۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۳۰

آیت الله شاهچراغی:

مسجد محل رشد فضایل اخلاقی است/ نقش روحانیان در تحقق احکام الهی

مسجد محل رشد فضایل اخلاقی است/ نقش روحانیان در تحقق احکام الهی

سمنان - نماینده ولی فقیه در استان سمنان مسجد را محل رشد فضائل اخلاقی در جامعه دانست و گفت: جامعه اسلامی بدون مسجد در تصور هم نمی‌گنجد و لذا باید تقویت این اماکن مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگارمهر، آیت الله سیدمحمد شاهچراغی ظهر سه شنبه در نشستی با اعضای شورای رسیدگی به امور مساجد استان سمنان در محل دفتر خود مساجد را پایگاه وحدت، تقویت، عبادت، جهاد و معنویت عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه‌های مساجد با حضور جوانان و نوجوانان رونق گیرد.

وی با اشاره به جایگاه و منزلت مساجد گفت: هرچه وقت وسرمایه برای مساجد مصرف شود کم  است.

نقش کلیدی روحانیان در پیشبرد اهداف نظام

امام جمعه سمنان نقش هئیت امناء و امام جماعت را در مساجد مهم دانست و گفت: هیئت امناء باید از نمازگزاران مسجد بوده و از وضعیت مسجد آگاهی کامل داشته باشد ودر غیر این صورت باید حذف شود.

آیت الله شاهچراغی همچنین با اشاره به نقش روحانیان ادامه داد: امام جماعت یک مسجد باید فردی فاضل، عالم و پاسخگوی مسائل و منظم باشد.

وی با کلیدی خواندن نقش روحانیان در پیشبرد اهداف نظام، گفت: روحانیان مساجد با بسترسازی مناسب در تحقق احکام الهی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

سمنان

ضرورت جذب مردم به ‌مساجد و هیئت‌های مذهبی

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، تصریح کرد: باید مردم را به‌سمت مساجد و هیئت‌های مذهبی جذب کنیم و از این موضوع در راستای ارتقای فرهنگ به‌خوبی بهره ببریم.

آیت الله شاهچراغی افزود: بدون شک افرادی که در برنامه های مساجد و فعالیت های فرهنگی و مذهبی مشارکت دارندمسیر زندگی شان برمبنای دین و اسوه سعادت بخشی استوار است.

وی خواستار تعامل عملی بیشتر اعضای شورای رسیدگی به امور مساجد استان سمنان شد و گفت: با تعاملات بیشتر و برگزاری جلسات همفکری، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ثبت نام یک هزار و ۳۲۳ هزار مبلغ ومبلغه در سامانه سجام استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به ایجاد سامانه جامع اعزام مبلغ «سَجام»  اظهارداشت: مبلغان می‌توانند با واردن شدن به سامانه سجام نسبت به ثبت‌ نام خود اقدام کنند.

حجت الاسلام علی شکری عنوان کرد: مبلّغان با ثبت‌ نام در این سامانه، ساماندهی الکترونیکی می‌شوند و همچنین می‌توانند مکاتبات خود را از این سامانه انجام دهند که در مناسبت‌های مختلف سال بتوان در اعزام از آن‌ها استفاد کرد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۲۳ هزار مبلغ ومبلغه در سامانه سجام استان سمنان ثبت نام کرده اند، ادامه داد: ۶۹۶ نفرخانم  و مابقی آقا هستند.

شکری افزود: عموم مبلّغان، فضلا، ائمه جمعه و جماعات، وعّاظ، طلاب و روحانیان شاغل در ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی و مبلغان مستقر اعم از سازمان تبلیغات اسلامی و یا سایر ارگان‌ها می‌توانند در این سامانه ثبت‌ نام کنند.

اخلاق و رفتار صالح در رأس شیوه‌های تبلیغ دینی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان این مطلب که این سازمان وظیفه برقراری رابطه دو سویه میان مبلّغ و مخاطب را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: شیوه‌های تبلیغ دینی که در رأس آن اخلاق و رفتار صالح مبلّغ قرار دارد، با شیوه‌های تبلیغات غربی تفاوت های زیادی دارد چرا که در تبلیغات اسلامی، اخلاص، تقرب الهی و نیت صادقانه از اصول اجتناب ‌ناپذیر و ضروری مبلّغ است.

شکری بر استفاده از آیات قرآن و احادیث در سخنرانی ها توسط روحانیان تاکید کرد و افزود: این کار برای توجه بیشتر مردم به قرآن و مفاهیم و معارف آن در هر سطحی که هستند لازم است و باید تلاش شود تا قرآن از مهجوریت و ورود آن به زندگی با بیان قصه های قرآنی، تفسیر ساده تر از آیات کوتاه برای کودکان و نوجوانان و برجسته کردن آیات اخلاقی محقق شود.

وی از برگزاری گفتمان های دینی در دو بخش دانشجویی و حوزوی در سطح استان سمنان خبر داد و گفت: این گفتمان ها با موضوعاتی نظیر اعتیاد، سبک زندگی اسلامی، مهدویت، بهبود زندگی مشترک، جنگ نرم دشمنان، تهاجم فرهنگی، حجاب و عفاف و ... برگزار شده است.

شکری افزود: در این دوره های آموزشی و گفتمان های دینی، از کارشناسان و مدرسان برجسته و صاحبنظر از داخل و خارج از استان استفاده شده است.

برگزاری برنامه دهه کرامت و روز جهانی مساجد در استان سمنان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به برگزاری برنامه دهه کرامت و روز جهانی مساجد اظهار داشت: با اجرای برنامه های مذهبی درمسجد و مدیریت آن می توان جایگاه این مکان مقدس را حفظ کرد.

محمدرضا سوقندی با تاکید بر اینکه مسجد باید درمحوریت همه برنامه ها باشد، تقسیم کار بین اعضای شورا را خواستار شد و ادامه داد: باید از موازی کاری دربرنامه های مسجدی خودداری شود.

وی همچنین گفت: می توان از ظرفیت خیران و مردم برای اقتصاد مسجد بهره گرفت.

فعالیت ۲۱۶ باب کانون فرهنگی هنری مساجد در استان سمنان

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان نیز در این نشست به فعالیت و رسالت کانون های فرهنگی هنری در مساجد اشاره داشت و افزود: در حال حاضر ۲۱۶ باب کانون فرهنگی هنری مساجد در این استان فعالیت دارند.

حجت الاسلام محمد رضا حدادیان، تعداد کانون های تخصصی استان سمنان را ۱۲ باب ذکر کرد و گفت: این کانون ها شامل آموزش، پژوهش، حجاب و عفاف، نماز، ولایت، قرآن، مهدویت، سلامت و کتابخانه  بوده که امسال سه کانون تخصصی ایجاد شده است.

وی تعداد کانون های ویژه مصلی را ۱۲ باب، کانون های دانشگاهی موجود دوباب، خانه های دیجیتال موجود در استان را چهار خانه اعلام کرد و افزود: در سال جدید سه خانه دیجیتال نیز تاسیس خواهد شد.

۸۰ کتابخانه در مساجد استان سمنان فعالیت دارد

مسئول دبیرخانه نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان از فعالیت خانه های نور در کانون مساجد استان خبرداد و افزود: ۸۰ کتابخانه در مساجد استان سمنان فعالیت دارد.

حدادیان اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای آگاه سازی هرچه بیشتر مردم به ویژه نسل جوان با اجرای برنامه های بصیرتی و فرهنگی تلاش می کنند چرا که این تشکل دینی و مذهبی بهترین ظرفیت برای مقابله دشمنان هستند.

وی همچنین در خاتمه از حمایت دبیرخانه کانون مساجد از طرح های فاخر در مساجد خبر داد.

کد خبر 2874256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha