۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶

گزارش مهر؛

شهر جدید سهند قربانی مسکن مهر/ راهکاری که به مشکل تبدیل شد

شهر جدید سهند قربانی مسکن مهر/ راهکاری که به مشکل تبدیل شد

تبریز – شهر جدید سهند با هدف اسکان دادن سرریز تبریز در سال ۸۵ ایجاد شد که حالا این شهر به دومین شهر جدید پرجمعیت کشور تبدیل شده و جمعیت آن به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: ایجاد شهر جدید سهند در سال ۱۳۶۶ و همزمان با اجرای سیاست های ایجاد شهرهای جدید با هدف كاهش تراكم شهر تبریز و تعدیل جمعيت آن و همچنین تامين مسكن مناسب برای حاشیه نشینان تبریز در هیئت دولت وقت تصویب شد و بنا بود در این شهر سرریز جمعیت تبریز اسکان یابند.

ساماندهی جمعيت روبه رشد كلانشهر تبريز، ايجاد اشتغال و نظام ساماندهی اسكان، ارتقای كيفيت زندگی شهروندان و بهبود شرايط زيست محيطی دلایلی بودند که باعث شد در سال ۱۳۷۰ شهر جدید سهند در محور ارتباطی تبريز آذرشهر و در دامنه كوه سهند و در فاصله ۲۰ كيلومتری جنوب غربی تبريز مكان يابی و به تصويب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

زمان به سرعت پیش رفت و امکانات و زیرساخت های محدودی در آن زمان برای این شهر فراهم شد و جمعیتی ۱۳ هزار نفری در فاز یک سهند اسکان یافت تا اینکه شهر جدید سهند در سال ۱۳۸۷ با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمین شهر آذربایجان شرقی و سومین شهر شهرستان اسکو پس از شهرهای اسکو و ایلخچی شناخته شود.

قیمت مناسب مسکن، عدم آلودگی هوا، نزدیکی به تبریز و چند مزیت دیگر باعث شد تا از این مدت به بعد جمعیتی چند هزار نفری به سمت سهند روانه شوند و در سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر جدید به بیش از ۳۰ هزار نفر برسد.

احداث ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در فازهای دو، سه و چهار و تحویل دادن بخش اعظمی از این واحدها به متقاضیان که بیشتر از شهرستان های دیگر استان غیر از تبریز بودند باعث شد تا براساس اعلام شهرداری سهند در این شهر بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر زندگی کنند.

شهر جدید سهند

موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرکز استان مهمترین عاملی بود که باعث شد تا خیلی از مردم شهرستان های دیگر استان که مجذوب زیبایی های تبریز و موقعیت های اقتصادی و صنعتی آن شده بودند به سهند پناه آورند و در این شهر اسکان یابند.

جاده پرترافیک تبریز آذرشهر تنها راه ارتباطی جمعیت ۱۲۰ هزار نفری سهند

بدون شک احداث این تعداد واحد مسکن مهر در حالی که این شهر باهدف اسکان سرریز جمعیتی تبریز ایجاد شده بود باعث شد تا تحویل دادن مسکن های مهر به متقاضیان در فازهای دو، سه و چهار به جای ایجاد زیرساخت ها در سهند و به خصوص فاز یک به اولویت اصلی مسئولان تبدیل شود و سهند قربانی مسکن مهر شود.

سهند زیرساخت های اصلی لازم برای اسکان این تعداد جمعیت را ندارد و مردم این شهر جدید تنها مسیر ارتباطی شان جاده تبریز – آذرشهر است که خود این جاده نیز جوابگوی نیازها نیست و در بیشتر ایام سال ترافیک بالایی دارد.

بر اساس این گزارش، اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک جاده تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت ولی هم اکنون بعد از گذشت هفت سال هنوز خبری از افتتاح آن نیست و مسئولان کمبود اعتبار را دلیل اصلی پیشرفت کند این پروژه می دانند.

نبود مرکز درمانی و بیمارستان مجهز، کمبود مراکز سیاحتی و فرهنگی، عدم وجود منابع آبی مناسب و چندین کمبود دیگر باعث بروز مشکلات زیادی برای اسکان یافتگان در این شهر شده است.

سفرهای تابستانی ترافیک جاده

تکمیل مسکن های مهر باعث بی توجهی مسئولان به ایجاد زیرساخت ها در سهند شد

یکی از شهروندان شهر جدید سهند که در فاز یک و محله یک این شهر زندگی می کند در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: سهند در ابتدا شهر بسیار خوب و آرامی بود که با آغاز احداث هزاران واحد مسکن مهر این شهر همچون تبریز به شهری شلوغ، پرترافیک و آلوده تبدیل شد.

اسدالله سلمانی با اشاره به اینکه واحدهای آپارتمانی ارزان قیمت و موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تبریز باعث شد تا سهند روز به روز رشد کند و بر جمعیت آن افزوده شود، گفت: ولی احداث و تکمیل مسکن های مهر باعث بی توجهی و غفلت مسئولان از ایجاد زیرساخت های لازم برای زندگی در این شهر شد.

وی سپس ادامه داد: من خودم زمانی در تبریز اجاره نشین بودم و به جهت کارم مجبور بودم همیشه در تبریز باشم ولی به جهت نزدیکی سهند به تبریز تصمیم گرفتم آپارتمانی در این شهر جدید بخرم و در سهند زندگی کنم و برای کار به تبریز رفت و آمد کنم.

این شهروند سهندی همچنین افزود: خیلی از اهالی محلات یک، دو و سه در فاز یک شهر جدید سهند از خود تبریز و شهرهای نزدیک به سهند آمده اند و اینجا آپارتمان و واحد خریده اند ولی ساخت مسکن های مهر باعث شد تا از شهرستان مختلف استان همچون مراغه، شبستر، بناب، اهر و ورزقان به این شهر بیایند و در اینجا زندگی کنند، درحالیکه این شهر با هدف اسکان سر ریز تبریز ایجاد شده بود.

سلمانی افزود: ضعف در ارائه خدمات آب، برق و گاز، فقدان مراکز درمانی و بهداشتی و مدارس و کیفیت نامطلوب مسکن های ساخته شده صدای نارضایتی صاحب خانه های مسکن مهر را درآورده است.

نبود مرکز درمانی مجهز با کادر پزشکی متخصص مشکل اصلی مردم سهند

یکی دیگر از شهروندان سهند در گفتگو با خبرنگار مهر به کمبود امکانات مختلف در این شهر اشاره کرد و گفت: اگر فردی از خانواده شما در این شهر بیمار شود باید برای مداوای وی به تبریز و یا اسکو بروید چراکه این شهر فقط یک درمانگاه کوچک و چند پزشک عمومی دارد که فقط می توانند آمپول بزنند و یا قرص های سرماخوردگی تجویز کنند.

رضا سفیدی با تاکید بر اینکه در این شهر با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر سینما و مرکز تفریحی وجود ندارد، گفت: در این شهر فقط چند پارک کوچک ساخته شده که به قدری مملو از جمعیت هستند که نرفتن به این مکان های شلوغ بهتر از رفتن است.

وی به بروز برخی مشکلات فرهنگی نیز در این شهر اشاره کرد و ابراز داشت: مردم این شهر از نقاط گوناگون استان آذربایجان شرقی و دیگر استان های کشور هستند که فرهنگ های مختلفی دارند و باید مسئولان در کنار گسترش و توسعه این شهر به فکر مسائل فرهنگی و اجتماعی سهند نیز باشند.

سفیدی سپس افزود: ما به این شهر مهاجرت کردیم تا مشکلاتمان کاهش یابد ولی مشکلات در شهر جدید سهند بسیار زیاد است و با گسترش شهر و افزایش جمعیت آن نیز متاسفانه باز بیشتر می شود.

شهر جدید سهند

اسکان ۱۵۰ هزار نفر در شهر جدید سهند اشتباه و غیراصولی است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات مردم شهر جدید سهند اظهارداشت: کمبود منابع آبی و نبود مسیرهای ارتباطی جزو مشکلات اصلی مردم این شهر است.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به اینکه اسکان ۱۵۰ هزار نفر در شهر جدید سهند اشتباه و غیراصولی است، افزود: در این شهر بیش از ۳۶ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است که باید زیرساخت های لازم برای زندگی را در فازهای مختلف این شهر ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه را موظف به رفع مشکلات موجود سهند کرده ایم، گفت: تا سال آینده بخش اعظم مشکلات شهر جدید سهند برطرف می شود.

جبارزاده احداث ۳۵ هزار واحد مسکونی در شهر جدید سهند را غیرکارشناسی و غیرعلمی دانست و ابراز داشت: طرح جامع شهر جدید سهند غیرعلمی است و باید این طرح به صورت ویژه بازنگری شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع شهر جدید سهند باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، گفت: در هر حال الحاق ۳۵ هزار واحد مسکونی با عنوان بازنگری در طرح جامع قابل قبول نیست چراکه فلسفه ایجاد شهر جدید سهند این بود که بتواند بخشی از مشکلات شهر تبریز مانند حاشیه ‌نشینی و بافت فرسوده را حل کند و حال باید پرسید تا چه اندازه توانسته است در حل این مشکلات موثر باشد.

به جای بازنگری در طرح جامع سهند باید به فکر تکمیل نواقص فازهای چهارگانه این شهر بود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات شهر جدید سهند گفت: سهند برای اسکان سرریز جمعیتی تبریز ایجاد شد ولی بعدها طبق مصوبات دولت وقت قرار شد مسکن های مهر در شهر جدید سهند ساخته شود.

محمد حسین فرهنگی سپس افزود: احداث مسکن های مهر شروع شد و طبق قانون ساماندهی مسکن ها قرار شد بیشترین تعداد واحدهای مسکن مهر آذربایجان شرقی در سهند احداث شود.

وی همچنین ادامه داد: این ساخت و سازها باعث اسکان جمعیتی زیاد در این شهر شد و زیرساخت های اصلی برای زندگی همزمان با این موضوع پیشرفت نکرد.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه مشکلات ارتباطی و راه های دسترسی به سهند از مشکلات جدی مردم است، گفت: قرار بر این بود که آزاد راه تبریز سهند و متروی تبریز به سهند همزمان با احداث واحدهای مسکن مهر ایجاد شود ولی کندی این پروژه ها باعث شد که هم اکنون این طرح ها به بهره برداری نرسند ولی مسکن های مهر به متقاضیان تحویل داده شود.

فرهنگی با بیان اینکه باید مسئولان به قول های خود در خصوص این شهر عمل کنند، ادامه داد: باید زیرساخت ها تکمیل شود و به جای بازنگری در طرح جامع سهند باید به فکر تکمیل نواقصات فازهای چهارگانه این شهر بود.

شهر جدید سهند

سهند پتانسیل های بالایی در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری دارد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به  اینکه باید مشکلات شهر جدید سهند هرچه سریعتر برطرف شود، گفت: سهند پتانسیل های بالایی در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری دارد ولی باید در ابتدا به فکر تکمیل نواقصات و ایجاد زیرساخت های لازم برای مردم این شهر بود.

میرهادی قره سید با اشاره به جمعیت ۱۲۰ هزار نفری سهند اظهار داشت: فضای آینده این شهر مثبت است ولی به شرطی که نواقصات سهند تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تکمیل بزرگراه تبریز سهند یکی از نیازها و زیرساخت های اصلی منطقه است، گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به این بزرگراه اختصاص یافت که امیدواریم این محور ارتباطی تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری کامل برسد.

قره سید به ضرورت ورود متروی تبریز به سهند تاکید کرد و گفت: بیشتر مردم منطقه به تبریز رفت و آمد زیادی دارند که نیاز است برای دسترسی آسان آنها فکری اندیشید و برای این منظور نیاز است مترو و بزرگراه هرچه زودتر ایجاد شوند.

شهر جدید سهند به صورت کامل به شهرداری این شهر تحویل داده شود

وی ادامه داد: درخواست ما از مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز این است که بیمارستانی که موظف هستند در استان احداث کنند را در شهر جدید سهند احداث کنند چراکه این شهر جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفری تا چند سال آینده خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو سپس گفت: باید شهر جدید سهند به صورت کامل به شهرداری این شهر تحویل داده شود تا کارها با سرعت بیشتری دنبال شود.

بدون شک سياست ايجاد شهرهای جديد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد يكی از بزرگترين و با اهميت ترين سياستهايی است كه در زمينه شهرسازی و شهرنشينی اتخاذ شده ولی متاسفانه کمبود امکانات و عدم رشد متوازن جمعیت با امکانات و زیرساخت ها باعث شده مردم این شهرهای جدید از جمله سهند با مشکلات اساسی روبه رو باشند که امیدواریم تا با تعامل همه مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم شاهد رفع مشکلات مردم شهر جدید سهند باشیم.

خبرنگار: محمدرضا علی اشرفی

کد خبر 2874422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha