۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه در گفتگو با مهر:

چشمه های طاقبستان خیلی سریع از خشکسالی متاثر می شوند

چشمه های طاقبستان خیلی سریع از خشکسالی متاثر می شوند

کرمانشاه- مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه ماهانه میزان آب های استان اندازه گیری می شود آمار نشان داده چشمه طاق بستان از بارش و يا عدم بارش و خشکسالی خیلی زود متاثر می شود.

کیاست امیریان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین اخبار از علل خشکی چشمه های طاقبستان، اظهار داشت: از زمان خشک شدن چشمه ها و اهميت آن به عنوان نماد استان در کنار بازديدهای ميدانی و بررسی موضوع توسط کارشناسان با سابقه در شرکت آب منطقه ای و هم چنين دو جلسه در استانداری به ریاست استاندار، اصلی ترين عامل، بروز خشکسالی و استمرار آن طی ۱۰ سال اخير وعدم بارش برف که اصلی ترين منبع تغذيه در تابستان بوده، مطرح و مورد تاکید است.

وی  در پاسخ به اینکه توضیح آب منطقه ای در خصوص چاه های پایین دست چشمه ها که از این سفره ها آب می گیرند، چیست؟ گفت: اين چشمه از سازند کربناته (ارتفاعات سنگي شمال چشمه) تغذيه می شود که با چاه های پايين دست ارتباط هيدرو ليکی موثر ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه افزود: البته چاه جديدی در اين سال هاي اخير حفر نشده است و چاه اشاره شده با رعايت فاصله لازم تعيين محل شده اند و قدمت ان بطور متوسط بيش از۱۰ سال است.

وی در خصوص چاه هاي تنگه کنشت نیز، گفت: تنها چهار حلقه برای تامين آب شرب و بهداشت يگان مستقر و يک چاه آب شرب وجود دارد که ارتباط هيدروليکی موثری حتی بر اساس مطالعات، مشاور ميراث فرهنگی براي ساماندهی محوطه طاق بستان انجام داده اند، ندارند.

امیریان با بیان اینکه به طور عمده ماهيانه از سراب ها  اندازه گيری آبدهی می شود، گفت: این اقدام در مورد طاقبستان نیز صورت می گیرد و براساس آمار مشاهده می شود که سيستم چشمه طاق بستان نوسان آبدهی از چند هزار ليتر در فصل بهار تا چند ليتر در فصل پاييز دارد و خیلی زود از بارش و يا عدم بارش متاثر می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه یادآور شده و تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده نظریه خشک شدن این چشمه ها به علت خشکسالی تقویت می شود و قابل تایید است.

لازم به ذکر است، پیش از این نیز مدیر عامل آب منطقه ای استان کرمانشاه، علت خشکی چشمه های طاقبستان را خشکسالی اعلام کرده بود و مدیرکل میراث فرهنگی استان نظری خلاف این داشته و چاه ها و کارواش های اطراف این منطقه را عامل خشکی چشمه های هزارساله و دریاچه طاقبستان می داند و میراث فرهنگی برای بررسی این موضوع از تیم زمین شناسی کارشناس به کرمانشاه دعوت به عمل آورده و قول اعلام نتایج کارشناسان را نیز به رسانه ها داده است.

کد خبر 2862656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha