۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹

باشکست مذاکرات عدالت و توسعه؛

«قلیچداراوغلو» خواستار تشکیل دولت به رهبری جمهوریخواه خلق شد

«قلیچداراوغلو» خواستار تشکیل دولت به رهبری جمهوریخواه خلق شد

شکست گفتگوهای نخست وزیر ترکیه با احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی موجب شده تا رئیس حزب جمهوریخواه خلق خواستار تشکیل کابینه ائتلافی به رهبری این حزب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «احمد داوداوغلو» نخست وزیر ترکیه، امروز رسما اعلام کرده که قادر به تشکیل دولت ائتلافی نیست. 

داوداوغلو آخرین دور از مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی را عصر روز گذشته انجام داد. 

حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) که بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در پارلمان ترکیه است، اعلام کرده که رئیس‌جمهور ترکیه باید پس از شکست تلاش های داوداوغلو در تشکیل دولت ائتلافی، این وظیفه را به عهده کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه بسپارد.

داووداوغلو پس از دیدار و گفتگو با دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی (MHP) اعلام کرد که این حزب، نه خواستار ائتلاف با حزب عدالت و توسعه ترکیه و نه خواستار تشکیل دولت اقلیت به رهبری این حزب است.

رهبر حزب حرکت ملی نیز پس از این گفتگو گفت: حزب او مخالف انتخابات زودهنگام پارلمانی است و به هنگام رای‌گیری در پارلمان این کشور، به چنین انتخاباتی رای منفی خواهد داد. حزب حرکت ملی در انتخابات پیشین پارلمانی ترکیه ۱۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

شکست مذاکرات حزب عدالت و توسعه ترکیه و حزب حرکت ملی این کشور در حالی است که گفتگوها میان نخست وزیر ترکیه و «کمال قلیچداراوغلو» رئیس حزب سوسیال دموکرات جمهوری خلق ترکیه نیز برای تشکیل یک دولت ائتلافی، بدون توافق به پایان رسیده بود.

قلیچداراوغلو پس از شکست این مذاکرات اعلام کرد: «به ما پیشنهاد حکومت ائتلافی داده نشد، بلکه پیشنهاد حکومت انتخاباتی کوتاه مدت و یا حکومت اقلیت ارائه شده است.»

نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است که او اکنون در نظر دارد درباره دولت ائتلافی و انتخابات زودهنگام پارلمانی در ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه ترکیه و همچنین با شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مشاوره و سپس گام‌های بعدی خود را تعیین کند.

نخست وزیر ترکیه تا بیست‌وسوم اوت، فرصت دارد، یا موانع موجود بر سر راه دولت ائتلافی را برداشته و چنین دولتی را تشکیل دهد، یا دولت اقلیتی که دیگر احزاب از آن حمایت کنند را تشکیل دهد.

در صورت ناموفق بودن کوشش‌های داود‌اوغلو در تشکیل دولت ائتلافی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌تواند دولت موقت را منحل کرده و دستور انتخابات زود هنگام پارلمانی را صادر کند.

کد خبر 2886335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha