۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲

معاون استاندار البرز مطرح کرد:

جزئیات جدید حادثه سیل البرز/ هواشناسی وقوع سیل را پیش بینی نکرد

جزئیات جدید حادثه سیل البرز/ هواشناسی وقوع سیل را پیش بینی نکرد

کرج - در نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ضمن تشریح ابعاد مختلف حادثه سیل اخیر مشخص شد اداره کل هواشناسی البرز وقوع سیل را پیش بینی نکرده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اصحاب رسانه با محوریت بررسی حادثه سیل روستای سیجان و سرزیارت پیش از ظهر امروز در استانداری البرز برگزار شد.

هیربد معصومی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ابتدا با اشاره به اینکه برخی خبرهای و تحلیل های منتشر شده از سوی برخی رسانه پیرامون حادثه سیل در روستای سیجان و سرزیارت با واقعیت مطابقت نداشت، اظهار کرد: برخی در این میان به عدم حضور استاندار و معاونان در استان شکایت داشتند و معتقد بودند عوامل امدادی دیر در محل حادثه حاظر شده اند در صورتی که این حادثه ساعت ۹ شب ۲۸ تیرماه جاری رخ داد و نیروهای امدادی قبل از ساعت ۱۱ همان شب در محل حادثه حاضر شدند و ساعت یک بامداد روز ۲۹ تیرماه یعنی دوشنبه اولین جلسه ستاد بحران استان با حضور اعضای این شورا تشکیل شد.

اداره کل هواشناسی احتمال وقوع سیل را پیش بینی نکرده بود

وی در ادامه به پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان اشاره کرد و گفت: این اداره کل برای روز ۲۸ تیرماه گرد و غبار و وزش باد را پیش بینی کرده بود و احتمال وقوع سیل پیش بینی نشده بود و اخطاری مبنی بر وقوع سیل از سوی این اداره کل به ادارات استان مخابره نشده بود. برای صبح روز ۲۹ تیرماه یعنی یک روز پس از حادثه احتمال آبگرفتگی معابر و خیابان ها را در شهر کرج پیش بینی کرده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز موقعیت جغرافیای روسای سیجان را تشریح کرد و گفت: این روستا در ۱۰ کیلومتری محور کرج – چالوس قرار دارد و در پی وقوع سیل به محور کرج – چالوس خسارتی وارد نشد.

معصومی گفت: به گفته محلی ها از ۵۰ سال گذشته تا کنون سیلی با این میزان خسارت در این منطقه حادث نشده بود.

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان البرز به تلفات این حادثه اشاره کرد و افزود: در این حادثه دلخراش ۷ نفر از اهالی روستا کشته شدند و در حال حاضر یک نفر مفقود شده است.

معصومی در ادامه گفت: یکطرفه بودن محور کرج – چالوس از سمت شمال به جنوب کمک رسانی به حادثه دیدگان را با مشکل مواجه کرد به همین منظور از پلیس راه درخواست کردیم که محور را مسدود کند تا تیم های امدادی با سرعت بیشتری خود را به محل حادثه برسانند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به اینکه باید کنترل ترافیک در کلانشهرها هوشمند باشد، افزود: پیشنهاد زوج و فرد شدن محور کرج – چالوس با موانع تعرفه ای و جرائم سنگین ارائه شده است امیدواریم در این محور شاهد کاهش حجم ترافیک به خصوص در روزهای تعطیل باشیم.

خسارت ۱۰ تا ۹۰ درصدی ۵۰ خانه روستایی در حادثه سیل اخیر البرز

معصومی ادامه داد: در محور کرج – چالوس بیش از ۸۰ روستا وجود دارد و یکطرفه شدن محور در روزهای تعطیل برای اهالی مشکلات زیادی را به وجود آورده است به همین منظور لازم است در هنگان یکطرفه شدن محور، پلیس راه با استانداری البرز هماهنگی های لازم را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی البرز افزود: ۸۰ خودرو در این حادثه آسیب دیدند و در رودخانه غرق شدند نگرانی ها از وجود سرنشین در خودروها شدت گرفت ولی لاشه های خودروها که از آب گرفته شد و با اعلام محلی ها خوشبختانه سرنشینی در خودروها نبود.

وی از ارسال سه سِت سنگین نجات از سوی شهرداری کرج به محل حادثه خبر داد و گفت: ۳۰ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد ولی به علت قطعی برق و میزان بالای خسارات به تاسیسات روستا امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد.

وی هدایت عملیات مدیریت بحران سیل در روستای سیجان و سرزیارت را به عهده فرمانداری کرج اعلام کرد و گفت: فردای روز حادثه معاون وزیر کشور و رئیس ستاد بحران کشور در منطقه حاضر شد و برای پیگیری وضعیت و میزان خسارات دستوراتی ویژه ای در دستور کار قرار گرفت.

جانشین رییس شورای مدیریت بحران استان البرز اعلام کرد: به ۵۰ خانه در روستای سیجان و سرزیارت خسارت ۱۰ تا ۹۰ درصدی وارد شده است.

معصومی در رابطه با مصدومان حادثه گفت: ۱۲ نفر در این حادثه مصدوم شدند که در حال حاضر در بیمارستان های مدنی و شهید باهنر کرج بستری هستند تعدادی از روستائیان که جراحات سطحی داشتند توسط نیروهای امدادی در محل حادثه به صورت سرپایی تحت مداوا قرار گرفتند.

پل های غیرفنی در بستر رودخانه کرج ساماندهی می شوند

وی میزان خسارات روستای سیجان و سرزیارت و همچنین شهرستان طالقان را در پی سیل اخیر به طور تقریبی ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

معصومی به تشکیل ستاد سفر پیش از تعطیلات اخیر در استان البرز اشاره کرد و گفت: به علت اینکه بخشی از محور چالوس در حریم شهرستان کرج قرار دارد پیش از همه تعطیلات برای ارائه بهترین خدمات به مسافران و همشهریان ستاد سفر تشکیل می شود در این ستاد نیز اداره کل هواشناسی احتمال آبگرفتگی را پیش بینی کرده بود ولی احتمال وقوع سیل و بارندگی شدید را اعلام نکرد.

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان البرز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پل های عبوری غیر فنی در حریم و بستر رودخانه کرج وجود دارد که در هنگام وقوع سیل عبور آب را با مشکل مواجه می کند و باعث کاهش ایمنی و بالا رفتن میزان خسارت می شود آیا برای ساماندهی این پل های غیرفنی برنامه ای دارید؟ گفت: بسیاری از پل های غیرفنی توسط اهالی روستا تعبیه شده است. ساخت سه پل اصولی و منطبق با استاندارد در دستور کار است و قطعا برای کاهش خسارات در حوادث غیر مترقبه ساماندهی پل های غیرفنی در بستر رودخانه کرج در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه کرج را در بالا رفتن میزان خسارات تاثیرگذار دانست و گفت: هفته گذشته اهالی روستای سیجان در پی اجرای حکم تخریب ساخت و سازها در حریم رودخانه کرج در محدوده این روستا اعتراض کردند به همین منظور ساماندهی ساخت و سازها در این محور به بنیاد مسکن واگذار شده است.

اجرای طرح خطرپذیری در استان البرز

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران استان البرز ادامه داد: بنیاد مسکن با واگذاری زمین به اهالی و پرداخت وام کم بهره ساخت و سازهای غیرمجاز را ساماندهی می کند.

وی گفت: متاسفانه استان البرز با پدیده شوم ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه است در سال گذشته ۴۰۰ واحد از ساخت و سازهای غیرمجاز در محور کرج – چالوس تخریب شد به همین منظور برای کاهش میزان خسارات در حوادث غیر مترقبه باید نظام مهندسی در ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم رودخانه نظارت بیشتری داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از آغاز مطالعات طرح خطرپذیری در استان البرز خبر داد و گفت: مراحل مطالعاتی طرح خطر پذیری در دستور کار است که امیدواریم با اجرایی کردن این طرح گلوگاه های خطر در استان شناسایی شود تا تکالیف هر دستگاه در مواقع بحرانی مشخص شود.

معصومی در پایان احیای آب بندها در مناطق روستایی را برای کاهش میزان خسارات در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه ضرورتی انکار ناپذیر خواند.  

کد خبر 2864560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناری ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      0 0
      هواشناسی چه چیزی را پیش بینی می کند که که سیل را پیش بینی کند. ساخت و ساز در حریم رودخانه ها بلای جان خودشان شد.