۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۴۷

در همایش صنایع لبنی مطرح شد؛

رشد ۴۳۰ هزار تنی تولید لبنیات/ افزایش قیمت شیرخام منفعت ندارد

رشد ۴۳۰ هزار تنی تولید لبنیات/ افزایش قیمت شیرخام منفعت ندارد

بابلسر - عضو انجمن صنایع غذایی ایران، میزان رشد تولید صنایع لبنی ایران را از سال ۸۵ تا ۹۳ حدود ۴۳۰ هزار تن بیان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاوه زرگران بعد از ظهر پنجشنبه در همایش هم اندیشی صنایع لبنی شمال در بابلسر، ارزش این میزان تولیدات را ۶۶۳ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این درحالیست که سبد غدایی خانوار در سالهای اخیر کوچک و کوچک تر شده است و به عنوان نمونه کاهش ۳۵درصدی در مصرف شیر را شاهد بودیم.

زرگران سیاست جزیره ای عمل کردن در مدیریت صنایع غدایی را مسبب انتقال مشکلات از یک صنعت به صنعت دیگر و یا بخشی به بخش دیگر برشمرد و گفت:دو معضل شیر خام و قیمت تمام شده گندم در صنایع غدایی ایران وجود دارد و سیاستهای حمایتی در قیمت کالا در قالب قیمت تضمینی در نظر گرفته می شود.

این عضو صنایع غدایی ایران گفت: بیش از ۸۰ درصد صادرات صنایع غذابی ایران به کشور عراق انجام می شود.

اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع غذایی مازندران نیز با بیان این که انجمن صنایع غذایی و دارویی اهداف خود را در دو بند در نظر گرفته افزود: پیگیری منافع قانونی و عرفی اعضا و اصلاح سازمان نظام توزیع با حمایت از واحدهای فعال و کیفیت دو هدف انجمن است.

رئیس انجمن غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه همه فعالیتهای انجمن حول این استراتژیک است تصریح کرد: صنایع غذایی در سالهای اخیر روبه افول است که عوامل مختلفی در آن نقش داشته است.

خاتمی مقدم، فرهنگ و اطلاعات عمومی مردم، برخوردهای سلیقه ای در دو سال گذشته و امور مربوط به امنیت غذایی را از موارد افول صنایع غذایی برشمرد و برنامه سازی از طریق صدا و سیما و انجمن صنایع غذایی را از جمله اقداماتی دانست که برای بالا بردن اعتماد مردم به صنایع غذایی و معرفی اطلاعات صحیح و باورهای درست ضرورت دارد.

وی از تضعیف نظام بازار در سالهای اخیر انتقاد کرد و گفت: تصمیم داریم روز جهانی غذا در مازندران به صورت پایلوت ملی انجام شود زیرا مازندران سهم زیادی در غذا دارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز تصریح کرد: دامداران و صاحبان صنایع نمی توانند با دست در جیب مصرف کننده کردن، تراز سود خود را بالا ببرند.

رضا باکری با بیان اینکه اکنون صنایع لبنی نمی تواند شیر خام را بیشتر از یک هزارو ۲۵۰ تومان بخرد، ادامه داد: دیگر دامداران و صاحبان واحد های صنایع لبنی نمی توانند سود و منفعت خود را از جیب مردم بدست بیاورند.

بالابردن قیمت شیر خام منفعت ندارد

وی با بیان اینکه بالا بردن قیمت شیر خام و افزایش محصولات صنایع لبنی منفعتی برای دامداران و صنایع لبنی نخواهد داشت: ادامه داد: دولت ناچار به تدبیر جدیدی برای حل مشکلات است.

باکری با تاکید بر اینکه شیر و محصولات لبنیات باید از گروه تنظیم بازار خارج شود، گفت: تا زمانی که رقابت پذیری در صنایع لبنیات بوجود نیاید این مشکل حل نخواهد شد.

این مسئول با تاکید بر این نکته که شیر و محصولات لبنی باید در گروه کالای سلامت کشور قرار گیرد، ادامه داد: اصلاح قیمت گذاری از دیگر راهکار های برون رفت از مشکلات صنایع لبنی است.

کد خبر 2876775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha