۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳

استاندار خراسان جنوبی :

وزارت نیرو هنوز برنامه مشخصی برای تامین آب خراسان‌جنوبی ندارد

وزارت نیرو هنوز برنامه مشخصی برای تامین آب خراسان‌جنوبی ندارد

بیرجند- استاندار خراسان‌جنوبی گفت: برای حل مشکل کمبود آب در استان، جلسات متعددی با وزیر نیرو برگزار شده اما تاکنون برنامه مشخصی برای تامین آب مورد نیاز استان ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وجه اله خدمتگزار پیش از ظهر دوشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایر استان که با حضور خندان دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: مردم خراسان جنوبی بهترین مردمان از نظر دینداری و فرهنگی هستند و همواره پشتیبان انقلاب  بوده و همیشه در همه صحنه ها حضور داشته اند.

 وی با بیان اینکه این وظیفه مسئولان دستگاه های اجرایی و همه خادمین را سخت تر می کند، بیان کرد: مردم این استان با همه خوبی ها و شایستگی هایی که دارند مستلزم نگاه ویژه دولتمردان در مرکز کشور هستند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۳ درصد جمعیت استان روستاییان هستند، عنوان داشت: روستاییان مردمان شریفی هستند که با وجود همه مشکلات با حداقل امکانات و با صلابت زندگی می کنند.

خدمتگزار به مرز مشترک استان با کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: مرزنشینان استان همواره بهترین مرزبانان بوده اند، اما همین مردم مشکلات معیشتی جدی دارد که باید به معنی واقعی به آن ها توجه جدی کرد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

وی با اشاره به بروز خشکسالی ۱۷ ساله در استان، بیان داشت: طبق آماری که سازمان هواشناسی اعلام کرده میزان بارندگی از ۵۰ درصد متوسط کشور پایین تر بوده و ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر این شرایط ادامه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: زمانی که مردم روستاها با تانکر آبرسانی می شود یعنی اگر روزی تانکر دچار مشکل شود و به هر دلیلی نتوانیم حداقل آب خوردن را برای مردم فراهم کنیم چه مشکلاتی ایجاد می شود و این مستلزم نگاه ویژه دولت است.

خدمتگزار بیان کرد: برای حل مشکل کمبود آب در استان، جلسات متعددی با وزیر نیرو برگزار شده است اما تاکنون برنامه مشخص برای تامین آب مورد نیاز در بخش شرب، کشاورزی و صنعت استان ارائه نشده است.

وی از معاون وزیر کشور خواست تا بعد از هفته دولت وزارت کشور که بر اساس قانون ریاست مدیریت بحران را برعهده دارد جلسه ای در این زمینه برگزار و وزارت نیرو برنامه خود برای تامین آب مورد نیاز استان ارائه کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق قانون هر سال ۱۰ درصد شاخص های استان های کمتر توسعه یافته و سه درصد بودجه عمومی کشور باید به استان های کمتر توسعه یافته تعلق گیرد، افزود: سازمان مدیریا و برنامه ریزی باید به ما شاخص بدهد که هر استانی در چه جایگاهی قرار دارد و در یک جدول مشخص سطح تراز هر استان و سهم آن ها مشخص شود.

خدمتگزار با تاکید بر اینکه شوراهای اسلامی و دهیاری ها ظرفیت خوبی هستند، بیان داشت: دهیاری ها و شوراها نهادهای مردمی هستد که می توانند برای حل مشکلات نقش آفرینی بسزایی کنند اما باید منابع داشته باشند.

وی اضافه کرد: در ارتباط با راه روستاییان، ایجاد اشتغال برای آن ها و احداث مدارس و مراکز بهداشتی در روستاها باید تدابیر ویژه ای از سوی مرکز اندیشیده شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۸۱۷ دهیاری در سطح استان، گفت: باید مجوز دهیاری برای روستاهای دیگر نیز داده شود چراکه اگر حاکمیت در بین مردم یک نمایندگی از جنس خودشان داشته باشد در بحران ها می توانند مدیریت کند.

خدمتگزار ادامه داد: درخواست داریم از منابعی که در اختیار وزارت کشوراست توجه جدی به خراسان جنوبی شود.

کد خبر 2894002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha