۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳

دانشیار دانشگاه زنجان:

احداث بنیاد سهروردی در شهر سهرورد به کندی پیش می‌رود

احداث بنیاد سهروردی در شهر سهرورد به کندی پیش می‌رود

زنجان - دانشیار دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه تصویب احداث بنیاد سهروردی درشورای عالی انقلاب فرهنگی کار بزرگ و شاخصی بوده است، گفت: متاسفانه مرحله اجرای این بنیاد در روستای سهرورد به کندی پیش می‌رود.

دکتر سحر کاوندی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در صورت تقویت بنیاد سهروردی و ایجاد کتابخانه مجهز، با احیا و رمزگشایی برخی از آثار شیخ اشراق توسط افراد متخصص و صاحب‌نظر کمک بزرگی به دیده شدن این فیلسوف بزرگ زنجانی خواهد شد. 

وی، به مناسبت هشتم مرداد سالروز بزرگداشت شیخ اشراق سهروردی از بی‌مهری به علوم انسانی سخن گفت و ادامه داد: در حوزه علوم انسانی، تخصصی اظهارنظر نمی‌شود و کسانی که در این حوزه دارای تحصیلات و مطالعات کافی نیستند، اجازه اظهارنظر به‌خصوص در حوزه فرهنگ یافته‌اند.

کاوندی با اشاره به اینکه رشته‌های علوم انسانی پایه فرهنگ و اخلاق جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: علوم انسانی حامی مالی ندارد و عموما حامیان رشته‌های علوم انسانی دستگاه‌های اجرایی هستند.

این استاد فلسفه درخصوص استقبال از همایش بین‌المللی بزرگداشت سهروردی، گفت: همایش با استقبال و اقبال خوبی رو به رو شد و چندین مهمان خارجی و اساتید بزرگ فلسفه ایران در این همایش شرکت کردند و محصول این همایش کتاب سه جلدی است که به چاپ رسید.

کاوندی با اشاره به اینکه دانشگاه زنجان از معدود دانشگاه‌های سطح کشور است که رشته فلسفه اخلاق در سطح کارشناسی‌ارشد و دکتری در آن تدریس می‌شود، افزود: گروه فلسفه اخلاق دانشگاه زنجان مرجعیت دارد و به‌عنوان قطب اصلی این رشته در سطح کشور شناخته می‌شود.

وی درخصوص جایگاه آراء و فلسفه شیخ اشراق، گفت: فلسفه یعنی یافتن حقایق هستی آنچنان که هستند، نه آنچنان که تو می‌خواهی.

کاوندی گفت: فلسفه ابن‌سینا مشائی است و تا حد زیادی در مباحث وجودشناسی وام‌دار ارسطو بوده و از آموزه‌های اسلامی بهره برده است.

وی افزود: ابن‌سینا بنیانگذار فلسفه اسلامی است، چون مفاهیم و آموزه‌های اسلامی مانند معاد و نبوت را در فلسفه گنجاند.

کاوندی با بیان اینکه نوع نگاه سهروردی نوعا افلاطونی است، افزود: نوع نگاه متفاوت به وجودشناسی و جهان‌شناسی فلسفه، او را از ابن‌سینا جدا می‌کند.

وی ادامه داد: تکیه‌ای که ابن‌سینا به عقل دارد سهروردی به درون، شهود و تصفیه باطن دارد و منشاء فلسفه را جوشش و درک و کشف درونی می‌داند.

کاوندی افزود: در کتاب حکمت‌الاشراق، سهروردی به نوعی طالب فلسفه را اگر که تصفیه باطن و صفای درون نکرده باشد، شایسته ورود به فلسفه نمی‌داند.

این استاد فلسفه دانشگاه زنجان با بیان اینکه شیخ اشراق کسانی را فقط به‌دنبال استدلال عقلی هستند،تختئه می‌کند، افزود: شیخ اشراق در فلسفه بنیان‌گذار مکتب جدیدی بوده و فلسفه را براساس نور و ظلمت بنا گذاشته است. تمام پایه و اساس فلسفه شیخ اشراق نور و ظلمت است.

کاوندی با اشاره به اینکه ملاصدرا بزرگ است و نبوغ خاص خود را داراست، افزود: ملاصدرا به دوش دو ابرمرد فلسفه اسلامی یعنی ابن‌سینا و شیخ اشراق سهروردی ایستاده و مایه‌دار بودن فلسفه خود را مدیون این دو رکن فلسفه اسلامی یعنی ابن‌سینا و سهروردی است.

وی با بیان اینکه آراء سهروردی در فلسفه صدرایی وجود دارد، افزود: ملاصدرا در بحث‌های شهودی و عرفانی به سهروردی و ابن‌عربی استناد می‌کند و آراء سهروردی تاثیر خود را در فلسفه ملا صدرا گذاشته است.

کاوندی ادامه داد: اگر فلسفه و عرفان سهروردی فهم و ترویج شده و پایه‌های این نوع نگاه در جوانان محکم شود و نیازی به بحث‌هایی مانند عرفان‌های نوظهور نخواهد ماند؛ چراکه فلسفه سهروردی با این حال که شهودی است قابلیت استدلال عقلی دارد.

دانشیار دانشگاه زنجان ارباب جدید بزرگان فلسفه را مسئول ترویج فلسفه دانست و افزود: با ساده‌نویسی و عمومی و قابل فهم کردن می‌توان فلسفه را گسترش داد.

دکتر کاوندی از آمادگی کامل دانشگاه زنجان برای کار در حوزه فلسفه و اخلاق اسلامی و خصوصا شیخ اشراق خبر داد.

کد خبر 2870751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha