۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۲

رئیس جهاد دانشگاهی خبر داد:

تاسیس ۵ مجتمع بزرگ صنعتی برای تولید فناوری‌های جهاد

تاسیس ۵ مجتمع بزرگ صنعتی برای تولید فناوری‌های جهاد

رئیس جهاد دانشگاهی از موافقت کلی برای تأسیس ۵ مجتمع بزرگ صنعتی برای تولید فناوری های جهاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا طیبی امرو در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در نشستی خبری با بیان اینکه این نهاد از مردادماه ۵۹ با هدف الگوسازی برای رسیدن به پیشرفت و تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی فعالیت‌های خود را آغاز کرد، گفت: برای توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی ۳ برنامه را همزمان شروع کردیم تا همه واحدها بر اساس نیاز ملی و مزیت‌های استانی فعالیت‌های شاخصی را انجام دهند.

اصلاح نژاد فندق و بادام در اردبیل

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی استان‌ها برنامه‌هایی داریم، گفت: به عنوان مثال در استان اردبیل برنامه‌هایی برای اصلاح نژاد و تکثیر سریع فندق و بادام داریم، چرا که این دو از مزیت‌های استان اردبیل به شمار می‌روند که با تمرکز بر این موضوع می‌توان ارزش‌آفرینی داشت.

طیبی افزود: در حال حاضر هنوز صنعت فندق در کشور پیشرفتی نکرده که جهاد دانشگاهی می‌تواند در این مسیر حرکت کند.

وی تصریح کرد: اصلاح و نژاد ماهیان سردابی در استان چهارمحال و بختیاری و اصلاح نژاد و دام با تمرکز بر نژاد حیوان گوسفند در استان سمنان از فعالیت‌ها و توانایی‌های جهاد در استان‌ها به شمار می‌رود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهداف سهساله برنامه پنجم در حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: ۱۴ هدف برای این برنامه در حوزه پژوهش برنامه‌ریزی شده است که  «تشکیل یک قطب علمی و فناوری جدید»، «صدور ۴ فناوری به خارج از کشور»، «مشارکت و تاسیس ۲۰ شرکت دانش‌بنیان»، «همکاری علمی و پژوهشی ۵ درصد گروه‌های پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر و مراکز پژوهش جهانی و ... از اهداف سهساله برنامه پنجم جهاد در حوزه پژوهش هستند.

حساب مشترک با معاونت علمی

وی ادامه داد: قرار است از قراردادهای حاصل از دستاوردهای جهاد دانشگاهی درآمدزایی کنیم در این راستا با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری قراردادی منعقد شده و براساس آن یک حساب مشترک ایجاد می شود و سالانه ۱۰ میلیارد از سوی جهاد و معاونت علمی به این حساب به مدت ۳ سال واریز شود.

طیبی افزود: این مبالغ واریزی به یک حساب مشترک در اختیار پروژه‌های صنعتی جهاد دانشگاهی قرار می‌گیرد تا پیشرفت‌هایی حاصل شود.

وی همچنین در خصوص ماموریت‌های جهاد که پیش‌نویس آن تهیه شده است، گفت: انتقال فناوری در طرح‌های کلان ملی نیز از ماموریت‌های جهاد به شمار می‌رود و این توانایی را در خود می‌بینیم که انتقال تکنولوژی را به صورت یک ماموریت قبول کنیم.

طیبی با بیان اینکه برنامه‌های جهاد دانشگاهی باید ماموریت‌محور باشد، گفت: در تلاش هستیم تا درآمد حاصل شده از تحقیقات را به صندوق ملی بازگردانیم تا زمینه انجام تحقیقات جدید فراهم شود.

تأسیس سازمان ایریکا

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید ماموریت‌های ملی را برعهده بگیرد، گفت: چند ماه است در حال پیگیری هستیم که سازمانی تشکیل دهیم تا بر این اساس توانمندی‌های جهاد را به سازمان هدف منتقل کنیم. پیشنهاد کرده‌ایم که تاسیس این سازمان تحت عنوان «ایریکا» باشد.

تاسیس ۵ مجتمع بزرگ صنعتی برای تولید فناوری‌های جهاد دانشگاهی

وی در خصوص تاسیس ۵ مجتمع بزرگ صنعتی برای تولید فناوری‌های جهاد دانشگاهی، گفت: در سال گذشته پیشنهادی مبنی بر تاسیس این مجتمع به دولت ارائه دادیم تا فناوری‌های جهاد دانشگاهی به صورت کاملا حرفه‌ای تولید شود، چرا که برخی از تولیدات واحدهای جهاد دانشگاهی کوچک هستند و باید زیرساختی برای آنها فراهم شود تا نیاز کشور را برطرف کنند.

طیبی ادامه داد: این ۵ مجتمع در حوزه‌های «الکترونیک و الکترومکانیک»، «شیمی، پتروشیمی و آگروشیمی»، «صنایع دارویی و غذایی»، «کشاورزی»، «آب‌شیرین‌کن‌ها و تجهیزات مدرن آبیاری» هستند. کلیت تاسیس این مجتمع ها مورد قبول واقع شده و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی افزود: حجم قراردادهایی که در سال گذشته انجام و به کارفرما تحویل داده شد، ۱۸۷ میلیارد بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص افتخارات جهاد دانشگاهی گفت: طرح سامانه هوشمند خودرویی که رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای را در جشنواره خوارزمی دریافت کرد، از افتخارات جهاد دانشگاهی بوده است. همچنین کسب رتبه دوم محقق برگزیده توسط دکتر محمود جدی‌تهرانی در جشنواره رازی و کسب عنوان محقق جوان توسط سمیه کاظم‌نژاد در جشنواره خوارزمی از جمله این افتخارات است.

طیبی افزود: همچنین در سال گذشته دکتر عبدالرحیم بهاروند محقق ارشد پژوهشگاه رویان برنده رویان در زمینه علوم پزشکی شد و دکتر علی منتظری رئیس پژوهشگاه علوم زیستی و بهداشتی جزء دانشمندان یکدرصد رتبه‌بندی ESI قرار گرفتند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: پودر میکروبی جهت رفع آلودگی‌های نفتی در فاز جامع و مایع از پژوهشگاه علوم پایه توسط مهندس ابوالحسنی نیز به عنوان پروژه پژوهشی فنی برتر در صنعت نفت انتخاب شد.

طیبی در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش، گفت: در دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر ۲۶ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی ۴۳ مرکز آموزش علمی کاربردی با ۶۴ هزار دانشجو دارد و ۱۰ درصد دانشجویان علمی کاربردی در جهاد تحصیل می‌کنند.

طیبی با بیان اینکه تعداد ۱۵۸ دانشجو در مقطع دکترای پژوهش‌محور در دانشگاه‌های جهاد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این دانشجویان دکترا در ۳۵ رشته تخصصی در ۳ پژوهشگاه و ۱۰ پژوهشکده جهاد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

صدور مجوز ۹ شرکت دانش بنیان

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در حوزه تجاری‌سازی فناوری مجوز تشکیل ۹ شرکت دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی صادر شده است.

وی با بیان مشکلات جهاد دانشگاهی گفت: در استفاده از فناوری‌هایی که با بودجه خود جهاد تولید می‌شود دچار مشکل می‌شویم. همچنین در استفاده از فناوری‌هایی که با بودجه خود وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تولید می‌شود، مشکلاتی داریم، لذا ترجیح می‌دهیم به سراغ قراردادهای حرفه‌ای کارفرمایی برویم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما علاقه داریم که در همه حوزه‌های فعالیتی جهاد دانشگاهی چه در حوزه پژوهش و فناوری، حوزه فرهنگی و آموزشی به اشتغال فارغ‌التحصیلان بپردازیم.

طیبی افزود: همچنین آماده پذیرش ماموریت‌ها و پاسخگویی به تامین نیاز کشور در حوزه‌های ماموریت جهاد دانشگاهی هستیم تا از توانمندی‌های کشور به خوبی بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه برخی نهادها به دستاوردهای داخلی اعتقاد ندارند، گفت: اکنون دستگاه‌های تغذیه خطوط مترو توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی ساخته شده که این دستگاه می‌تواند در کشور مورد استفاده قرار گیرد اما با وجود اینکه خط ۶ تهران و ۳ مشهد در حال راه‌اندازی است، هنوز از فناوری‌های بومی برای آن استفاده نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما در تدوین استراتژی‌های توسعه فناوری باید از همه روش‌های معقول و دارای سرعت برای صاحب فناوری شدن استفاده کنیم و استراتژی‌های توسعه فناوری ما نباید به هیچ‌وجه سرعت اجرای پروژه‌ها را در کشور کند کند.

انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی برای انتقال فناوری

طیبی با اشاره به شرایط پس از تحریم در کشور، گفت: این واقعیت وجود دارد که کالاهای خارجی به کشور ورود پیدا کنند، اما ما می‌توانیم با کشورهای خارجی قراردادهایی را با انتقال فناوری منعقد کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: برای حمایت از توانمندی‌های موجود کشور باید محصولات در داخل تولید شوند و سازمان‌های داخلی به رعایت کیفیت محصولات تاکید داشته باشند.

وی افزود: همچنین ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع برای تایید کیفیت محصولات داخلی نیز موثر است.

کد خبر 2874941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha