۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد منصور نریمان

نریمان مرشد عود نوازی ایران بود/ خدمتی به عظمت یک تحول تاریخی

نریمان مرشد عود نوازی ایران بود/ خدمتی به عظمت یک تحول تاریخی

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد منصور نریمان نوازنده پیشکسوت عود جمعه ۲۶ تیرماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا پورامید مدرس و پژوهشگر موسیقی در ابتدای این مراسم گفت: پیر، پدر و مرشد عودنوازی ایران سرانجام به پرواز آخر رسید و آوای کوچ را سرداد. او به نظر من و بسیاری از کارشناسان و هنرمندان موسیقی عنصر نامیرای موسیقی ایرانی بود که هنرمندی شریف و ارزشمند در جامعه هنری ایران، به حساب می‌آمد که البته در مورد سجایای اخلاقی او حرف‌ها زیاد است.

وی افزود: منصور نریمان هنرمندی تقریباً بی‌نظیر بود که در ساز عود کسی به اندازه او موثر نبود. گرچه عدم توجه و نادرویشی‌های روزگار برای او نیز اتفاق افتاد اما هیچ‌گاه گلایه نکرد و به کار خود ادامه داد. نریمان برآمده از مکتب روح‌الله خالقی بود و گرچه او را ندیده بود اما در حوزه موسیقی به قدری پیرو مکتب این استاد موسیقی ایران قرار گرفت که این خود به تنهایی دارای ارزش‌های فراوانی است. او علاوه بر اینکه در زمینه ورزش، قهرمان بوکس استان خراسان بود، طبع شاعری، ملودی‌پردازی و تصنیف‌سازی‌اش به قدری ارزشمند بود که هیچ‌گاه نمی‌توان این نکته ارزشمند را فراموش کرد. در نگاه او مهر جاری بود و وقتی به چشمان او می‌رسیدیم، مهربانی مستتر بود.

عزرائیل منتظر مسئولان نمی ماند

سید عباس سجادی که اجرای این مراسم را به عهده داشت، با انتقاد از کم‌توجهی سازمان بهشت‌زهرا (س) برای اختصاص قطعه دوم هنرمندان در این مکان، گفت: جا دارد از خانواده زنده‌یاد شاپور قریب کارگردان فقید سینمای ایران تشکر کنم که این اجازه را به خانواده زنده‌یاد نریمان دادند که پیکر این هنرمند فقید در طبقه دوم مزار این هنرمند دفن شود. گرچه مدتی است از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد تلاش‌هایی برای اختصاص قطعه دوم هنرمندان در بهشت‌زهرا (س) صورت گرفته اما متاسفانه هنوز در این زمینه شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

وی افزود: تقدیر الهی نوبت به نوبت هنرمندان را از این دنیا می‌برد و مطمئن باشید که عزرائیل برای مسئولان شهرداری صبر نمی‌کند، پس از این عزیزان خواهش می‌کنم تا هر چه سریعتر نسبت به اختصاص قطعه دوم هنرمندان در بهشت‌زهرا (س) اقدامات لازم را انجام دهند تا هنرمندان با احترام دفن شوند.

سجاد مهربانی خواننده موسیقی ایرانی نیز ضمن اجرای دعای ملکوتی «ربنا»، خطاب به حاضران در مراسم گفت: سال‌ها پیش سعادتی پیش آمد که وجود زلال استاد منصور نریمان را در حوزه موسیقی درک کنم و در این مدت بود که ذره‌ذره جانم زلالی ایشان را حس کرد. به هر حال امیدوارم که روح مهربان و عزیز این هنرمند گرامی، قرین رحمت الهی باشد.

نریمان ساز عود را دوباره به خانواده موسیقی ایران بازگرداند

محمد سریر نوازنده و آهنگساز نیز در این مراسم با بیان اینکه یک اسطوره دیگر از پیکر هنر سترگ ایران‌زمین جدا شد، بیان کرد: طی چند سده گذشته بخشی از موسیقی و یکی از سازهای ما از بدنه این هنر جدا شده بود اما با همت بزرگانی چون منصور نریمان، ساز عود دوباره به خانواده موسیقی ایران برگشت. این استاد بزرگ به نوعی مبدأ تحولی بزرگ در حوزه سازهای ملی ما بود و می‌توان گفت که با تلاش و جدیت استاد نریمان بود که زبان گویای موسیقی با ساز عود معرفی شد. البته استاد عبدالوهاب شهیدی نیز در بخش اجرایی حضور بسیار پررنگی داشتند اما آنچه تداوم کار را میسر کرد، خدمت بزرگی بود که استاد نریمان به موسیقی ایران کرد و بعد از صدها سال، کاری کرد که دوباره این ساز به ایران بازگردد.

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: استاد نریمان جوانان برومندی را تربیت کرد که توانستند موسیقی را با زبانی ارزشمند بیان کنند و هم‌اکنون جایگاه بسیار معتبری را در موسیقی ایران پیدا کنند. استاد نریمان منزلتی به موسیقی داد که به نوعی باعث پیوند حلقه اخلاقی گذشتگان با نسل امروز شد و امیدوارم هنر این هنرمند بزرگوار بتواند در بین نسل آینده نیز تداوم پیدا کند و بخشی از حضور وی در هنر ملی ایران نمایان شود.

ظریف ترین نکته ای که نریمان در موسیقی به شاگردانش یاد داد

علی پژوهشگر از شاگردان استاد نریمان نیز بعد از اجرای قطعه آوازی توسط علی رستمیان، توضیح داد: اولین باری که با نام استاد منصور نریمان آشنا شدم، زمانی بود که به هنرستان موسیقی ایران وارد شدم و به من گفتند که باید این استاد بزرگوار تائیدیه مرا برای حضور در هنرستان امضا کند. وقتی موضوع را با پدرم مطرح کردم، او از این هنرمند بزرگ و خانواده وی به نیکی و بزرگی یاد کرد و این هنرمند شایسته را فردی معتبر در جامعه هنر ایرانی به من معرفی کرد.

وی در بخش پایانی این مراسم افزود: استاد نریمان علاوه بر ممارست در تمرین و شاگردان زیادی که در زمینه موسیقی تربیت کرد، به نکته بسیار ظریفی توجه داشت. او آنچنان اعتماد به نفسی به شاگردان خود می‌داد که هم‌اکنون هر کدام از هنرجویان او توانسته‌اند سبکی از درون خود را پیدا کنند و این همان اعتماد به نفس و اجازه‌ای بود که استاد نریمان برای شکفته شدن استعدادهای آنها می‌داد. او با ظریف‌ترین روش آنچنان اعتماد به نفسی به شاگردانش می‌داد که می‌توان گفت همین موضوع راز موفقیت این استاد بزرگ موسیقی ایران است.

فضل ‌الله توکل، هوشنگ کامکار، علی‌اکبر شکارچی، هادی آزرم، علی بوستان، رضا مهدوی، حسین علی‌شاپور، افشین معصومی، بابک چمن‌آرا، علی مرادخانی، حمیدرضا نوربخش و تعدادی دیگر از هنرمندان از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد منصور نریمان بودند.

بر اساس این گزارش مراسم یادبود این هنرمند فقید موسیقی کشورمان دوشنبه ۲۹ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 2860734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha