۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۵۷

در گفتگو با مهر اعلام شد:

طرح ارائه خدمات به ۵۰ معلول افغانی در شیراز اجرا می شود

طرح ارائه خدمات به ۵۰ معلول افغانی در شیراز اجرا می شود

شیراز – معاون توانبخشی بهزیستی فارس از اجرای طرح ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه به ۵۰ نفر از پناهندگان افغانی معلول مقیم در شیراز خبرداد.

فیروزه نامجویان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: هدف از برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه ارائه خدمات توانبخشی به افراد معلول، کاهش فقر، برابرسازی فرصت ها و فراگیرسازی اجتماعی این گروه از افراد است.

وی ادامه داد: خانواده های افراد معلول پناهنده به دلیل نداشتن پوشش بیمه ای کمتر به مراکز درمانی و توانبخشی مراجعه می کنند و بنابراین شدت معلولیت در آن ها افزایش پیدا می کند، به همین دلیل از طریق اجرای خدمات رسانی می توان بخشی از مشکلات ناشی از معلولیت آن ها را کاهش داد.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس افزود: پناهندگان معلول مقیم ایران به دلیل مهاجرت و دوری از موطن خود و به دلیل معلولیت رنجی مضاعف را در زندگی تحمل می کنند.

نامجویان تصریح کرد: خانواده های پناهندگان عموما به دلیل عدم برخورداری از تخصص و محدودیت های اجتماعی به مشاغل کارگری روی می آورند و سطح درآمد آن ها معمولا از سایر افراد هم طبقه خود در ایران نیز پایین تر است، حال وجود یک فرد معلول در خانواده ای که به دلیل حاشیه نشین بودن در شهرهای بزرگ دسترسی چندانی نیز به سیستم بهداشتی، توانبخشی و بیمه ای و حمایتی موجود در جامعه ندارد، فشاری غیرقابل تحمل بر دوش خانواده خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سیاست نیز بر بازگشت این مهمانان به کشور خود قرار گرفته، لذا توانمندسازی پناهندگان معلول که به خودکفایی و استقلال آن ها کمک می کند باعث عزیمت سریعتر این گروه به موطن خود خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس ادامه داد: ارائه خدمات به پناهندگان معلول استان که به شکل رسمی در کشور اقامت یافته اند، مسئله جدیدی نیست و در حال حاضر در سایر شهرستان های استان تعدادی از این افراد از خدمات بهزیستی استفاده می کنند ولی در طرحی که به تازگی در مرحله اجرا قرار گرفته، تمرکز بر شناسایی افراد معلول و پناهنده ای است که با وجود مشکلات، برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه نمی کنند.

نامجویان، گفت: طرح ارائه خدمات توانبخشی به پناهندگان معلول طرحی است که با همکاری دفتر سازمان بهزیستی، واحد برنامه ریزی کمیساریای عالی امور پناهندگان و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در استان فارس اجرایی خواهد شد.

۷۰ میلیون اعتبار برای اجرای طرح به فارس اختصاص یافت

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته این طرح یک بار دیگر نیز در فارس اجرایی شده افزود: در سال جاری ۱۴ استان کشور برای اجرای این طرح انتخاب شدند که فارس نیز از جمله آن هاست و اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیون تومان به منظور شناسایی ۵۰ معلول پناهنده و ارائه خدمات به آن ها به فارس تعلق گرفته است.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس با بیان اینکه با توجه به محدودیت منابع این طرح در حال حاصر منحصرا فقط در شیراز اجرا می شود، گفت: مدت زمان اجرای طرح که از یک ماه گذشته در شیراز آغاز شده، هفت ماه است.

نامجویان افزود: در مرحله اول دو نفر تسهیل گر از میان پناهندگان محلی به منظور ارائه خدمات توانبخشی به معلولان به مدت ۱۲ روز از آموزش های تخصصی برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم به مدت ۱۵ روز افراد معلول پناهنده شناسایی می شوند و برای آن ها نیازسنجی انجام می گیرد و در نهایت در مرحله سوم به مدت ۶ ماه خدمات توانبخشی به ۵۰ فرد شناسایی شده ارائه می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی فارس تصریح کرد: اگرچه مدت زمان اجرای طرح هفت ماه است ولی هدف ادامه خدمات به این قشر تا زمان توانمندسازی است و بنابراین ممکن است ارائه خدمات به آن ها تا پس از هفت ماه نیز ادامه پیدا کند.

نامجویان ارتقا کیفیت زندگی، ارتقا سطح استقلال فردی، توانمندسازی پناهندگان معلول مقیم ایران و حف کرامت انسانی آنان را از موارد مورد انتظار از طرح مذکور ذکر کرد.

 

کد خبر 2872255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha