۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱

اساتید حوزه مطرح کردند:

استقبال میهمانان الهی از طرح تفسیر اساتید حوزه

استقبال میهمانان الهی از طرح تفسیر اساتید حوزه

طرح اعزام اساتید تفسیر حوزه علمیه قم به استانهای کشور در ماه میهمانی خدا، ابتکار جدیدی بود که امسال برای نخستین بار در پهنه ۳۰ استان کشور اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، ۳۰ تن از اساتید تفسیر قرآن حوزه های علمیه که از مجتهدان حوزه محسوب می شوند چند روز قبل از ماه مبارک رمضان گردهم آمده بودند تا آغازگر طرح ابتکاری تفسیر قرآن در استان های کشور باشند.

طرحی که با همکاری مجمع تفسیر قرآن کریم و سازمان تبلیغات اسلامی به اجرا درآمد، شمیم روح نواز قرآن مجید را در استانهای کشور طنین افکند و بالاترین سطح پوشش معرفتی و تفسیری را ایجاد کرد.

این برنامه تفسیری که مورد استقبال مراجع تقلید و علمای بلاد قرار گرفت، شامگاه یکشنبه در مراسمی با حضور آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور مورد بررسی و تجلیل از استادان تفسیری قرار گرفت تا پس از رفع نقاط ضعف با قوت بیشتری در سال آینده اجرا شود.

جلسه اعزام اساتید تفسیر حوزه به استانها

استقبال از طرح

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی - دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در این مراسم که در دارالقرآن الکریم علامه طباطبایی برگزار شد، خطاب به اساتید تفسیر حوزه گفت: خرسندیم که توانستیم در ماه مبارک رمضان بهترین های حوزه دین را در جایگاه تبلیغ دین به کار گرفته و به همت شما کاری کارستان در پهنه ایران اسلامی انجام شد.

این استاد حوزه معتقد است که مفسران حوزه علمیه در طرح با هماهنگی های انجام شده منشا خیر و برکات زیادی بوده و بیشتر این اساتید حدود ۱۲۰ برنامه تفسیری اجرا کردند.

حجت الاسلام میرکتولی، مباحث معرفت شناسی و قرآنی، نقد نظریات ضد دینی و... برای دانشگاهیان و فرهیختگان را از جمله برنامه های این طرح عنوان کرد و افزود: ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان ها از حضور مفسران اعزامی استقبال کردند.

دبیر مجمع تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه دستاوردهای این طرح خارج از تصور و اندیشه‌ ما بود، از حمایت آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مقتدایی نسبت به این طرح قدردانی کرد و افزود: با توجه به اینکه از بیشتر استان های کشور درخواست هایی ارائه شده که این طرح با قوت بیشتری اجرا شود، امیدواریم با همت اساتید تفسیر حوزه، برنامه های تفسیری را در سطح ملی و بین المللی گسترش دهیم.

جلسه اعزام اساتید تفسیر حوزه به استانها

نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی - استاد درس خارج حوزه و عضو خبرگان رهبری سخنران دیگر این مراسم بود که آثار و برکات اعزام اساتید تفسیری حوزه به استان های کشور را مثبت ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد که این طرح مورد نیاز جامعه و مردم بوده و باید با برنامه ریزی دقیق تر، در سال های آینده با جدیت بیشتری اجرا شود.

به گفته این استاد حوزه، جلسات تفسیر قرآن کریم در مساجد شهر تبریز با استقبال گسترده ای همراه بوده و مردم استقبال چشمگیری نسبت به قرآن کریم دارند، بنابراین باید به مطالبات و نیازهای مردم پاسخ داده شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی تاکید کرد: کلاس های آموزشی قرآن که در ماه مبارک رمضان ویژه بانوان مبلغ در شهر تبریز برگزار شد، مورد استقبال قرار گرفته و در این جلسات توجه خوبی نسبت به پاسخگویی به شبهات قرآنی شده است.

وی افزود: ارتقای سطح دانش و اطلاعات بانوان مبلغه یکی از اهداف برگزاری این کارگاه ها و جلسات بود، چون این بانوان با مخاطبانی مواجه هستند که نیاز جدی به مباحث دینی و مذهبی دارند.

جلسه اعزام اساتید تفسیر حوزه به استانها

استمرار طرح اعزام اساتید تفسیری

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی سبزواری - نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز در این نشست حوزه های علمیه را متصدی تبیین آیات تشریعی دانست و با بیان اینکه احادیث در تبیین آیات قرآن است، تصریح کرد: آیات تبیینی مختص عموم مردم است و مبلغان می توانند از این آیات برای موفقیت در تبلیغ استفاده کنند، چون نتایج مثبتی دارد.

به گفته این استاد حوزه، در آیات تبیینی، مردم با راز آفرینش، نظام هستی، اخلاق و رفتار اجتماعی و... آشنا می شوند و به سوی رشد معنویت حرکت می کنند.

وی ادامه داد: بنده در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه بیرجند به آیات تبیینی توجه داشتم که این سخنرانی با استقبال خوبی همراه شد.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین معتقد است که آیات تشریعی باید در حوزه های علمیه و آیات تبیینی که مربوط به نظام هستی، نظام زندگی و تاریخ است در فضاهای غیرحوزوی برای عموم مردم تشریح شود.

حجت الاسلام رحمانی سبزواری ابراز امیدواری کرد که طرح اعزام اساتید تفسیری به استان های کشور فقط مختص امسال نباشد بلکه برای همیشه جاری و ساری باشد.

جلسه اعزام اساتید تفسیر حوزه به استانها

اعزام مفسران تخصصی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی - عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین یکی دیگر از استادان حوزه است که در ماه مبارک رمضان در شهر شیراز جلسات تفسیری را اداره می کرد.

وی در این نشست از استقبال گسترده مردم شیراز نسبت به مباحث قرآنی خبر داد و افزود: شیراز جزو شهرهای خوب کشور از نظر توجه به مباحث قرآنی محسوب می شود.

این استاد حوزه گفت: در ماه رمضان برنامه های ویژه ای برای اساتید دانشگاه ها و فرهیختگان این شهر برگزار کردیم و برنامه های قرآنی مساجد نیز با استقبال نسل جوان همراه بود.

حضور پزشکان متخصص و توریست ها در جلسات تفسیر قرآن نکته دیگری بود که حجت الاسلام بنیادی به آن اشاره کرد و افزود: حضور ۱۸ شهروند سوئدی در یکی از جلسات قرآن و ترجمه همزمان سخنرانی برای آنان، نشان دهنده جذابیت قرآن کریم است.

حجت الاسلام بنیادی اضافه کرد: این استقبال به ما تاکید می کند که باید به سمت تخصصی شدن اعزام اساتید برویم، چون اثرگذاری این اقدام بسیار بیشتر است.

به گفته این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، اعزام تخصصی نسبت به مسائل عقاید، فرق و ادیان، خانواده و... با محوریت قرآن و روایات معصومین(ع) بسیار مؤثر خواهد بود.

جلسه اعزام اساتید تفسیر حوزه به استانها

استمرار طرح در طول سال

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی - استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که اعزام اساتید تفسیر به استان های کشور را طرحی ارزنده توصیف کرد و خواستار استمرار آن در طول سال شد.

وی با تشریح برکات اجرای این طرح گفت: اینکه جلسات قرآنی ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور رونق یابد، ایده بسیار خوبی است که باید این شرایط در دیگر ماه‌های سال مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دلیر یکی دیگر از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم در این نشست ابراز امیدواری کرد که این طرح در سال‌های آینده با جدیت و دقت نظر بیشتری اجرا شود.

سخنران پایانی این نشست آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور بود که از طرح اعزام اساتید تفسیری به استان های کشور به نیکی یاد کرد و خواستار بررسی و برطرف شدن نقاط ضعف این طرح برای تقویت آن در سال های آینده شد.

کد خبر 2868221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha