۲۳ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۲۷

استاندار سمنان:

جمعیت دیباج دامغان رو به کاهش است/ تقویت گردشگری برای اشتغالزایی

جمعیت دیباج دامغان رو به کاهش است/ تقویت گردشگری برای اشتغالزایی

دامغان - استاندار سمنان با ابراز تاسف از کاهش جمعیت ساکن در شهر دیباج دامغان گفت: تقویت فعالیت تعاونی کشاورزی و دامپروری و معدن سنگ مرمریت این شهر باعث مهاجرت معکوس می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، محمد وکیلی که از عصر پنج شنبه به اتفاق جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برای بررسی مسائل و مشکلات شهر دیباج به بخش مرکزی شهرستان دامغان سفر کرده بود طی نشستی که شامگاه این روز در محل دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد، ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل های منطقه، افزود: این خطه امتیاز بسیار خوبی در زمینه جذب گردشگر دارد که باید با همراهی و آموزش مردم از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی اضافه کرد: با وجود زمین کشاورزی متعدد در این بخش فرمانداری شهرستان دامغان باید در اولین فرصت شورای توسعه بخش کشاورزی را تشکیل و برای حل مشکلات آن گام بردارد.

رئیس کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان سمنان یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی در زمینه توسعه آبیاری تحت فشار قطره ای ۸۰ درصد از اعتبارات لازم در این زمینه را به این شهر و به کشاورزان اختصاص می دهد.

وکیلی افزود: مدیریت عالی دولت در استان تمام سعی و تلاش خود را در حمایت از کشاورزان با بهره گیری از امکانات و کمک های مالی به کار خواهد گرفت و این موضوع به صورت ویژه در دستور کار دولت و مسئولان استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: با استفاده بهینه از منابع آبی می توانیم بهره برداری خوبی از زمین و سطح زیر کشت داشته باشیم.

فعالیت ۳ تعاونی کشاورزی و دامپروری در شهر دیباج

استاندار سمنان خاطرنشان ساخت: جای بسیار خوشحالی است که سه تعاونی کشاورزی و دامپروری در شهر دیباج فعالیت دارند و این موضوع از نکات قوت بخش کشاورزی این شهر بوده که از آن حمایت می شود.

وکیلی به بحث ایجاد اشتغال در شهر دیباج نیز پرداخت و اظهار داشت: یکی از راه های ایجاد اشتغال با توجه به وجود قابلیت های بخش کشاورزی ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی است که باید به صورت ویژه و به عنوان یک نیاز اساسی به آن پرداخته شود.

وی یادآور شد: نباید بگذاریم سرمایه های کشاورزی هدر رود و بلکه باید تلاش شود از این سرمایه ها با هدف ایجاد درآمد و اشتغال به خوبی استفاده شود.

شاهد کاهش جمعیت در شهر دیباج هستیم

استاندار سمنان با ابراز تاسف از کاهش جمعیت ساکن در شهر دیباج اظهار داشت: اگر مردم از یک درآمد خوب بهره مند باشند و وضع اقتصادی آنان مطلوب باشد مشکلات برطرف و باعث مهاجرت معکوس می شود.

وکیلی خاطرنشان ساخت: همانطور که مردم در کارهای خیر و عام المنفعه مشارکت دارند باید روی توانمند سازی آنان نیز به طور شایسته تلاش کرد.

وی تصریح کرد: یکی از امتیازات خوب شهر دیباج وجود آستان مقدس امامزاده محمد(ع) است که این امامزاده مورد احترام همگان است و در زمنیه جذب زائر و ایجاد شغل نقش مهم و تاثیر گذاری دارد.

وکیلی اضافه کرد: ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اوقاف و امور خیریه استان سمنان باید با برنامه ریزی بتوانند منبع کسب درآمد را در کنار این امامزاده در شهر دیباج برای ایجاد اشتغال و جذب هرچه بهتر زائر و گردشگر لحاظ کنند.

حوزه های علمیه روح جامعه هستند

استاندار سمنان با اشاره به وجود حوزه علمیه برادران در شهر دیباج افزود: حوزه های علمیه روح جامعه هستند و همه ارزشها و اعتقاداتی که داریم به برکت وجود حوزه های علمیه متعدد و عالمان دینی است.

وکیلی یادآور شد: برای ساخت حوزه علمیه در شهر دیباج هرچقدر کشاورزان منطقه زکات دهند مانیز به همان میزان اعتبار لازم را برای تکمیل ساختمان آن اختصاص خواهیم داد.

وی با اشاره به وجود معدن سنگ مرمریت در شهر دیباج اظهار داشت: باید تلاش شود این معدن فعال و در اختیار شهرداری دیباج قرار گیرد.

برای جلوگیری از مهاجرت مردم شهر دیباج چاره اندیشی شود

امام جمعه دیباج نیز در این نشست خواستار چاره اندیشی مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت مردم این شهر شد و افزود: مسئولان قدر موقعیتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در اختیارشان نهاده است را بدانند و حق شناس و متعهد باشند.

حجت الاسلام سید جلیل قدمی از استاندار سمنان به عنوان نماینده عالی دولت در استان خواست تا به داد مردم شهر دیباج برسد و گره های کور شده در این شهر را باز کند و تصریح کرد: کشاورزی و دامداری منطقه در حال از بین رفتن است و باید برای کمک به کشاورز و دامدار فکر اساسی شود.

وی به بحث ایجاد و راه اندازی حوزه علمیه در این شهر پرداخت و اظهار داشت: ساختمان در حال ساخت این مرکز علمی دارای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که برای تکمیل آن نیاز به مساعدت و کمک مالی داریم.

امام جمعه دیباج در پایان در زمینه تکمیل ساختمان در حال ساخت جامعه القرآن و ارائه خدمات مطلوب تر بهداشت و درمان و تکمیل پروژه امامزاده محد دیباج مطالبی بیان و خواستار همراهی استاندار در این راستا شد.

علی اصغر مجد فرماندار و احمد امیرفخریان بخشدار مرکزی شهرستان دامغان هر یک به اختصار گزارشی از آخرین اقدامات و فعالیت های انجام شده در حوزه عمرانی و شهری در شهر دیباج طی یکسال گذشته تاکنون ارائه دادند.

استاندار سمنان نیز پس از شنیدن مشکلات این شهر از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان حاضر در جلسه نیز توضیحات خواست که آنان نیز گزارشات را ارائه و استاندار نیز در زمینه حل مشکلات دستورات لازم صادر کرد.

بازدید از چند پروژه عمرانی در حال احداث در شهر دیباج از دیگر برنامه های سفر استاندار سمنان و هیئت همراه بود.

شهر دیباج در پنج کیلومتری شمال دامغان واقع و حدود پنج هزار نفر جمعیت دارد.     

کد خبر 2882862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha