشاوره وبازتوانی معتادین، آموزش اولیه زندگی، مهارتهای زندگی، اشتغالزایی وآماده سازی شغلی انجام داد.

رئیس اداره بهزیستی نوشهر در خصوص مسکن مددجویان ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه فی مابین سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن، استان مازندران بعد از استان خراسان رضوی بالاترین رتبه و سهمیه به میزان دو هزار واحد مسکونی را دارد.

وی در زمینه افراد پشت نوبت برای دریافت خدمات اظهار داشت: در شهرستان ۳۸۸ نفر پشت نویت روستایی  و۲۱۹ نفر پشت نوبت شهری و ۱۶ خانواده دارای دو معلول به بالا هستند که شهرستان نوشهر سهمیه تخصیصی را بطور کامل جذب کرده است.

طرح توانبخشی جامعه روستایی

بسطامی بیان داشت:  در خصوص خانواده های دو معلول، یکی از فعالیتهای توانبخشی همان طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی از سال ۸۷ در مناطق روستایی شهرستان نوشهر شروع شده و امروز تمامی روستاهای بخش مرکزی و کجور مشمول طرح هستند که شامل خدماتی از قبیل اشتغال، سلامت، مناسب سازی، توانمندسازی معلولان و آموزش است.

بسطامی درخصوص اشتغال با اشاره به اینکه تعهد استانی برای این شهرستان ۷۵ فرصت شغلی بوده است گفت: ۱۵۲ فرصت شغلی در شهرستان نوشهر ایجاد شد که از طریق وامهای خوداشتغالی، مشاغل خانگی و پروانه فعالیتهای صادره از طریق سازمان بهزیستی و همچنین اشتغال بدون دریافت تسهیلات انجام شده است.

رضا تقی پور رئیس بهزیستی شهرستان نور نیز با بیان اینکه، توانبخشی مجموعه اقدامات و فعالیتهای تخصصی، فنی، ارتوپدی، توان پزشکی و مددکاری به منظور توانمندسازی، قادرسازی و بهبود وضعیت زندگی، ارتقاء سطح زندگی و تغییر سبک زندگی برتی حضور مناسب معلولین در خانواده وجامعه شامل می شود گفت: مناسب سازی یکی از اقداماتی است که می تواند زمینه حضور معلول را در جامعه تسهیل کند.

وی عنوان کرد: عزم جدی مسئولان برای نهادینه کردن رعایت استاندارد سازی، اصول مناسب سازی است و با توجه به اینکه معلولین، شهروندان جامعه اند، اجرای اصل مناسب سازی اماکن عمومی و محل زندگی معلولین مهم است.

۲۰ درصد طلاقها منجر به سازش شد

وی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی یادآور شد: با توجه به ارتباط تنگاتنگ دادگستری و بهریستی بیش از ۹۰ درصد موارد طلاق به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع شد که در چهار ماهه اخیر حدود ۲۰ درصد موفق به سازش شد.

تقی پور ادامه داد: بهزیستی بااستفاده از مراکز درمان سرپایی و مراکز اقامتی میان مدت (کمپها) تعداد ۸۰ نفر را تحت درمان قرار داد و البته مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی، گروهای ان ای نیز اقدامات قابل توجهی دارند.

نور اورژانس اجتماعی ندارد

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی مشعول ارائه خدمات افراد دچار بحرانهای اجتماعی وخانوادگی، کودکان خیابانی، دختران فراری، کودک آزاری و بدسرپرستان و... و. در بعضی ازشهرستانها است تصریح کرد: این شهرستان به دلیل فقدان این واحد از حمایت شهرهای همجوار بهره می جوید.

رئیس اداره بهزیستی نور بیان داشت: سازمان بهزیستی تماما در زمینه های اجتماعی، روانشناختی، شخصیتی، رفتاری و امنیت اجتماعی فعالیت می کند بنابراین همه دستگاها،  نهادهای دولتی وغیردولتی و آحاد مردم در این حوزه ها وظیفه دارند.

رئیس اداره بهزیستی کلاردشت نیز در خصوص برنامه های پیشگیری، با بیان اینکه اجرای برنامه های کارزار از مصرف شیشه با همکاری کلانتری پلیس آگاهی، دادگاه و دیگر نهادها و ارگان ها در سطح شهر انجام شد گفت:در این راستا، هشت هزار بروشور، ۲۰۰ بسته تبلیغاتی، پنج هزارو ۶۰۰ پیام در مورد  پیشگیری از شیشه ارسال شد.

شیرافکن خداداد همچنین بیان داشت: استقرار پایگاه به مدت ۹ روز در مناطق آسیب خیز شهرستان انجام شد.

رئیس بهزیستی کلاردشت از راه اندازی اولین مرکز درمان و کاهش آسیب ها یعنی خانه بهبودی که دارای مجوز قانونی است، در شهرستان خبر داد و گفت: همچنین پرداخت تسهیلات وام خود اشتغالی به افراد بهبود یافته انجام شد.

خداداد، برگزاری کارناوال پیاده روی مسابقات ورزشی با حضور بهبود یافتگان در سطح شهر، مشاوره دادن به خانواده های بهبود یافتگان توسط مشارین اداره بطور رایگان، برگزاری جلسات سخنرانی در مساجد با همکاری اداره تبلیغات و نیروی انتظامی در خصوص پیشگیری از اعتیاد را از دیگر برنامه ها برشمرد.

وی با اشاره به انجام سنجش بینایی و غربالگری برای کودکان سه تا ۶ سال، در خصوص اورژانس اجتماعی گفت: چهار هزار پیامک برای اطلاع رسانی و استقرار پایگاه سیار در کلاردشت از جمله اقدامات است.

رئیس بهزیستی کلاردشت، راه اندازی خط ۱۲۳و خط مستقیم ۱۴۸۰مشاوره رایگان بدون پیش شماره را از جمله خدمات برشمرد و گفت: به ۱۷نفر از مراجعه کنندگان در خصوص اختلافات خانوادگی، پیشگیری از اعتیاد، خودکشی و ازدواج توسط مشاورین مشاوره داده شد.

خداداد ادامه داد: در خصوص واحد اجتماعی بالای ۱۰۰نفر تحت پوشش که حدود ۵۰ درصد ان مستمر گیر و مابقی غیر مستمر بگیر و یا پوشس نوبت هستند و از مجموع تحت پوشش در ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز بین ۹۰ درصد توسط خیرین سبد کالا توزیع شد و بالای یک تن برنج، ۳۰ جعبه کیوی، ۱۰۰ کیلو گیلاس و غیره توسط خیرین توزیع شد.

شیرافکن خداداد با اشاره به مشارکتهای مردمی عنوان کرد: درقالب مشارکت های مردمی، ۸۸۲ میلیون و ۲۲۴ هزار ریال کمک نقدی و غیرنقدی به افراد تحت پوشش داده شد.

وی ارائه دو نیسان اثاثیه منزل، ۱۶راس گوسفند قربانی توسط خیرین بین افراد را از جمله خدمات بیان کرد و گفت: ۳۲ نفر از مددجویان بطور رایگان توسط پزشکان متخصص ویزت شدند.

ایجاد رمپ با شیب هشت درصد لازم است

شیرافکن خداداد درباره مناسب سازی معابر با اشاره به تشکیل جلساتی با حضور مدیران شهری و با موضوع مناسب سازی معابر شهری گفت: به صورت مداوم پیگیری هایی جهت رفع رفاه حال معلولین و سالمندان صورت می گیرد و از جمله درخواست های ما ایجاد رمپ با شیب هشت درصد همراه با دستگیره آهنی است که با کلیه ادارات مربوطه مکاتبه شد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که ادارات و ساختمان هایی که جنبه عمومی دارند باید از رمپ با شیب هشت درصد برخوردار باشند که متاسفانه اینگونه نیست.

به گفته خداداد، در همین خصوص با همراهی کارشناسان شهرداری و مسکن و شهرسازی بازدیدهایی از ساختمان های عمومی در حال ساخت صورت گرفت.

کد خبر 2860728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha