۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۲۹

فیلمی با عوامل ایرانی

«بهشت» در لوكارنو به نمایش درآمد/ تمرکز بر داستان یک زن

«بهشت» در لوكارنو به نمایش درآمد/ تمرکز بر داستان یک زن

فیلم «بهشت» تنها اثر با عوامل ايرانی كه در ۶ سال اخير به بخش مسابقه جشنواره فيلم «لوكارنو» راه يافته است، ديروز در این رقابت جهانی به نمايش درآمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، این فیلم به کارگردانی سینا عطاییان دنا محصول مشترک ایران و آلمان در بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره فیلم «لوکارنو» سوئیس با ۱۸ فیلم دیگر رقابت می‌کند.

این فیلم كه روز پنج‌شنبه در فستیوال فیلم لوكارنوی سوییس به نمایش درآمد، داستان سفر هانیه معلم جوان در تهران را تعریف می‌كند؛ جایی كه او در آن با خواهر متاهل خود زندگی می‌كند و هر روز برای رسیدن به كار چند ساعت در راه است. هانیه سعی می‌كند به مدرسه‌ای داخل تهران منتقل شود و شكست می‌خورد. او كه از حقیقت دو چهره زندگی هر روزه‌اش خسته شده، در تقلای پیدا كردن راهی برای خروج از وضعیت خود است.

سینا عطاییان دنا كارگردان می‌گوید این فیلم درباره نقشی است كه خشونت در زندگی هر روزی انسان‌ها بازی می‌كند. او اضافه كرد: همه ما در زندگی روزمره خود خشونت را تا حدودی تجربه می‌كنیم. مانند روحی است كه اینجا و آنجا هست و كم و بیش از جوامع انسانی وجود دارد و شبیه بخشی طبیعی از زندگی انسان‌ها به نظر می‌رسد. ما با آن كنار می‌آییم، همه‌مان تا حدودی و چه آشكار و چه پنهان قربانی‌هایش هستیم برای همین آن را دوباره تولید می‌كنیم و رهایش می‌كنیم.

یوسف پناهی و امیر حمزه تهیه‌كنندگان نیز می‌گویند این فیلم حاصل همكاری هنرمندان جوان رو به رشد ایرانی است. آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «ما بدون هیچ گونه حمایت مالی و تحت شرایط بسیار سخت فیلمبرداری كردیم، اما تمركز اصلی‌مان سازش با هر چیزی كه در فیلمنامه نوشته شده، نبود. ما بسیار خوشحالیم كه می‌بینیم چطور اعتماد و همكاری با بعضی از هنرمندان موج نوی ایرانی باعث تولید این فیلم شد.»

این‌ها بخشی از صحبت‌های امیر حمزه درباره شكل‌دهی سفر هانیه در «بهشت» است:

* فیلم «بهشت» داستان هانیه را دنبال می‌كند كه یك معلم مدرسه جوان در ایران است. داستان او چیست؟

- او سعی می‌كند از حومه شهر به مركز انتقال پیدا كند. در عین حال تقلا می‌كند بر روحیه افسرده خود غلبه كند.

* فكر می‌كنید «بهشت» درباره ایران چه چیزی می‌تواند به دنیا بگوید؟

- هدف ساختن یك مستند خوب و حاوی اطلاعات مفید از ایران امروز بود. نویسنده خیلی به این فكر نكرد كه چه چیزی می تواند به دنیا بگوید.

* فضای فیلمبرداری چطور بود؟

- ما گروهی كوچک با جوی بسیار گرم بودیم و بیش از سه سال برای این كار با هم زندگی كردیم.

* سخت‌ترین بخش ساخت «بهشت» كدام بود؟

- مدت فیلمبرداری ما بسیار زیاد بود و بعضی مواقع باید چهار موقعیت مختلف را برای ساخت یک موقعیت در فیلم با هم مخلوط می‌كردیم.

سینا عطاییان دنا سازنده نخستین فیلم روتوسکوپیک ایران با عنوان «مخصوصاً موسیقی» است که در سال ۱۳۸۸ در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به صورت مشترک با فیلم کوتاه «خام، پخته، سوخته» ساخته شهرام مکری موفق به دریافت تندیس جشنواره بهترین فیلم تجربی در بخش مسابقه بین‌الملل شد.

جشنواره سینمایی لوکارنو در کنار جشنواره‌های برلین، کن و ونیز یکی از چهار جشنواره مهم فیلم در اروپا محسوب می‌شود. شصت و هشتمین دوره‌ جشنواره لوکارنو در روزهای ۵ تا ۱۵ اوت مصادف با ۱۴ تا ۲۴ مرداد برگزار می‌شود. در مجموع حدود ۲۰۰ فیلم در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند که ۱۹ اثر برای رسیدن به «یوزپلنگ طلایی» با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کد خبر 2877212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha