۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۵۶

سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی:

توجه به کشاورزی ارگانيک بازگشت از اشتباهات گذشته است

توجه به کشاورزی ارگانيک بازگشت از اشتباهات گذشته است

اردبیل - سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی با اشاره به زیان های وارده به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی امروز گفت: توجه به کشاورزی ارگانيک بازگشت از اشتباهات گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گودرز صادقی بعد از ظهر چهارشنبه در کنگره ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم در اردبیل افزود: عوارض استفاده نادرست از منابع طبيعی و اصرار به استفاده از مواد شیمیایی در دهه های گذشته کشاورزی را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل هم اکنون دنیا به سمت کشاورزی ارگانیک گرایش پیدا کرده است، یادآور شد: به همین دلیل بايد مراکز علمی و دانشگاهی در راستای توليد محصولات ارگانيک مشارکت داشته باشد.

سرپرست دانشگاه محقق اردبيلی هدر رفت ۹۰ درصدی آب در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: امروزه می توان علاوه بر کاهش مصرف آب در این بخش با توجه به شیوه های علمی، حتی می توان با شيوه های نوين آبياری کيفيت توليدات را افزايش داد.

وی آب مصرفی برای تولید پروتئين حيوانی را ۱۰ برابر بيشتر از پروتئين گياهی دانست و ادامه داد: این در حالی است که بخش عمده نياز پروتئينی انسان قابل تامين از طريق پروتئين گياهی بوده و نیز باید توجه داشت که گرايش به مصرف بی رويه گوشت، خود زمينه ساز انواع بيماری ها است.

صادقی همچنین با اشاره به تاسیس این دانشگاه در سال ۵۷ و با دانشکده کشاورزی در اردبیل بیان داشت: هم اکنون ۷۵ هزار دانشجو در رشته های غير پزشکی در اين استان تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه محقق اردبيلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این مراسم زراعت ارگانیک را مبتنی بر چهار اصل سلامتی، عدلت و بی طرفی، احتیاط و اکولوژی دانست و افزود: این نوع کشت باید براساس ارتقا سلامت اکوسیستم موجودات زنده بنا گذاشته شود.

رسول اصغری در بیان مراحل کشاورزی ارگانیک تاکید کرد که تغییر مدیریت مزرعه از مرسوم به ارگانیک، مدیریت سیستمیک، تولید محصول با استفاده از منابع جایگزین، مدیریت علف های هرز و نگهداری دام در کنار رزاعت ارگانیک از جمله این مراحل است.

کد خبر 2888664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha