۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران مطرح کرد:

۵۰۰ واحد سنگبری کشور تعطیل می شوند/صنعت سنگ هزار و یک درد دارد

۵۰۰ واحد سنگبری کشور تعطیل می شوند/صنعت سنگ هزار و یک درد دارد

خرم آباد - رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران گفت: به دلیل مشکلات موجود ۵۰۰ واحد سنگبری با بیش از هشت هزار نیرو به زودی تعطیل می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، خداداد قیاثوند ظهر یکشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه همه مدیران بخش خصوصی اذعان دارند که ظرفیت عمده کشور و لرستان در حوزه معدن و صنایع معدنی است، اظهار داشت: ۳۸ درصد اشتغال صنعتی استان در حوزه معدن است.

وی با بیان اینکه علی رغم برگزاری همه جلسات و تدوین مقررات مختلف در حوزه معدن اما همچنان در خروجی معجزه ای ندیده ایم، تصریح کرد: در خصوص ارزش افزوده به دلیل اینکه زیرساخت ها مهیا نشده، واحدهای سنگبری باید این را از جیب خود بدهند و این موضوع مشکل ساز شده است.

تعدیل ۲۰ هزار نیرو در صنعت سنگ

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با اشاره به اینکه وضعیت به گونه ای است که هر سه تا چهار سال یک بار یک واحد سنگبری باید تقدیم سازمان امور مالیاتی شود، گفت: در دو سال گذشته ۲۰ هزار نفر نیرو در صنعت سنگ تعدیل شده است.

قیاثوند با بیان اینکه واحد های سنگبری اصفهان کاملا تعطیل شده و در لرستان، قم و تهران نیز همین وضعیت وجود دارد، تصریح کرد: پنج هزار واحد سنگبری با نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر اشتغال با خطر روبه رو شده اند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای ایجاد واحدهای جدید سنگ بری نتیجه ندارد چراکه نه منابع جدید داریم و نه سرمایه گذار جدید افزود: حفظ واحدهای باقی مانده مهم است.

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با اشاره به اینکه رفع مشکل واحدهای سنگبری و حوزه معادن کشور یک عزم ملی می خواهد و مسئولان ملی باید در این رابطه تصمیم گیری کنند، اظهار داشت: در سفر هیئت دولت بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب شده اما چه مقدار از آن جذب شده است؟

قیاثوند ادامه داد: زمانیکه سرمایه گذار برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می کند دو موضوع چک برگشتی و بدهی معوق بانکی مانع از دریافت تسهیلات می شود.

۹۰ درصد واحدهای تولیدی چک برگشتی و بدهی معوق دارند

وی با بیان اینکه با وجود این دو موضوع پرونده دریافت تسهیلات سرمایه گذار در همان لحظه بسته می شود، تصریح کرد: این در حالیست که ۹۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی کشور هم چک برگشتی و هم بدهی معوق بانکی دارند.

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با تاکید بر اینکه چک برگشتی و بدهی معوق بانکی دو سد بزرگ در مقابل دریافت تسهیلات واحدهای تولیدی است، افزود: این مسائل باید در سطح کلان حل شود.

قیاثوند با اشاره به اینکه ۲۵ خط تولید و فراوری سنگ داریم که مجهز به تکنواوژی روز بوده اما با ۱۰ درصد ظرفیت کار می کنند، گفت: بیش از ۵۰۰ واحد داریم که هر کدام یک تا دو میلیارد سنگ در انبار خود دارند اما نمی توانند حقوق کارکنان خود را بپردازند.

وی تصریح کرد: در پایانه های سنگ مشکل بازاریابی و فروش وجود دارد.

مجلس در تصویب قوانین آنقدر تعلل می کند که دیگر قوانین قابلیت اجرا را ندارند

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران با بیان اینکه مجلس نیز همیشه در تصویب قوانین مورد نیاز دو سال عقب است، ادامه داد: همیشه آنقدر با تعلل عمل می کنند که قانون دیگر قابلیت اجرا را ندارد.

قیاثوند با اشاره به اینکه بعد از پنج سال تلاش تنها استانی که توانسته واحد تولید سنگ از ضایعات معدنی را راه اندازی کند لرستان بوده است، اظهار داشت: متاسفانه امروز بانک صنعت و معدن جلوی کار این واحد را گرفته است.

وی یادآور شد: در این واحد ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و الان این میزان سرمایه گذاری توسط بانک صنعت و معدن و به بهانه اینکه صندوق توسعه گفته این واحدها باید فعلا متوقف شوند کار را نگه داشته شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران افزود: در این شرایط صنعت سنگی که هزار و یک درد دارد و حداقل کاری که می توان برای آن انجام داد این است که از ضایعات آن حاشیه سود را افزایش داد که در این رابطه نیز جلوی کار گرفته شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران بیان داشت: ۵۰۰ واحد سنگبری با بیش از هشت هزار نفر نیرو به دلیل مشکلات موجود به زودی بیکار می شوند.

 

 

کد خبر 2873146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha