۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۱۰

رئیس سازمان صنعت مازندران:

وضعیت مصرف لبنیات بحرانی است/ معوقات ۵ میلیاردی کارخانجات شیر

وضعیت مصرف لبنیات بحرانی است/ معوقات ۵ میلیاردی کارخانجات شیر

ساری - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران با بیان این که وضعیت مصرف لبنیات بحرانی است، افزود: سرانه مصرف باید به دو برابر افزایش یابد تا به چشم انداز مطلوب برسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدپور عمران عصر پنج شنبه در نشست مشترک صنایع لبنی شمال کشور با کانون صنایع غدایی ایران و انجمن صنایع لبنی ایران در هتل میزبان بابلسر اظهار داشت: در صنایع لبنی ایران یک چشم انداز مصرح تعریف نشده است.

وی با بیان این که این چشم انداز در افکار ما آماده است و به صورت سند جامع ارائه نشده است، گفت: سازمان صنعت معدن و تجارت یک حمایت کننده برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

محمد پورخاطرنشان کرد: چشم انداز مصرف سه برابر شدن است، به گونه ای که ۳ لیوان شیر به عنوان حداقل مصرف ما را به سرانه ۲۰۰ کیلو در روز می رساند.

وی با بیان این که تولید شیر، صنعت پایه ای است، ابراز داشت: ما در این بخش کمتر درگیر فضای منطقی هستیم.

وی با اشاره به این که عدالت اجتماعی در حمایت از تولید کننده صنعتی است، تاکید کرد: نباید سیاستهای پوپولیستی را در پیش بگیریم.

محمدپور، سلامت و اقتصاد را دو دغدغه مهم برشمرد و افزود: سرانه مصرف در بخش سلامت باید افزایش یابد و دغدغه فله فروشی مواد لبنی به خاطر آلودگی باید با فرهنگ سازی مرتفع شود.

وی با تاکید بر استاندارد سازی محصولات لبنی و غذایی تاکید کرد: اگر بتوانیم مازاد شیر را به مصرف برسانیم، سرانه مصرف به میزان ۱۰ کیلو افزایش می یابد و آمایش تولید شیر هم بالا خواهد رفت.

وی خواستار تشکیل و راه اندازی مجتمع های تولید شد و گفت: می بایست در مازندران عرصه ها برای تولید در اختیار دامداران گذاشته شود.

محمدپورعمران با بیان این که جزو ۵۰ برند غذایی برتر دنیا هستیم، تصریح کرد: در بخش صادرات برندسازی بسیار مورد توجه است و این افتخار را نباید چند صادر کننده خرده پا با صادرات به عراق و افغانستان از بین ببرند.

رئیس انجمن صنایع غذایی دارویی مازندران نیز اظهار داشت: صنایع غذایی در سالهای اخیر روبه افول است که عوامل مختلفی در آن نقش داشته است.

اسماعیل خاتمی مقدم، از صدور پروانه برای فعالیت ۴۶ کارخانه مازندران خبر داد و افزود: این کارخانه ها با ظرفیت سه هزار و ۴۰۰ تن در روز به بهره برداری رسیده اند و از این ظرفیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن فعال است و از ۴۶ کازخانه نیز فقط ۲۰ کارخانه فعال هستند.

این مقام مسئول با اشاره  به این که در سال بیش از ۹۰۰ هزار تن ظرفیت فعال شیر وجو دارد، افزود: کمتر از ۵۰۰ تن شیر در مازندران جذب می شود و مابقی از صنایع لبنی خارج از مازندران جذب می شود.

رئیس انجمن صنایع غذایی دارویی مازندران ارزش ۹۰۰ هزارتن شیر را یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت: سهم مازندران ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی هزینه حمل شیر به مازندران را سالانه ۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اگر دولت همت کند و به اندازه پول حمل شیر برای صنایع دامپروری اعتبار اختصاص دهد سالانه ۲۰۰ راس گاو به صنایع دامپروری اضافه، ۵۰ شغل ایجاد و ۱۰۰ تن گوشت تولید خواهد شد.

خاتمی مقدم متذکر شد: در سال ۹۳ ارزش صادرات مواد لبنی مازندران ۲۱۰ میلیون دلار بوده و در ۴ ماهه امسال ارزش صادرات نزدیک به ۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ارزش واحد صادرات پایین و کمیت صادرات بالا رفته است و کشور به جای صادرات شیر خشک به سمت کالای کم ارزش مثل دوغ رفته است.

خاتمی سهم صادرات از محل لبنیات را ۱۰ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: ۲۰ کارخانه فعال مازندران پنج میلیارد تومان معوقات بانکی دارندکه نیاز به توجه ویژه دارد و از این بین ۱۷ کارخانه آمادگی پذیرش سفارش را دارا هستند.

کد خبر 2876830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha