۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۷

مهر گزارش می‌دهد؛

پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در تهدید فرسایشی شدن

 پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در تهدید فرسایشی شدن

اراک-طرح احداث باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی از سال ۸۷ آغاز شد و مقرر بود تا سال۹۲ پایان یابد اماحال که برگه های تقویم، سال۹۴ را نشان می دهد این طرح در مراحل اولیه بوده و فقط ۳۵درصد پیشرفت داشته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: استان مرکزی نیز مانند استان های دیگر طی هشت سال دفاع مقدس، شهدای بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرد و در حال حاضر تعداد زیادی از آثار مربوط به دفاع مقدس و شهدا در استان مرکزی، نزد خانواده های آنان و تعدادی نیز در ارگان ها و ادارات استان موجود است که به طور قطع محلی به منظور نگهداری این آثار و توجه ویژه به ارزش های جنگ و نیز حفظ و حراست از آنها ضروری است و جای خالی چنین مکانی در میان دیگر موزه های استان مرکزی به وضوح دیده می شود.

از سال ۸۱ زمزمه های خرید زمین و اختصاص محلی به منظور ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان مرکزی آغاز شد که با پیگیری های بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی سرانجام در سال ۸۶، یک هکتار زمین به منظور ساخت محلی برای نگهداری آثار به جا مانده از جنگ تحمیلی اختصاص پیدا کرد. با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که میزان زمین خریداری شده برای این پروژه کافی نبوده و با تلاش های مجدد در این راستا دو هکتار دیگر به متراژ در نظر گرفته اضافه شد.

سال ۸۷ نخستین اقدامات مربوط به احداث ساختمان مدیریت موزه دفاع مقدس آغاز و به طور رسمی کلنگ شروع پروژه به زمین خورد و سال ۹۲، زمان بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی عنوان شدسال ۸۷ نخستین اقدامات مربوط به احداث ساختمان مدیریت موزه دفاع مقدس آغاز و به طور رسمی کلنگ شروع پروژه به زمین خورد، مدت زمان مشخص برای اتمام پروژه نیز پنج سال تخمین زده شده و سال ۹۲، زمان بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی عنوان شد.

امروز مدت دو سال از زمان تخمین زده شده برای اتمام پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی می گذرد و تنها چیزی که هنگام عبور از محل احداث این باغ موزه به چشم می خورد تکمیل ساختمان اداری و یادمان شهید گمنام است و این پروژه طی هفت سال گذشته تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

موزه دفاع مقدس

پروژه باغ موزه دفاع مقدس در حال فرسایشی شدن است

مسعود ایرانشاهی، معاون فنی و مهندسی امور یادمان های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مبلغ هزینه شده در مسیر ساخت پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی اظهار داشت: تا به امروز مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه های ملی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بوجه های استانی، صرف ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی شده است.

وی افزود: سال ۸۹ بر اساس تصمیمات مقرر شد که دستگاه اجرایی ساخت این پروژه که بسیج سازندگی بود به راه و شهرسازی تغییر پیدا کند که توانستند تا به امروز ساختمان گالری ها را ساخته و پروژه را به پیشرفت ۲۳ درصدی برسانند.

مسعود ایرانشاهی تصریح کرد: یکی از نگرانی های موجود این است که اگر این پروژه با روند کند تزریق بودجه روبرو شود به یک پروژه فرسایشی تبدیل می شود.

هیات امنایی که تنها یک جلسه و یک مصوبه عملی نشده داشت

معاون فنی و مهندسی امور یادمان های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به تشکیل هیات امنای ساخت موزه گفت: سال ۹۲ به منظور سرعت بخشیدن به مراحل تکمیل پروژه و جذب بودجه و انسجام بخشی به امور پروژه، هیات امنای ساخت موزه تشکیل شد که ریاست آن را حسین مقیمی، استاندار وقت مرکزی برعهده گرفت و دبیری آن نیز بر عهده بنیاد حفظ آثار استان مرکزی بود.

نهم بهمن سال ۹۲ نخستین جلسه هیات امنای این پروژه، با حضور استاندار وقت مرکزی برگزار شد که خروجی آن تخصیص دو میلیارد تومان از محل بودجه های استانی به پروژه باغ موزه بود که هرگز به طور عملی تخصیص نیافتوی افزود: تشکیل این هیات امنا در واقع می توانست استاندار را به طور مشخص در جریان کم و کیف امور قرار داده و زمینه مساعدت هرچه بهتر دیگر ارگان های استانی را برای جذب بودجه فراهم کرده و نیز نگاه ویژه کارخانجات و صنایع استان و خیران را به سمت خود فراخواند.

ایرانشاهی تصریح کرد: نهم بهمن سال ۹۲ نخستین جلسه هیات امنای این پروژه، با حضور استاندار وقت مرکزی برگزار شد که خروجی آن تخصیص دو میلیارد تومان از محل بودجه های استانی به پروژه باغ موزه بود که هرگز به طور عملی تخصیص نیافت و این اولین و آخرین جلسه هیات امنای پروژه باغ موزه دفاع مقدس تاکنون است.

رایزنی با شورای شهر برای تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس

معاونت فنی و مهندسی امور یادمان های بنیاد حفظ آثار استان مرکزی با اشاره به برگزاری نشستی اخیر با اعضای شورای شهر اراک و کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: در ادامه پیگیری های صورت گرفته توانستیم در اوایل سال ۹۴ جلسه ای با اعضای شورای شهر اراک داشته و مساعدت کمیسیون فرهنگی شورای شهر را برای پیگیری انجام این پروژه جلب کنیم.

ایرانشاهی خاطرنشان کرد: در مسیر پیگیری برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی، از آنجا که باغ موزه استان همدان در کشور بی نظیر بوده و برای سایر استان ها به عنوان الگویی جامع است و توانسته ۹۵ درصد هزینه های خود را از محل بودجه های استانی تامین کند می تواند نمونه مناسبی برای استان مرکزی باشد.

وی افزود: با رایزنی های انجام شده تصمیم گرفته شد که جمعی از مسئولان استان مرکزی و اعضای هیات امنای پروژه دیداری از این مجموعه داشته تا ضمن آشنایی با این محیط بستری برای کسب آگاهی و و تبادل تجربه با مسئولان استان همدان باشد.

ایرانشاهی تصریح کرد: در این سفر تیم بازدید کننده نشستی با مسئولان ارشد استان همدان داشته و در ارتباط با نحوه عملکرد این استان و ایجاد هماهنگی هدفمند با ارگان های مختلف، مسئولان آن تجربیات خود را تشریح کردند، اما پس از بازگشت، این سفر تقریبا نتیجه ای در بر نداشت.

موزه دفاع مقدس

تکمیل موزه دفاع مقدس با تعامل دستگاه های استانی محقق می شود

فرهاد شامحمدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت تعامل تمامی دستگاه های استانی در ساخت و بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مهم ترین پروژه فرهنگی استان مرکزی، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس تمامی دستگاه ها به نوعی در جنگ سهمی داشته و نقش آفرین بودند بنابراین در شرایط امروز به طور قطع رسالت سازمان ها و دستگاه ها این گونه تعریف می شود که در ایجاد مکانی به منظور نگهداری این آثار و ارزش ها قدم بردارند.

وی تصریح کرد: آنچه ستاد کل نیروهای مسلح تکلیف کرده این است که هر سازمان با توجه به امکانات خود، مشارکت های لازم را در اجرای اینگونه طرح ها داشته باشد و به عنوان مثال راه آهن به منظور فضاسازی اعزام نیروها در زمان جنگ تحمیلی، واگن هایی را در اختیار قرار داده تا در موزه مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به باغ موزه همدان گفت: باغ موزه همدان که با تجربه راه اندازی هیات امنا و ریاست شخص استاندار ساخته شد نشان داد که می توان با تعامل و فعالیت های مشارکتی، پروژه های بزرگی را به مرحله بهره برداری رساند.

تغییر دستگاه اجرایی طرح موزه دفاع مقدس از راه و شهرسازی به شهرداری اراک

شامحمدی افزود: از آنجا که سازمان شهرداری یکی از سازمان های پرقدرت در بحث تعامل با دستگاه های اجرایی است در شورای شهر اراک طرح موضوع کردیم تا دستگاه اجرایی ساخت موزه که راه و شهرسازی بود را به شهرداری تغییر دهیم.

مدیرکل بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی اظهار داشت: با صحبت های انجام شده در شورای شهر مصوب شد که شهرداری اراک در مدت سه سال با اعتباراتی که از سایر دستگاه ها و نیز استانداری تجمیع می شود این پروژه را به بهره برداری برساند.

بخش قابل توجهی از پروژه باغ موزه دفاع مقدس به فضای سبز اختصاص داده شده و رقمی معادل با ۱۷ هزار مترمربع است که خود این موضوع می تواند نقش موثری در ایجاد فضای سبز شهری باشدشامحمدی گفت: بخش قابل توجهی از پروژه باغ موزه دفاع مقدس به فضای سبز اختصاص داده شده و رقمی معادل با ۱۷ هزار مترمربع است که خود این موضوع می تواند نقش موثری در ایجاد فضای سبز شهری باشد چرا که فضای سبز ایجاد شده در باغ موزه تنها مختص بنیاد حفظ آثار نیست و در لیست فضاهای شهری به شمار می آید.

وی افزود: ۸۳ دستگاه و نهاد مختلف در استان مرکزی وجود دارد که تعدادی از آنها همانند سپاه یکی از نهادهایی هستند که نقش قابل توجهی در جنگ داشتند و امروز نیز در بحث تامین محتوایی موزه و تجهیزات می توانند یاری گر ما باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: درست است که در بحث فیزیکی و عمرانی پروژه قرار است شهرداری دستگاه اجرایی باشد، اما در بحث محتوایی تمام دستگاه های استانی به ویژه سازمان های مهم استان باید مساعدت و همکاری داشته باشند.

وی افزود: تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس یکی از دغدغه های مهم بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی است و با جدیت هرچه تمام به دنبال پیگیری حکم برای ادامه جلسات هیات امنایی به ریاست استاندار مرکزی هستیم.

موزه دفاع مقدس

سه سال فاصله تا خط پایان تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی

اشرف بهادری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زمان اتمام و تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی گفت: به دنبال جلسه برگزار شده با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مصوب شد طی مدت سه سال این پروژه به طور کامل بهره برداری شود که البته در زمینه تخصیص بودجه، باید تدابیر آن را در بودجه سال آینده در نظر بگیریم.

اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه در مدت زمان سه سال، ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده که ۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ صرف هزینه های عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان صرف هزینه های محتوایی و موزه آرایی می شودوی با اشاره به هزینه تخمین زده شده به منظور اتمام این پروژه گفت: اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه در مدت زمان سه سال، ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده که ۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ صرف هزینه های عمرانی و ۱۸ میلیارد تومان صرف هزینه های محتوایی و موزه آرایی می شود.

بهادری افزود: مساله ای که در شورای شهر مطرح شد این بود که در راستای سرعت بخشی به تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی دستگاه اجرایی ساخت این پروژه از راه و شهرسازی استان مرکزی به شهرداری اراک تغییر پیدا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک تصریح کرد: در دیگر باغ موزه های دفاع مقدس کشور نیز در بحث محتوایی، سایر سازمان ها همکاری کرده و در انجام این پروژه نیز قرار شده که سپاه، ارتش، جهاد سازندگی و میراث فرهنگی در این موضوع مساعدت لازم را داشته باشند.

وی افزود: به طور قطع حفظ و نگه داری از اسناد مربوط به جنگ و انتقال به نسل آینده در اصل نوعی جریان سازی و فرهنگ سازی برای نسل آینده و فرزندان ما است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اراک تصریح کرد: باغ موزه های دفاع مقدس، علاوه بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می توانند عاملی مهم و نقش آفرین در صنعت گردشگری و آشنایی گردشگران با تاریخ دفاع مقدس کشورمان باشند.

بهادری بیان داشت: احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان مرکزی یکی از  نیازهای مهم و اساسی در زمینه فرهنگی است که تاخیر در احداث آن سبب نابودی منابع در دست خانواده های شهدا و جانبازان می شود چرا که تا زمانی که خانواده های این شهدا از وجود مکانی مشخص و مورد اعتماد در زمینه نگهداری آثار مطمئن نباشند هیچ یک از این اسناد را به مسئولان مرتبط این حوزه تحویل نمی دهند.

وی افزود: در شرایط کنونی که موضوع فرهنگ و انحراف جوانان نوک پیکان اهداف دشمنان کشور اشده است وجود چنین اماکنی می تواند دژی محکم در برابر این تهاجمات بوده و منبعی مناسب به منظور یادآوری و الگوگیری نسل نوجوان و جوان ما باشد.

به نظر می رسد آنچه که تاکنون روند احداث باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی را با تاخیر مواجه کرده کمبود بودجه، بلاتکلیفی و همچنین همکاری کمرنگ سایر دستگاه ها بوده است، پس با این تفاسیر حرکت در مسیر افتتاح و بهره برداری از این پروژه که در خطر فرسایشی شدن قرار دارد باید یکی از دغدغه های مهم مسئولان به شمار آید و تمامی دستگاه های استان باید به نحوی خود را در انجام این مهم سهیم بدانند.

گزارش: مهری کارخانه

کد خبر 2871657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha