۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷

گزارش خبری مهر؛

والیبال شهرداری زاهدان به کما رفت/ رنج والیبال از بی مهری‌ها

والیبال شهرداری زاهدان به کما رفت/ رنج والیبال از بی مهری‌ها

زاهدان-والیبال شهرداری تنها تیم ورزشی توپی لیگ برتر سیستان و بلوچستان به کما رفته و اگر هرچه سریع تر به دنبال احیا آن نباشیم ممکن است به بیش ۳۰از سال گذشته در عرصه ورزش باشگاهی بر می گردیم.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: چند سال پس از کسب سهمیه لیگ برتر توسط تیم والیبال شهرداری زاهدان، موجی از امید دیار سیستان و بلوچستان را در بر گرفت چون برای نخستین بار در رشته های توپی فرصتی برای عرض اندام و مطرح شدن ایجاد شد، اما به گفته مردم گوئی مسئولان چشم دیدن این شادی را نداشتند و به دنبال از بین بردن تنها امید مردمان این دیار هستند.

جدای از شور و نشاط و نیاز توسعه ورزش در سیستان و بلوچستان به گفته کارشناسان، ورزش می تواند به عنوان یک اقتصاد صنعتی و فرهنگی برای استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان باشد، با داشتن نماینده در لیگ های برتر رشته های ورزشی می توان برای معرفی هر چه بهتر این مرزنشین در افکار و باور عموم تلاش کرد.

کارشناسان معتقدند، ورزش و حضور در چشم و فکر مردم از طریق رسانه ها و امواج شبکه های مختلف تلویزیون، سیستان و بلوچستان را با دارا بودن امکانات فرهنگی و گردشگری بهتر و بیشتر به همگان می شناساند و باید این فرصت را هیچ وقت از دست ندهیم.

برای پیگیری این موضوع، خبرنگار مهر پای صحبت های نماینده مردم زاهدان در شورای شهر و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان نشست.

تیم شهرداری زاهدان از بی مهری رنج می برد/ انصراف از لیگ برتر

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان با تشریح هزینه های تیم داری شهرداری زاهدان گفت: تیم والیبال شهرداری زاهدان که به عنوان نماینده استان در لیگ برتر والیبال و به عنوان تنها محرک حضور مردم در ورزشگاه ها، انصراف خود را اعلام و در فصل ۹۴ دیگر تیمی در این خصوص نخواهیم داشت.

عباس شیبک در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تیم شهرداری زاهدان در سال ۹۲ وارد لیگ برتر شد که در آن زمان در نخستین سال حضور، ۱۹ میلیارد ریال هزینه شد که این رقم در سال ۹۳ به ۲۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی با اشاره وضعیت تیم شهرداری زاهدان یاد آور شد: سال ۹۲ تعداد دو بازیکن بومی و در سال ۹۳ نیز شش بازیکن بومی در این باشگاه حضور داشتند که بیشترین میزان قرارداد در این سال ها ۱۶۰ میلیون تومان و کمترین آن ۱۰ میلیون تومان بوده است، شهرداری زاهدان فرصتی برای نمایش توان و استعدادهای پنهان ورزشی در سیستان و بلوچستان بود.

نماینده مردم زاهدان در شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین حضور قوچان نژاد مربی باسابقه لیگ برتر به همراه مربی، سر کمک، پزشک و آنالیزور در فصل ۹۳ در مجموع مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است که آن هم در پی حضور این مربی با سابقه در دیار زاهدان بسیار ناچیز بود.

وی در خصوص نحوه ایاب و ذهاب تیم گفت: ایاب و ذهاب درون شهری با امکانات سازمان اتوبوس رانی در زاهدان انجام می گرفت و سفرهای خارج از استان نیز با هواپیما انجام می شد، همچنین محل اسکان نیز مطابق برنامه ریزی های در زاهدان هتل جهانگردی، تهران مهمانسرای شهرداری و  سایر شهرستان ها هتل در نظر گرفته شده بود.

عباس شیبک

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان مهم ترین مشکل تیم شهرداری زاهدان را از دیدگاه شهردار کمبود نقدینگی و توجه به اولویت های شهرداری از قبیل آسفالت، پارک، فضای سبز و جمع آوری زباله ذکر کرد و گفت: در طی سال ۹۳ مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از لیست پروژه ها به منظور پرداخت بدهی باشگاه حذف شد که در این راستا ۲۰۰ میلیون تومان از محل فاز اول بوستان بانوان، ۳۰۰ میلیون تومان از محل احداث سالن ورزشی بانوان، ۴۰۰ میلیون تومان از محل فاز اول استخر سرپوشیده شهید طباطبایی، ۱۰۰ میلیون تومان از محل احداث نمازخانه و ۱۰۰ میلیون نیز از محل تکمیل نمازخانه در پارک لاله و سرداران شهید در این راستا حذف گردید.

شیبک تاکید کرد: همچنین امسال نامه ای از سوی وزارت کشور ارسال شد که هیچ یک از شهرداری ها حق تیم داری در سطوح قهرمانی و باشگاهی ندارد و فقط بایستی در امر ورزش همگانی و محلاتی سرمایه گذاری مربوطه صورت بگیرد که این سر آغاز مشکلات بود.

سایه سنگین بی مهری مسئولان بر والیبال استان

وی معتقد است: حال که چنین قانونی جنجال بر انگیز مصوب شده، احیا و حضور تیم شهرداری زاهدان در لیگ برتر نیازمند درایت مسئولان است اما افسوس که گوئی برای هیچ کس این فرصت ارزنده مهم نیست.

شیبک گفت: متاسفانه این تیم هیچ گونه حمایتی نیز از سوی مسئولان استان نمی شود که این شرایط بر مشکلاتش افزوده است، این در حالی است که ریاست محترم جمهوری در بحث حمایت از تیم والیبال عنایت ویژه ای داشته اند.

عضو شورای شهر زاهدان نداشتن زیرساخت های اولیه از قبیل مکانی برای تمرین، اسکان، طرح استعداد یابی و پشتوانه سازی را از دیگر مشکلات پیش روی تیم والیبال شهرداری زاهدان بر شمرد.

سپردن امتیاز تیم به بخش خصوصی عمده راهکار نجات تیم والیبال

شیبک اظهار داشت: تیم والیبال شهرداری که تنها جایگاه و محلی می باشد که در حال حاضر می تواند تماشاگران بی شماری را که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می دهد، به سالن های ورزشی بکشاند نباید از بین برود و به فراموشی سپرده شود زیرا  بر اساس آمار ارائه شده بازی های خانگی این تیم موجب کاهش جرم و خلاف در سطح جامعه شد.

وی تاکید کرد: باید امتیاز شهرداری زاهدان در سیستان و بلوچستان بماند، باید نگاه حمایتی داشت، آن هم نه فقط یک ارگان بلکه حمایت استانی را می طلبد در غیر این صورت امتیاز تیم را به راحتی از دست خواهیم داد.

وی سپردن امتیاز تیم به بخش خصوصی از قبیل منطقه آزاد چابهار، سیمان سیستان، صنعت و معدن، هامون سازه را یکی از راهکارهای زنده نگهداشتن تیم والیبال برشمرد و ادامه داد: فعال کردن سطوح پایه تیم از قبیل آکادمی، استعداد یابی و استفاده از افراد بومی حداقل ۶۵ درصد از دیگر راهکارها به شمار می رود.

شهرداری زاهدان همچنان به بازیکنان بدهی دارد

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان بیان کرد: این تیم هنوز به صورت کامل هزینه های خود را در سال ۹۳ تسویه نکرده است و باید در این زمنه چاره اندیشی جدی شود.

شیبک که چندین قهرمانی جهان را در رقابت های ووشو و رزمی در پرونده کاری خود دارد گفت: من به عنوان یک بومی، جوان، ورزشکار، خواهان ماندن این تیم در استان می باشم تا جوانان ما به خود افتخار کرده و به خود باوری برسند.

کاهش هزینه های اماکن ورزشی تقویت ورزش استان را در پی دارد

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر زاهدان که ریاست هیات ووشو سیستان و بلوچستان را نیز بر عهده دارد، با اشاره به در اختیار گذاشتن اماکن ورزشی به صورت رایگان و نیم بها به عنوان یک راهکار تقویت ورزش سیستان و بلوچستان افزود: وقتی هزینه بلیط یک سانس برای هر نفر در استخر هشت هزار تومان است اما هزینه یک قلیان سه هزار تومان، چگونه می توان جوانان را به ورزش ترغیب کرد.

شیبک گفت: بایستی به قهرمانان ورزشی بها داده شود تا به عنوان الگو بتوانند به خوبی جامعه جوان را با خود همراه کنند، همچنین توجه به ورزش شهروندی و محلات به عنوان اولویت در جامعه قرار گیرد، چون وقتی فرد بانشاط باشد قطعا در خانواده، محله و اجتماع باعث شادی می شود.

وی افزود: توجه به بحث آمایش سرزمینی از دیگر نیازها ورزش استان است، هنگامی که چند رشته که استعداد و پتانسیل دارد، مورد حمایت جدی قرار گیرد و به عنوان اولویت ورزشی محسوب شود، در راستای سند چشم انداز توسعه استانی راهکاری جهت تقویت ورزش استانی به شمار خواهد رفت.

نماینده مردم زاهدان در شورای شهر گفت: تشکیل کانون های استعداد یابی در هیات ها جهت پشتوانه سازی و استفاده از امکانات و ظرفیت های دیگر ارگان ها جهت تقویت این بخش، همچنین احیای بند ب ماده ۱۱۷ که یک درصد اعتبارات دستگاه ها برای ورزش اختصاص یابد، راهی دیگر برای تقویت ورزش استان است.

شیبک گفت: نقش آفرینی و کمک از دستگاه های آموزش و پرورش و بسیج جهت گسترش و استعدادیابی ورزش استان، حمایت رسانه ای از ورزش، قهرمانان، پیشکسوتان و ورزش بانوان نیز در راستای تقویت ورزش سیستان و بلوچستان موثر است اما متاسفانه غبار غفلت آن را فرا گرفته است.

گفتگو: فاطمه بهرک

 

 

 

 
کد خبر 2868104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha