۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۲۵

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی:

تصمیمات یک جانبه افغانستان تعاملات دو طرف را خدشه دار می کند

تصمیمات یک جانبه افغانستان تعاملات دو طرف را خدشه دار می کند

بیرجند- معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی با گلایه از مسئولان افغانستان برای بسته شدن یک باره مرزها، گفت: درگذشته شاهد تصمیم گیری های یک جانبه بودیم که این تصمیمات تعاملات را خدشه دار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسینی پیش از ظهر دوشنبه در نشست بررسی زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی خراسان جنوبی و ولایت فراه افغانستان اظهار کرد: در سیاست های جدید، جمهوری افغانستان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برای کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته تلاش های سازنده ای در ایجاد صلح و آرامش در افغانستان انجام داده است، بیان کرد: این دو کشور دارای مشترکات فرهنگی، دینی و مذهبی زیادی هستند.

خراسان جنوبی میزبان ۷ هزار مهاجر افغانی

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: به همین منوال به دلیل وجود مشترکات فراوان بین استان خراسان جنوبی و ولایت فراه، زمینه های همکاری و تعاملات زیادی بین دو طرف وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در سال های گذشته بخش قابل توجه ای از مهاجران افغان را پذیرا بوده است، عنوان داشت: در حال حاضر حدود هفت هزار مهاجر افغانی در این استان سکونت دارند که بخشی از آن ها غیر مجاز هستند.

وی همچنین از تحصیل یک هزار و ۳۰۰ دانش آموز افغان در مدارس استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲۰ دانشجو افغانستانی در رشته های مختلف دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی بیان داشت: این استان در زمینه های صنعت، معدن، تجارت و به خصوص دانش فنی کشاورزی و ساختمان دارای ظرفیت های زیادی است که می تواند در تعاملات با افغانستان مورد توجه باشد.

بازارچه های مرزی در روابط تجاری خراسان جنوبی و افغانستان نادیده گرفته شد

حسینی، وجود مراکز صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی را از زمینه های دیگر برای توسعه روابط بین دو طرف عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد در روابط تجاری دو طرف بازارچه های مرزی نادیده گرفته شده اند.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان با استقرار گمرک می تواند این بحث را رونق دهد تا از ظرفیت دو استان در این زمینه استفاده شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی از مسئولان افغانستان برای بسته شدن یکباره مرزها گلایه کرد و گفت: ما در گذشته شاهد تصمیم گیری های یک جانبه و بسته شدن مرزها بوده ایم که این تصمیمات تعاملات دو طرف را خدشه دار می کند.

حسینی تاکید کرد: باید قبل از بسته شدن یکباره مرزها حداقل فرصت یک یا دو ماهه داده می شد تا تجار دو طرف متضرر نشوند.

وی به تفاهم نامه همکاری بین ایران افغانستان در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: در این تفاهم نامه مقرر شد که طرف افغانی در مدت سه ماه به طرح جامع بازارچه ها که از سوی طرف ایرانی تهیه شده بود پاسخ دهند که تاکنون این کار صورت نگرفته است.

گلایه تجار از نوع پذیرش متفاوت کالا در مبادی ورودی افغانستان

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از تجار ما از نوع پذیرش متفاوت کالا در مبادی ورودی افغانستان گلایه دارند، بیان کرد: باید یکسان سازی در نحوه برخورد با ورود کالاها از طرف افغانی صورت گیرد.

حسینی به سفر سال گذشته استاندار خراسان جنوبی به ولایت فراه اشاره کرد و گفت: در این سفر تفاهم نامه هایی بین دو طرف منعقد شد که حتی امضا هم نشده و امیدواریم که پیگیری شود تا این تفاهم نامه ها به حالت اجرایی درآید.

وی با بیان اینکه جای کنسولگری ایران در فراه و کنسولگری افغانستان در بیرجند خالی است، بیان داشت: اگر این موضوع حل شود خیلی از مشکلات موجود در سیستم های اداری حل و فصل می شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی از تحصیل ۵۵ هزار دانشجو در دانشگاه های سطح استان خبر داد و افزود: این موضوع می تواند در تعاملات فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو طرف نقش بسزایی داشته باشد.

حسینی اضافه کرد: خراسان جنوبی می تواند در زمینه تحصیل دانشجویان افغانی و حتی آموزش و تربیت نیروهای فرهنگی برای تربیت دانش آموزان افغانی همکاری داشته باشد.

کد خبر 2868355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha