۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰

وزیر ارشاد:

زیباترین صحنه «چشم در برابر چشم» بخشش آمنه بهرامی بود

زیباترین صحنه «چشم در برابر چشم» بخشش آمنه بهرامی بود

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دیدن نمایش «چشم در برابر چشم» نشسته بود زیباترین صحنه نمایش را صحنه بخشش آمنه بهرامی دانست و ابراز امیدواری کرد دیگر شاهد اسیدپاشی در جامعه نباشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان، شامگاه سه شنبه ششم مردادماه با حضور در فرهنگسرای نیاوران شاهد آخرین اجرای نمایش «چشم در برابر چشم» بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای این نمایش که به موضوع اسیدپاشی و زندگی یکی از قربانیان این پدیده اختصاص داشت، گفت: امشب شاهد نمایش غم‌انگیزی بودیم. من در گذشته در جریان داستان خانم آمنه بهرامی بودم اما جزئیات ماجرا را در این سطح نمی دانستم. کاری که امشب دیدم مرا در جریان جزئیات و آنچه در این مدت بر او گذشته بود قرار داد و باید بگویم واقعا سرنوشت تلخ و تاثربرانگیزی است که امیدوارم برای انسان دیگری تکرار نشود.

علی جنتی با اشاره به حضور مهدی سجودی نویسنده کتاب «چشم در برابر چشم» در آخرین اجرای این نمایش گفت: آنطور که نویسنده این کتاب گفته است کتابی به این نام و در حد ۱۰۰۰ صفحه منتشر شده و حتی قرار است بر اساس این داستان فیلمی هم ساخته شود. خیلی خوب است اگر خود این کتاب ترجمه شود. آنچه که بیش از همه در این داستان جلب توجه می کرد کاری بود که آمنه در آخرین صحنه انجام داد و در واقع این بخشش بسیار ارزشمند بود. این همان روحیه خدایی الرحمن الرحیم است. اینکه بعد از آن همه اصرار بر قصاص و امید به اینکه بتواند قصاص کند اما در آخر می بخشد زیباترین صحنه بود.

وزیر ارشاد در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه دستگاه های ذیربط مثل وزارت بهداشت با تلاش زیادی کار می‌کنند تا این نوع مواد در اختیار کسی قرار نگیرد، خصوصا با اتفاقاتی که در اصفهان افتاد و متاسفانه عاملان آن هم هنوز دستگیر نشدند. به هر حال امیدواریم از طرق مختلف اطلاع رسانی مناسب در این بخش ها صورت گیرد و دیگر شاهد چنین فجایعی نباشیم.

پریسا مقتدی رییس تئاتر شهر نیز دیگر تماشاگر این نمایش بود. وی در این باره گفت: تا پایان اثر در این فکر بودم چه چیزی می تواند بر یک انسان بگذرد که تقاضای قصاص داشته باشد و با تصمیم آمنه بر بخشش خدا را شکر کردم که این فرد و یا افرادی شبیه او هنوز وجود دارند که معنی انسانیت را برای ما به تصویر می کشند. به همه تبریک می گویم خصوصا عوامل این کار به دلیل جسارتی که برای نزدیک شدن به چنین موضوعی به خرج دادند. همچنین به شکل جدی از هر سه بازیگر نهایت تشکر را دارم.

شهرداد روحانی آهنگساز نیز از دیگر تماشاگران این اجرای بود که در این زمینه گفت: کار بسیار تاثیرگذار و خوبی را شاهد بودیم. در تمام مدت نمایش روی صندلی میخ کوب و درگیر بازی ها بودم. باید بگویم این کار را بسیار فاخر دیدم و از همه عوامل و اعضای گروه تشکر می کنم. به کارگردان گفتم اگر هر کمکی به عنوان یک آهنگساز از من بر می آید مطمئنا همکاری خواهم کرد.

مهدی سجودی نویسنده کتاب «چشم در برابر چشم» نیز درباه شخصیت آمنه بهرامی گفت: آمنه بسیار توانا و باهوش است و از خیلی جهات از آدم هایی که می بینند جلوتر است و از کلمات و واژه هایی استفاده می کند که مختص خود اوست. هیچ گاه عصای سفید به دست نگرفته و حتی وقتی وارد اتاقی می شود با این که نمی بیند می گوید چه اتاق زیبایی.

وی ادامه داد: جا دارد در مورد آمنه کاری وسیع تر انجام شود. آمنه می تواند یک سازمان مردم نهاد توانمند در ایران ایجاد کند. خوب بود که روزی به نام روز بخشش در ایران نامگذاری می شد و آمنه می توانست سفیر صلح بشود که البته در این زمینه کسانی باید کمکش کنند. نکته مهم این است که وی روی پای خودش ایستاد، حتی در همه سال هایی که در خارج از ایران بود سازمان های سیاسی و گروهای ضد انقلاب خواستند که از آمنه به نفع خودشان استفاده کنند ولی آمنه با اینکه در شرایط بسیار بدی بود تن به این کارها و این گروه ها نداد، چرا که آمنه به یک هویت ملی پایبند بود.

نمایش «چشم در برابر چشم» به کارگردانی نازنین‌ سهامی‌زاده و نویسند گی سیاوش حیدری از چهارم تیر ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت و شخصیت های سیاسی فرهنگی بسیاری از این نمایش دیدن کرده اند که از آن جمله می توان به شهیندخت ملاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و معاونانش، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش رییس بنیاد سینمایی فارابی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، رخشان بنی اعتماد، مسعود رایگان، رویا تیموریان، بهاره رهنما، هوشنگ گلمکانی و ... اشاره کرد.

کد خبر 2870173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha